۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۳۹۳۷۴
صدراعظم اسبق اتریش:

باید تصمیم آمریکا برای خروج از برجام را در سازمان ملل به چالش بکشیم/ آمریکا فقط ترامپ نیست

صدراعظم اتریش روز سه‌شنبه گفت: کشورهای اروپایی بایستی تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران را در سازمان ملل متحد و سازمان تجارت جهانی به چالش بکشند.
باید تصمیم آمریکا برای خروج از برجام را در سازمان ملل به چالش بکشیم/ آمریکا فقط ترامپ نیست
به گزارش جهانبین نیوز؛ «ولفگانگ اشلوسل»، صدر اعظم اسبق اتریش می‌گوید اروپا، روسیه و چین بایستی در برابر تصمیم یکجانبه آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایستادگی کنند و با به چالش کشیدن این تصمیم در سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی از قوانین و هنجارهای بین‌المللی محافظت کنند.

صدراعظم اسبق اتریش در حاشیه اجلاسی که در مسکو برگزار شد گفت که توافق هسته‌ای ایران توافقی چندجانبه بوده و خروج آمریکا از آن، مصداق نقض قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود.

به نوشته اسپوتنیک، «اشلوسل» گفت: «اروپا، روسیه، چین و تاجران کشورها بایستی اقدام کرده و تصمیم آمریکا را در سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی به چالش بکشند. بایستی در برابر آن بایستیم. مسئله بر سر [پایبندی به] اصول است.»

او اضافه کرد: «بعد از جنگ جهانی دوم، ما امپراطوری بسیار مثبتی از اینگونه قوانین به راه انداختیم و بایستی از این هنجارها و معیارها دفاع کنیم.»

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا به این کشور اجازه می‌دهد شرکت‌های کشورهای ثالث که در حال همکاری با ایران هستند را هدف تحریم قرار دهد؛ کشورهای اروپایی به همین دلیل اعلام کرده‌اند به دنبال تدابیری برای حمایت از شرکت‌های در حال همکاری با ایران در برابر تحریم‌های آمریکا هستند.

«اشلوسل» خاطرنشان کرد تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا علیه کشورها یا کشورهای در حال معامله با ایران نقض قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود.

وی گفت: «اگر همه ما اقدام کنیم، روی سیاست آمریکا تأثیر خواهد داشت، چون آمریکا ترامپ نیست. سنا، کنگره، افکار عمومی، سازمان‌های غیردولتی، جامعه مدنی و بازارهای مالی هم در آنجا هستند.»

منبع: فارس

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۳۷:۱۳

19 Jan 2020