۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۳۸۳۵۰
مهاجرت، آفت توسعه روستايي در بام ايران

عدم پيش بيني زيرساخت در احداث واحدهاي مسکوني بخش زاينده رود/ بنياد مسکن به فکر چاره باشد

عدم پيش بيني زيرساخت در احداث مسکن هاي 42 واحدي و نبود زمين براي ساخت مسکن در روستا چم کاکا به مشکلاتي تبديل شده که موجب مهاجرت جوانان از اين روستا به شهرها مي شود.
عدم پيش بيني زيرساخت در احداث واحدهاي مسکوني بخش زاينده رود/ بنياد مسکن به فکر چاره باشد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سامان ما، بي شک تامين مسکن روستاييان و به خصوص جوانان روستايي مي تواند يک از عواملي باشد که مانع مهاجرت آنها به شهرها شود، موضوع مهاجرت روستاييان هميشه از زبان مسئولان به عنوان يکي از دغدغه ها و راهکارهايي براي جلوگيري از آن و حتي مهاجرت معکوس شنيده مي شود.

علاوه بر اهالي داخل روستا که با مشکل ساخت مسکن به دليل نبود زيرساخت هاي اوليه شهرک بنياد مواجه هستند اغلب جوانان روستايی هاي بخش زاينده رود با توجه به اينکه در روستاهای خود داري زمين هاي کشاورزي هستند اما به دليل نبود مسکن بلاجبار مهاجرت کرده و از روستاهاي خود به شهرستان ها ديگر مهاجرت مي کنند.

يکي از اين روستاها که با مشکل کمبود زمين در بخش زاينده رود روبه رو است روستاي چم کاکا در بخش زاينده رود است اين روستا در شهرستان سامان با ۷۰۰ نفر جمعيت در ۴۰ کيلومتري مرکز چهارمحال وبختياري واقع شده است.

بنياد مسکن با واگذاري زمين و ساخت مسکن هاي ۴۲ واحدي در روستاي چم کاکا سعي در بر طرف نمودن مشکلات مسکن اهالي اين روستا داشته که اين امر اقدام نيز مشکل اهالي را بر طرف نکرده است چراکه اکثر ساکنين و متقاضيان اين طرح توان پرداخت قيمت مصوب اين واحد ها را نداشته اند.

نبود زير ساخت هاي برق و آب در مسکن ۴۲ واحدي روستاي چم کاکا

دهيار روستاي چم کاکا در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه ساخت مسکن هاي ۴۲ واحدي بنياد در روستاي چم کاکا مشکلاتي از قبيل نبود زير ساخت و مجوزهاي آب و برق را دارد، بيان داشت: تنها زيرساخت مهيا شده براي اين واحدها انشعاب گاز است و انشعاب آب و برق براي آنها هنوز در نظر گرفته نشده و صاحبان اين مسکن ها با نبود اين انشعابات با مشکلاتي روبه رو هستند.

صادق ابراهيمي با بيان اينکه ساختمان ها در حد اسکله هستند و بنياد از ۵۵ ميليون تومان تا ۷۵ ميليون تومان با توجه به پلاک بندي و متراژ از متقاضيان پول دريافت کرده است، اذعان داشت: بعضي از ساکنيان هم که توان پرداخت را نداشتن مسکن ها را به بنياد واگذار و بنياد اين مسکن ها را به افراد غيربومي از روستا ازجمله اهالي شهرکرد، سامان، بن، اصفهان و... واگذار کرده است.

وي با بيان اينکه در راستاي خانه دار شدن و رفع مشکل مسکن در اين روستا بنياد بايد به صورت اقساطي مسکن ها را به متقاضيان واگذار مي کرد، بيان داشت: نداشتن نقدينگي براي مسکن دار شدن اهالي يکي از مشکلات متقاضيان و مشکل ديگر نداشتن زير ساخت هاي از قبيل آب و برق مسکن هاي ۴۲ واحدي روستاي چم کاکا است که صاحبان را با مشکل مواجعه کرده است.

ابراهيمي با اشاره بر اينکه هر روز صاحبان به دهياري مراجعه و عنوان مي کنند زماني که از ما تقاضاي پول نقد براي واگذاري مسکن را داشتيد بايد تمامي امکانات را براي صاحبان در نظر بگيرد، بيان داشت: هزينه ها را تماما بنياد مسکن دريافت کرده و دهياري بايد حالا پاسخگو اين افراد باشد.

مشکل عمده در روستاي چم کاکا نبود زمین برای ساخت مسکن است

وي با بيان اينکه عمده مشکل در روستاي چم کاکا نبود زمين براي ساخت مسکن است، تصريح کرد: در طرح هادي روستا زمين هاي در بالا دست روستا براي ساخت مسکن در نظر گرفته شده است که اين موارد توسط بنياد مسکن بايد نقشه برداري شود که اين امر توسط مسئولين پشت گوش انداخته مي شود.

ابراهيمي با اشاره بر اينکه به دليل زندگي در شرايط سخت در يک اتاق در ساختمان هاي قديمي روستا براي جوانان اين دوره مشکل است و همين امر موجب مهاجرت قشر جوان از روستا مي شود، تصريح کرد: مهاجرت نيز تبعات مخرب تري براي پيشرفت روستا به همراه دارد.


نبود انشعابات آب و برق مسکن هاي ۴۲ واحدي چم کاکا به دليل نداشتن اعتبار دستگاه هاي اجرايي است

مسئول بنياد مسکن شهرستان سامان در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه واگذاري زمين و ساخت و ساز صورت گرفت و نبود انشعابات آب و برق به دليل نبود اعتبار براي دستگاه هاي اجرايي بوده است، بيان داشت: انشعابات ۴۲ واحدي مسکن چم کاکا در حال پيگيري است و توسط دستگاه هاي خدمات رسان خدمات رساني به اين مسکن ها در حال پيگيري است.

مرتضي رفيعي با بيان اينکه بعد از دهه فجر جلسه با مسئولين ادارات خدمات رسان و مدير کل بيناد مسکن استان و فرماندار و مابقي ارگان در راستاي حل مشکلات متقاضيان مسکن در روستاي چم کاکا براي رفع مشکلات گرفته خواهدشد، تصريح کرد: واگذاري مسکن ها به افراد غيربومي با قيمت کارشناسي بوده و قيمتي بوده که توسط کارشناسان استانداري استان مشخص شده است.

رفيعي تاکيد کرد: متقاضيان مسکن هاي که به نتوانسته اند پول واحدها را پرداخت و ميزان پرداختي آنها در حساب بنياد است خواستار واگذاري زمين هستند که اين امر نيز بايد با واگذاري زمين به در قسمت شمالي در طرح هادي صورت گيرد.

انتهاي پيام1026ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۴۷:۳۱

27 Dec 2019