۰
plusresetminus
اگر به همان اندازه که در رسانه هاي مختلف ديداري و شنيداري به تبليغ مواد غذايي مضر مانند چيپس و پفک مي پردازد، به فرهنگ سازي جهت کتاب خواني از طريق ابزار ارتباطي مي پرداخت، مطمئناً ميانگين مطالعه کشوري از چند دقيقه به چندين ساعت در روز ارتقا مي يافت.
جاي خالي معرفي کتب در رسانه‌ها/عدم فرهنگ کتاب‌خواني جوانان را به سمت شبکه هاي اجتماعي مي کشاند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر؛ کتاب يکي از وسايل ارتباط جمعي است که همواره نقش بسيار کليدي و تاثيرگذار در شکل‌گيري شخصيت و افکار آدمي دارد.

بسياري از افراد گمان مي کردند با گذشت زمان راديو و کتاب جاي خود را به تلويزيون و اينترنت خواهند داد، اما اين اتفاق نيفتاد و کتاب همچنان جايگاه ويژه خود را در بين افکار عمومي حفظ کرد.

اين وسيله ارزشمند که سبب افزايش اطلاعات و آگاهي فرد مي‌شود، متاسفانه در جامعه ايران، از جايگاه چندان مناسبي برخوردار نيست که بدون شک، عدم فرهنگسازي صحيح، از عوامل بروز چنين پديده‌اي است.

ميزان مطالعه يک فرد ايراني در مقايسه با يک فرد خارجي، بسيار متاثرکننده است و اين نشان از گذراندن اوقات فراغت افراد به انحاي مختلف است.

جداي از محيط خانواده که نقش تاثيرگذاري در نهادينه کردن فرهنگ مطالعه در بين اعضايش دارد، مدارس يکي از نهادهايي است که پس از آن، نقش بسيار کليدي را در ارتقاي فرهنگ مطالعه دارد.

شايد بتوان گفت نبود برنامه‌ريزي براي مطالعه و عدم نگارش کتاب براساس نياز جامعه و مخاطب از ديگر دلايل کم اهميت شمردن کتاب و کتاب‌خواني است.

اما تنها چيزي که در اين ميان بيش از همه خودنمايي مي‌کند، عدم استفاده از توانمندي عظيم نظريه‌هاي ارتباطات جمعي جهت تبليغ و معرفي کتاب است.

نبود فرهنگ کتاب‌خواني و عدم وجود تبليغ براي آن، سبب گذراندن اوقات فراغت جوانان با روش‌هاي مختلف و گاه مخرب، و استفاده نا درست از سايت‌ها و شبکه‌هاي مجازي شده است که فردگرايي و انزوا يکي از آثار آن است.

هرچند که افراد با جايگزين کردن سايت هاي اينترنتي با کتب خواني، درصدد دريافت اطلاعات و ارضاي نيازهاي مطالعاتي خود هستند، اما هيچگاه به اطلاعات کافي دست نخواهند يافت، چرا که کتاب بسيار غني تر و تاثير گذارتر از ساير سايت ها و شبکه هاي اينترنتي است.



فرهنگ سازی مطالعه کتاب از سوی مسئولین لازم است


يکي از فروشندگان کتاب در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهارکرد: متاسفانه تعداد مشتري هاي کتاب ما روز به روز کمتر و کمتر شده است.

وي با اشاره به اينکه اکثر مشتري هاي ما خانم ها هستند بيان داشت: اکثر کساني که به اينجا مراجعه مي کنند براي خريد مفاتيح و قرآن بوده است.

اين فروشنده با بيان اينکه بايد از سوي مسئولين فرهنگ سازي بيشتري براي کتاب خواني صورت گيرد بيان داشت: متاسفانه بسياري از جوانان ما فضاي مجازي را جايگزين مطالعه کتاب کرده اند در صورتي که هيچ گاه فضاي مجازي نمي تواند مانند کتاب فرد را ارضاء کند.

وي يادآور شد: اگر خانواده ها فرزندان خود را با کتاب بيشتر آشنا کنند و از آن ها بخواهند که به کتاب خواني بيشتر رجوع کنند مطمئنا" روز به روز فرهنگ کتاب خواني در بين جامعه ما نهادينه خواهد شد.



فضاي مجازي جايگزين کتاب نمي تواند باشد

فرهاد خليل مقدم مدير کل نهاد کتاب خانه هاي عمومي چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: نهاد کتاب خانه هاي عمومي متولي امر کتاب و کتاب خواني است و در همين راستا برنامه هاي متفاومتي را در طول سال اجرا مي کنيم.

وي تصريح کرد: طرح نشست هاي کتاب خوان، مدرسه اي ، کتاب خواني شهرستاني و استاني ، جمع خواني و نقد ادبي ، نمايشگاه هاي موضوعي کتاب، مسابقات فرهنگي و ... از برنامه هايي است که در طول سال اجرا مي کنيم.

خليل مقدم به جشنواره رضوي نيز اشاره کرد و گفت: جشنواره رضوي از برنامه هايي بوده که ۳ سال است اجرا مي شود و مورد استقبال مردم قرار مي گيرد.

وي ادامه داد: جشنواره رضوي با محوريت کتاب خواني و با بهره گيري از کتاب ائمه اطهار بخصوص امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) برگزار مي شود .

خليل مقدم با اشاره به اينکه بيشتر کودکان و نوجوانان در جشنواره رضوي حضور پيدا مي کنند بيان داشت: اين جشنواره تاثير بسيار بالايي در افزايش مطالعه داشته است.

وي با بيان اينکه نهاد کتاب خانه ها از نظر فيزيکي کار بسيار خوبي را انجام داده است بيان داشت:سعي کرده ايم فضاهاي بسيار خوبي را از جمله منابع کتاب خواني، شاداب سازي کتاب خانه ها ، بهبود چيدمان کتاب خانه ها و ... جهت رضايتمندي مراجعين در سطح کتاب خانه ها ايجاد نمايئم.

مدير کل نهاد کتاب خانه هاي عمومي چهارمحال و بختياري گفت: طرح خلاقانه ملي باهم بخوانيم با گروه هدف کودکان و نوجوانان در هشت کتاب خانه در مناطق محروم استان برگزار شد که مورد استقبال بي نظيري قرار گرفت.

وي با اشاره به اينکه نمي توان گفت فضاي مجازي جايگزين کتاب و کتاب خواني مي شود خاطر نشان کرد: فضاي مجازي آسيب هاي خاص خود را دارد و هيچ گاه نمي تواند جاي کتاب را پر کند.

خليل مقدم اظهار کرد: فضاي مجازي قابل اعتماد نيست و فرد لذتي را که با مطالعه مي تواند کسب کند از طريق فضاي مجازي نمي تواند به آن دست پيدا کند.

وي با اشاره به اينکه اعضا کتاب خوانه هاي ما در ابتداي سال جاري نسبت به مدت مشابه افزايش چشمگيري داشته است بيان داشت: در حال حاضر ۳۷ هزار و ۵۷۳ عضو فعال در کتاب خانه هاي اين استان وجود دارد.

گزارش: مرضيه عالي پور هفشجاني

انتهاي پيام/۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۰۳:۲۷

29 Dec 2019