۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۳۸۹۸۸

20 توصيه حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري براي روز انس با طبيعت

مديرکل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري در اطلاعيه اي، 20 توصيه محيط زيستي به گردشگران طبيعي را ارائه کرد.
20 توصيه حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري براي روز انس با طبيعت
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر ، شهرام احمدي مدير کل محيط زيست چهارمحال و بختياري توصيه هاي زيست محيطي را در قالب جملات کوتاه براي اين روز ارائه کرد:

۱ احترام به طبيعت احترام به زندگيست و احترام به زندگي احترام به خالق هستي است.

۲- با رعايت اخلاق طبيعت گردي و با بهره مندي از آموزه هاي ديني و اخلاق زيست محيطي در حفظ طبيعت و محيط زيست کوشا باشيم.

۳- بياييم ديده بان طبيعت سرزمين خود باشيم و براي حفظ محيط زيست سرزمين پهناور ايران، احساس مسووليت کنيم و به ديگران نيز آموزش و تذکر دهيم .

۴- به جاي رها سازي سبزه هاي نوروزي در طبيعت، آنها را به مراکز جمع آوري درنظرگرفته شده تحويل دهيد.

۵- ماهي هاي قرمز را هرگز در رودخانه ها و محيط هاي آبي طبيعي رهاسازي نکنيم.

۶- با توجه به فصل گلدهي گياهان، محل اسکان خود را در اماکني انتخاب کنيد که از پوشش گياهي و جنگلي کمتري برخوردار باشد و از لگدمال کردن گياهان و شکستن سرشاخه هاي درختان خودداري کنيد.

۷- در زمان حضور در طبيعت، تاحد امکان غذاهاي آماده که نيازمند پخت مجدد نيست به همراه داشته باشيد و در صورت نياز به آتش، در حد امکان از زغال آماده استفاده کنيد و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگيري کنيد.

۸- از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداري کنيد و حتماً خاکستر آتش را با آب و خاک خاموش کنيد. بهترين کار همراه داشتن گاز پيک نيکي است.
کيسه مخصوص جمع آوري زباله را همراه خود ببريد و در پايان زباله هاي خود را به محل هاي جمع آوري زباله منتقل کنيد.

۹- از حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صيادي پرهيز کنيد و به جاي شکار يا زنده گيري حيوانات و چيدن گلها و گياهان، از آنها عکس بگيريد و سالها از ديدن آن عکس لذت ببريد.

۱۰- فروردين ماه آسيب پذيرترين زمان براي گياهان است، حتي الامکان از رفتن به مراتع و پارک خودرو روي گياهان خودداري کنيد و سعي کنيد کمترين ردپا را در طبيعت به جاي بگذاريد.

۱۱-در مناطق جنگلي و يا مناطقي که تابلوي عبور حيوانات اهلي يا وحشي وجود دارد، با کمترين سرعت ممکن رانندگي نمائيد و مراقب حيوانات بي پناه باشيد.

۱۲- آلودگي صوتي تاثير منفي بروري حيوانات دارد، در هنگام حضور در طبيعت اين موضوع را رعايت کنيد.

۱۳- در صورت مواجه شدن با آتش سوزي در محيط هاي طبيعي، نسبت به خاموش کردن آن اقدام و يا با مراکز آتش نشاني، محيط زيست و منابع طبيعي تماس بگيريد.

۱۴- به هيچ وجه به حاشيه يا حريم مناطق چهارگانه حفاظت شده سازمان محيط زيست وارد نشويد ولي اگر به هر دليلي اين اتفاق افتاد بايد بدانيد رعايت قوانين مربوط به آن الزامي است.

۱۵- با مأموران و کارشناسان حفاظت محيط زيست، منابع طبيعي و ساير دستگاه هاي مسئول همکاري کنيد.

۱۶- از آلوده کردن حاشيه رودخانه ها، مظهر چشمه ها و قنوات جداً خودداري کنيد. براي جلو گيري از آلودگي آب هاي روان در هنگام شستن ظروف از مصرف مواد شوينده خودداري کنيد و در صورت امکان ظروف استفاده شده را براي شست و شو به منزل باز گردانيد.

۱۷- از قرار دادن مواد غذايي اضافه خود براي جانوران و پرندگاني که در دامنه طبيعت زندگي مي کنند جدا خوداري کنيد، زيرا نه تنها باعث بيماري حيوانات مي شود بلکه و ديگر آنکه با اين کار، حيوانات براي بدست آوردن غذا تلاش نخواهند کرد و باعث تلف شدن زودهنگام آنان مي شود.

۱۸- بياييد با پيوستن به چالش هاي #بي_زباله و #از_خودمان_شروع_کنيم ، رفتار درست با محيط زيست را فرهنگ سازي کنيم. اين روز بهترين زمان براي آموزش حفظ طبيعت به کودکان است.

۱۹- گشت ويژه يگان حفاظت محيط زيست در مناطق مختلف برقرار است، درصورت مشاهده تخلفات شکار و صيد حيات وحش، خريدد و فروش حيوانات غيرمجاز و هرگونه تخريب و آلودگي محيط هاي طبيعي از طريق سامانه تلفني ۱۵۴۰ يا تلفن هاي ۳ و ۰۳۸۳۲۲۲۳۵۷۲ يا نزديکترين پاسگاه يا گشت محيط زيست مراتب را اطلاع دهيد.

وي در پايان روزي شاد و خاطره انگيز با خانواده در طبيعت بهاري را آرزو کرد.

انتهاي پيام/۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۱۶:۰۴

3 Jan 2020