۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۳۸۷۴۱
​ کاهش 63 درصدي بارش‌ها در چهارمحال و بختياري

خشکسالي پرآب‌ترين استانِ کشور را زمين‌گير کرد!

10 درصد آب هاي شيرن در گذشته از چهارمحال و بختياري بوده است که متاسفانه به خاطر کاهش 63 درصدي بارش ها اين استان نيز به چالش خشکسالي دچار شد.
خشکسالي پرآب‌ترين استانِ کشور را زمين‌گير کرد!
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر ؛ شايد مهمترين چيزي که در مورد آب در سال­‌هاي تحصيل خود در مدرسه آموخيتم، «چرخه آب» بود. اين چرخه برخلاف ظاهر ساده‌­اش، نجات­‌بخش بشر از ابتدا تاکنون بوده است.

آب به گونه‌­اي در زمين قرار داده شده است که دوباره به حالت اول برگشته و براي استفاده در دسترس بشر قرار مي­‌گيرد. از زمين به آسمان مي‌­رود و از آسمان به زمين برمي­‌گردد.

آب نابود نمي­‌شود و از کره زمين هم خارج نمي‌شود. اينها يعني آب تمام نمي­‌شود. حتي اگر در بدن انسان، گياهان و حيوانات هم وارد شود، از طرق مختلف، خود را به چرخه‌­اش مي‌­رساند. پس بشر امروز چه بر سر اين نعمت الهي آورده است که خود را با تهديد کم‌­آبي روبرو ساخته؟ نعمتي که عمده بدن ما را تشکيل مي‌­دهد، براي توليد محصولات کشاورزي­‌مان حياتي است، در صنايع از پوشاک گرفته تا رايانه مورد استفاده قرار مي‌­گيرد، با چرخه خود آلودگي را از زندگي انسان خارج مي­‌کند و محيط زيستي سالم را براي ما و جانداران به ارمغان مي‌­آورد، چرا دارد از دست ما مي­‌گريزد؟

۷۰% کره زمين را آب پوشانده است. اما اين آب با آنچه ما کم داريم، فرق مي­‌کند. تنها ۳% از آب کره زمين براي نوشيدن، استحمام، مصارف کشاورزي و صنعتي مناسب است (همان چيزي که به آب شيرين معروف است) و از اين ميزان نيز، دوسوم آن در يخچال­‌هاي قطب شمال و جنوب خاک مي­‌خورد. از اين آمار، مشخص مي‌­شود که فقط ۱% از آب کره زمين براي ما براحتي قابل استفاده است و باقي آن را بايد با صرف هزينه‌­هاي بيشتر، آن هم در برخي مصارف خاص بکار ببريم.

طبق آمار سازمان ملل ميزان مصرف جهاني از اين يک ­درصد آب در طول ۵۰ سال اخير، سه برابر شده است. هم اکنون حدود ۱ ميليارد نفر دسترسي به آب شرب سالم ندارند و بيش از ۲.۵ ميليارد نفرِ ديگر نيز دست­کم يک ماه در سال با کمبود آن مواجه هستند. در کل حدود ۲.۵ ميليارد نفر به خاطر آب غيربهداشتي در معرض بيماري­‌هايي چون وبا و تب هستند. از اين مقدار، ۲ ميليون نفر هر ساله به همين دليل جان خود را از دست مي­‌دهند.


کاهش ۶۳ درصدي بارش ها چهارمحال و بختياري را با بحران مواجه کرد

کارشناس آب در چهارمحال و بختياري گفت: زماني استان چهارمحال و بختياري تامين کننده ۱۰ درصد از آب کل کشور بود و اين ويژگي به سبب بارش برف در اين استان بود، متاسفانه در چند سال اخير شاهد تغيير شکل بارش ها در استان هستيم

وي تصريح کرد: تغيير بارش ها از برف به باران باعث شد بسياري از ذخاير برف استان از بين برود، اين مشکلي است که در سال‌هاي گذشته براي استان پيش امد اما امسال کاهش ۶۳ درصدي بارش ها مزيد بر علت شد و مي‌توان گفت استان را با بحران مواجه کرده است

اين کارشناس ادامه داد: بسياري از ذخاير برفي از بين رفته و سفره‌هاي زيرزميني هم درحال خالي شدن هستند، براي گذراندن اين بحران مردم نقش بسيار تاثيرگذاري دارند، مصرف اصولي آب مي‌تواند تا حد زيادي مشکلات بحران خشکسالي را هموار سازد.


