۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۳۸۹۳۸
به مناسبت سال نو:

حال و هواي عيد نوروز در اردل + تصاوير

همزمان با روزهاي پاياني سال 96، بوي سال نو در شهرستان اردل پيچيده است.
حال و هواي عيد نوروز در اردل + تصاوير
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از هفت چشمه، برپايي جشن عيد نوروز همراه با رسم و رسوم و مراسمات خاص آن که توسط ايرانيان و به ويژه مردم ايل بختياري مورد توجه بوده است، در مناطق مختلف شهري و روستايي شهرستان اردل نيز مانند ساير مناطق کشور، با برپايي مراسمات خاص و ويژه اي جشن گرفته مي‌شود.




مردم در گذشته هاي نه چندان دور، آيين هاي زيادي براي استقبال از نوروز کهن داشتند که امروز هجوم و غلبه دنياي اطلاعات و مدرن شدن زندگي و امور مردم باعث از بين رفتن و فراموشي آنها از حافظه مردم اين سامان پاک شده است.

عيد باستاني نوروز در همه جاي ايران گرامي داشته مي شود و بدون شک متعلق به هيچ منطقه جغرافيايي خاصي نيست،در شهرستان اردل نيز که به عنوان پايتخت فرهنگي بختياري مطرح است اين عيد باستاني از ديرباز گرامي داشته مي شده و هم اکنون نيز ارزش و اهميت ويژه ي خود را در بين مردم اين شهرستان از دست نداده است.

رسوم و اعتقادات ويژه ي بختياري درمورد عيد نوروز هنوز هم در بين خانواده هاي قديمي تر تا حدي رواج دارد براي مثال هنوز بسياري از زنان بختياري در شهرستان اردل براي تحويل سال به دست هايشان حنا مي گذارند، بعضي از مردم براي عوض کردن لباس سياه خانواده هاي عزادار تا قبل از تحويل سال اقدام مي کنند و هنوز هم بسياري از افراد اشعار بختياري مربوط به سال نو را زمزمه مي کنند،مانند اين شعر:

بهار اُوي بهار اُوي

کا سَوزلي سوار اُوي...

علاوه بر اين ها ساير آئين هاي رايج اين ايام از جمله ديد و بازديد و سرزدن به بزرگان فاميل و گذاشتن عيدي در صفحات قران کريم و ديگر رسوم پسنديده نوروز با اهميتي ويژه و مضاعف در مناطق بختياري نشين و به خصوص در شهرستان اردل برگزار مي گردد.

از همه ي اين ها که بگذريم طبيعت شهرستان اردل زيباتر از همه ي مردم با پوشيدن لباس سبز به پيشواز نوروز مي رود،شايد اغراق نباشد اگر بگوييم طبيعت اردل در اين ايام از زيباترين مناطق استان و حتي ايران است.

انتهاي پيام/۵۷۰ه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۰۷:۴۸

27 Dec 2019