۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۳۸۰۴۱
لزوم توجه به فرهنگ کتابخواني در شهرستان سامان:

بي توجهي به فرهنگ در مهد فرهنگ و ادب!/ روستاهاي شوراب صغير و هوره کتابخانه ندارند

يکي از مطالبات اهالي دهستان شوراب صغير و هوره در شهرستان سامان ايجاد کتابخانه در اين دو روستا است چرا که با ايجاد کتابخانه مشکلات اجتماعي و آسيب هاي اجتماعي کمتر و غني سازي اوقات فراغت بيشتري براي قشر کودک و نوجوان صورت مي گيرد.
بي توجهي به فرهنگ در مهد فرهنگ و ادب!/ روستاهاي شوراب صغير و هوره کتابخانه ندارند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرنگار سامان ما، کتابخانه‌ها به‌عنوان يکي از پايگاه‌هاي اصلي فرهنگي، مکان مناسبي براي پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان است و کتاب بهترين گزينه براي پر کردن اوقات فراغت است زيرا با آگاهي‌بخشي به جامعه سبب ارتقاي فرهنگ عمومي مي‌شود.

گسترش و ترويج کتاب‌خواني و انس با دريچه فرهنگ بشري که همان مطالعه و کتابخواني است از يک نگاه نيازمند زمينه‌سازي مناسب و از سوي ديگر وابسته به تمهيدات و چارچوب‌هاي از پيش تعيين شده است.

رهبر انقلاب اسلامي مي فرمايند: "در واقع کتاب بايد وارد زندگي مردم شود" و لذا از اثرات همين مسئله است که در طي سال‌هاي اخير هر مجموعه و تشکلي دستي بر آتش فرهنگ دارد تلاش کرده است تا در جهت توسعه و ترويج فرهنگ کتابخواني قدمي برداشته باشد.

در واقع مسئله مهم و اساسي خريد کتاب، ترويج و گسترش فرهنگ مطالعه در گرو مشارکت تمامي اقشار بايد تحقق پيدا کند ولي در تامين کتاب‌ها بايد به نيازهاي فکري، روحي و رواني و تغذيه کتاب بر حسب سليقه ها توجه شود تا جامعه با کتاب آشتي دوباره پيدا کنند.

بايد بکوشيم با برنامه‌هاي ابتکاري و فرهنگ‌سازي نوجوانان و جوانان را به سمت کتاب و کتابخواني سوق داده و با اجراي فعاليت‌هاي فرهنگي کتابخواني را در بين اقشار مختلف مردم اشاعه دهيم.

امروز همه مدارس بايد از کتابخانه‌هاي مفيد برخوردار باشند و هر دانش‌آموز حضورش در کتابخانه و استفاده از منابع آن را بخشي از فعاليت مدرسه‌اش بداند. بايد به‌گونه‌اي فضاي کتابخانه‌اي در مدارس تعبيه شود که در منظر و ديد دانش‌آموزان باشد.

يکي از مطالبات اهالي دهستان شوراب صغير و هوره در شهرستان سامان ايجاد کتابخانه در اين دو روستا است چراکه با ايجاد کتابخانه مشکلات اجتماعي و آسيب هاي اجتماعي کمتر و غني‌سازي اوقات فراغت بيشتري براي قشر کودک و نوجوان صورت مي گيرد.

جلوگيري از آسيب هاي اجتماعي با احداث کتابخانه

زماني يکي از اهالي روستاي شوراب صغير در گفت‌وگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه روستاي شوراب صغير 4 هزار جمعيت دارد و اين روستا با توجه به اين جمعيت کتابخانه اي ندارد، اظهار داشت: وجود کتابخانه جلوگيري از آسيب هاي اجتماعي را به همراه دارد.

مراجعه فرزندان براي تحقيق به کتابخانه شهر سامان

وي با اشاره بر اينکه فرزندان ما براي تحقيق بايد به دليل نبود کتابخانه به سامان يا شهرکرد مراجعه کنند، بيان داشت: اگر کتابخانه در اين روستا وجود داشته باشد براي اوقات فرغات مي شود از کتابخانه و کتاب هاي موجود در کتابخانه استفاده کرد.

زماني با بیان اینکه زميني براي ساخت کتابخانه در اختيار نهاد کتابخانه ها قرار داده شده است ، عنوان کرد: علاوه بر زمين فضاي آموزشي نيز در اختيار کتابخانه ها قرار داده شده که به صورت موقت کتابخانه اي احداث شود اما تاکنون هيچ گونه جوابي به شورا و دهيار اين روستا داده نشده است.