خشکسالي در ۱۰ سال اخير در ايران رکورد زده است

مدير کل محيط زيست چهارمحال و بختياري گفت: با دستکاري هايي که بشر در طبيعت داشته و انواع آلودگي ها توليد شده است در دنيا مي توان تغيير اقليم را حس کرد که اين تغيير اقليم خود را به روش هاي مختلف نمايان مي کند.

وي با اشاره به اينکه تغيير اقليم به روش هاي مختلف نمايان مي شود تصريح کرد: کاهش ميزان بارندگي، تغيير نوع بارندگي در کشور و در استان چهارمحال و بختياري از برف به باران به صورت محسوس ديده مي شود که اينها از عوامل تغييراقليم است.

احمدي با بيان اينکه در استان چهارمحال و بختياري برف به باران تبديل شده است بيان داشت: بي نظمي در بارش ها نيز در اين استان مشاهده شده به طوري که بارندگي که در طول ۵ روز به صورت ملايم انجام مي گرفت در طول چند ساعت انجام مي شد.

وي با اذعان بر اينکه به مدت ۱۰ سال است که در اکثر استان ها با خشکسالي دست و پنجه نرم مي کنيم بيان داشت: اين خشکسالي در چند سال اخير رکورددار بود .

احمدي با اشاره به اينکه ما راهي جز اينکه در برابر خشکسالي ها تاب آوري خودمان را بالا ببريم و با تغيير اقليم و عوامل ناشي از آن سازگار شويم بيان داشت: اقدامات آموزشي، فرهنگي، اجتماعي و ... را در خصوص مشکل بي آبي و خشکسالي بايد اجرا کنيم.

وي با اذعان بر اينکه به تازگي کارگروه ملي سازگاري با کم آبي تشکيل شده است بيان داشت: مسئولين ما بايد عالمانه جهت مديريت منابع آب در خشکسالي فکر کنند.

مدير کل محيط زيست چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه ما بايد در بهينه سازي مصرف آب تلاش کنيم تصريح کرد: بهينه سازي در مصارف کشاورزي، صنعتي و شرب را بايد در دستور کار خودمان قرار دهيم.

احمدي افزود: در کشاورزي ما بايد در ارتقاء روش هاي آبياري از غرقابي به نوين که راندمان مصرف آب را بالا مي برد انجام دهيم و الگو کشت ها نيز به سمت و سويي رود که متناسب با اقليم باشد در همين راستا در نظر گرفتن آب مجازي مي تواند راهکار خوبي باشد و از پس آب هاي تصويه شده داراي استاندارهاي زيست محيطي و بهداشتي در آبياري فضاي سبز درختان استفاده شود.

وي با بيان اينکه در صنعت نيزبايد ما اول بهينه سازي مصرف آب را در دستور کار داشته باشيم عنوان کرد: از آب هاي خاکستري و آبهاي حاصل از تصويه خانه فاضلاب شهري و روستايي را در مصارف صنعتي بايد استفاده کنيم.


بازخواني چرخه آب در صنايع الزامي است

مدير کل محيط زيست چهارمحال و بختياري گفت: بازخواني چرخه آب در صنايع الزامي است به صورتي که ما با استفاده از تکنولوژي هاي روز که مي تواند موثر باشد در جانمايي صنايع ، آمايش سرزمين و توان الکولوژيک هر منطقه توجه خاصي صورت مي گيرد.

احمدي بيان داشت: در جانمايي صنايع، آمايش سرزمين و توان اکولوژيک هر منطقه توجه خاص صورت گيرد و صنايعي که قرار است بارگذاري شود متناسب با قضيه باشد.

وي بااشاره به اينکه در مباحث شرب و بهداشتي درصد کمي از مصرف آب رادارد بيان داشت: در مصرف آب شرب نيز صرفه جويي لازم در بهينه آب بايد داشته باشد به طوري که جلو پرت منابع آب را بگيريم، شبکه هاي انقال آب ، آموزش خانواده و آحاد جامعه براي بهينه سازي مصرف آب کمک زيادي مي کند.

احمدي تايکد کرد: همه ما در همه بخش ها آموزش را ببينيم و در خشکسالي تاب اوري داشته باشيم.

وي يادآور شد: با استفاده از اين راه کارها بايد بتوانيم در جهت تاب آوري در خشکسالي و اثرات تغيير اقليم پيش رويم، ارزش گذاري زيست محيطي همه منايع از جمله آب راه کار موثر باشد و اگر ما ارزش يک ماده طبيعي از جمله آب را بدانيم در بهره برداري منطقي از آن بهتر پيش مي رويم.

گزارش: مرضيه عالي پور هفشجاني

​انتهاي پيام/۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۱۴:۳۲

27 Dec 2019