براي ايجاد کتابخانه مشارکتي بايد فضا در اختيار نهاد کتابخانه قرار داده شود

شهلا آقابابايي رئيس کتابخانه هاي شهر سامان در گفت‌وگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه در حال حاضر در شهرستان سامان سه کتابخانه وجود دارد، دو کتابخانه نهادي و يک باب کتابخانه به صورت مشارکتي است، اظهار داشت: در راستاي ايجاد کتابخانه هاي مشارکتي بايد فضاي خود در اختيار داشته باشيم تا بتوانيم کنابخانه هاي مشارکتي را راه اندازي کنيم.

آقابابايي با بيان اينکه سرانه فضا فيزيکي کتابخانه هاي شهرستان سامان ۱/۸۰ سانت است بيان داشت: سرانه فضاي فيزيکي کتابخانه هاي مشارکتي ۸۰ سانت است.

راه اندازي کتابخانه مشارکتي در چهار روستا در شهرستان سامان

وي با اشاره بر اينکه اولويت راه اندازي کتابخانه هاي مشارکتي در شهرستان سامان در روستا هاي شوراب صغير، هوره، چم چنگ و مارکده است، بيان داشت: بايد براي افتتاح کتابخانه مشارکتي ساختمان از سوي شورا و دهياري روستا در اختيار نهاد کتابخانه ها قرار بگيرد.

آقابابايي با تاکيد بر اينکه در روستاي شوراب صغير بايد ساختمان در اختيار حق انتفاع و مجوز از تهران با توجه به قابليت هاي و شرايط لازم کتابخانه در روستاها تجيهز مي شود، بيان داشت: در دهستان هوره ساختمان مورد نظر در اختيار نهاد کتابخانه قرار داده شده و با رفع نواقص کتابخانه در دهستان هوره احداث مي شود.

وي با اشاره بر اينکه در کتابخانه هاي شهرستان سامان ۴۰ هزار جلد کتاب وجود دارد، عنوان کرد: تعداد اعضاي کتابخانه هاي شهرستان سامان يک هزار و ۵۰۰ نفر عضو است.

سرمايه گذاري نهاد کتابخانه شهرستان سامان در بين قشر کودک و نوجوان است

آقابابايي با بيان اينکه اکثرا افراد در شهرستان سامان اهل مطالعه هستند، بيان داشت: بيشترين اعضاي کتابخانه بخش کودک هستند و سرمايه گذاري در حوزه مطالعه و کتابخواني بيشتر در بين قشر کودک و نوجوان است.

رئيس کتابخانه هاي شهرستان سامان با اشاره بر اينکه در راستاي ايجاد انگيزه براي کتابخواني کودک و نوجوان آموزش و پرورش بيش از ديگر نهاد ها تاثير گذارتر است، بيان داشت: کتابخانه شهيد جعفر زاده در يکي از مدارس شهر سامان مستقر است که مسئولين پيگيري اين هستند که اين کتابخانه از اين مکان جابه جا شود.

وی با بيان اينکه اولياء و موسولين مدرسه به بهانه اجراي صبحگاه و سردي هوا پيگير جابه جايي کتابخانه بوده اند، تصريح کرد: در سالن کتابخانه کافي نت، دفتر تحقيق و پژوهش و... وجود دارد که با اين کار اولياء و مسئولين مدرسه و آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان از مسير کتابخواني دور مي شوند.

آموزش و پرورش و کتابخانه در کنار هم در راستاي فرهنگ کتاب و کتابخواني کنار يکديگر قرار دارند

آقابابايي با بيان اينکه بايد در امر کتاب و کتابخواني فرهنگ‌سازي توسط تمامي اقشار جامعه صورت گيرد، بيان داشت: آموزش و پرورش و کتابخانه در کنار هم هستند و بايد در راستاي اعتلاي فرهنگ کتابخواني در بين قشر کودک و نوجوان با يکديگر همکاري داشته باشند.

وي افزود: بايد در راستاي افزايش سرانه مطالعه خيرين در حوزه کتاب و کتابخانه سازي فعاليت کنند.

وي با اشاره بر اينکه اطلاعاتي که در فضاي مجازي وجود دارد صحت اطلاعات تاييد شده نيست و هيچ زمان هيچ چيزي جاي کتاب را نمي گيرد، بيان داشت: استناد به کتاب محکم تر از فضاي مجازي است.

انتهاي پيام1026ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۴۵:۲۳

27 Dec 2019