۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۳۷۰۵۹

زنگ خطر در مدارس سامان!/ بيش از 60 درصد مدارس شهرستان سامان فرسوده هستند

با توجه بر اينکه بيش از 60 درصد مدارس شهرستان سامان فرسوده است همين مورد موجب افت تحصيلي و به وجود آمدن مشکلاتي اجتماعي در شهر سامان شده زنگ خطري در شهرستان است.
زنگ خطر در مدارس سامان!/ بيش از 60 درصد مدارس شهرستان سامان فرسوده هستند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرنگار سامان ما، مدرسه به عنوان خانه دوم، به دليل نقش تأثيرگذار در زندگي و آينده افراد مورد توجه کشورهاي پيشرفته قرار گرفته است که روز به روز با بهبود و ارتقاء سطح کيفي آن ها شرايط بهتري را براي آموزشي بي دغدغه، فراهم مي کنند.

فرسودگي و کهنگي بيش از حد بسياري از مدارس به علت قدمت بالاي ساخت و بهره‌برداري به عنوان جدي‌ترين و حتي اصلي‌ترين معضل در مسير توسعه فضاي عمران آموزشي مدارس شهرستان سامان است و به همين منظور توسعه عمراني فضاي آموزي مدارس شهرستان سامان بايد در دستور کار قرار گيرد.


 
 در حال حاضر بسياري از نواحي روستايي شهرستان سامان از کمبود مدارس با استاندارد آموزشي براي تحصيل علم رنج مي‌برند که در اين ميان فرسودگي برخي از مدارس سطح شهر هم چهره نمايي مي کند.

فرسودگي برخي مدارس سامان مسئولان آموزشي و پرورشي اين شهرستان را به چاره‌انديشي فوري سوق داده است، تخريب و بازسازي برخي مدارس و استفاده کردن از پتانسيل خيرين شهرستان گام هايي است که بايد در جهت برطرف کردن اين معضل برداشته شده است ولي اين مشکل بيشتر در روستاها و مدارس ابتدايي در شهر سامان همچنان دانش آموزان را آزرده خاطره کرده است.

نه تنها مدارس از وضعيت خوبي برخوردار نيست بلکه اکثريت مدارس در معرض تخريب شديد هستند و در حال حاضر ۶۳ درصد مدارس شهرستان سامان تخريبي هستند چون که قدمت ساخت مدارس بالاي ۳۰ است.

مدارس تخريبي شهرستان سامان عبارتند از ساختمان اداره آموزش و پرورش شهرستان سامان سال ساخت ۱۳۵۵، مدرسه ابتدايي پسرانه شهيد رجايي روستاي چم چنگ سال ساخت ۱۳۵۷، مدرسه ابتدايي ساختمان عفت یک شوراب صغير سال ساخت ۱۳۲۹، مدرسه ابتدايي پسرانه نظامي هوره سال ساخت ۱۳۵۵، دبيرستان متوسطه دخترانه عفاف هوره سال ساخت ۱۳۵۲، مدرسه ابتدايي دخترانه نسيبه هوره سال ساخت ۱۳۵۶، مدرسه راهنمايي دخترانه عزت گرمدره سال ساخت ۱۳۵۷، مدرسه پسرانه شهيد کبيري سامان سال ساخت ۱۳۵۹، مدرسه مختلط شهيد چمران چمعالي سال ساخت ۱۳۵۶، مدرسه ابتدايي مختلط شهيد مدرس صادق آباد سال ساخت ۱۳۵۷، مدرسه راهنمايي پسرانه شهيد استکي شوراب صغير سال ساخت ۱۳۵۷، مدرسه ابتدايي مختلط شهيد مدني چم خليفه سال ساخت ۱۳۵۸، مدرسه ابتداي دخترانه عمان سامان سال ساخت ۱۳۵۹ و کانون ميثاق سامان مختلط سال ساخت ۱۳۵۸ هستند که البته کانون ميثاق تخريب و قرار است مدرسه متوسطه اول در اين مکان ساخته شود.

در حال حاضر ۱۵ مدرسه در شهرستان سامان جزء مدارس تخريبي هستند.

مجيد احمدپور معاون توسعه نيروي انساني و پشتيباني در گفت‌وگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه ۶۳ درصد مدارس شهرستان سامان تخريبي هستند بيان داشت: حدود ۱۵ مدرسه در اين شهرستان قدمت بالاي سي سال ساخت را دارند و اين يک مشکل مهم در راستاي توسعه آموزشي شهرستان سامان است.

احمدپور با بيان اينکه مدرسه تخريبي مدارسي با قدمت بالاي ۲۰ سال که مقاوم سازي نشده است، عنوان کرد: سرانه فضاي فيزيکي و نرم دانش آموزي با توجه به ميانگين سرانه مدارس شهرستان سامان داراي ميانگيني بالاتر از ميانگين سرانه کشوري است و به دين علت بر اساس شخص ها هيچ اعتباري به شهرستان و ساخت فضاي آموزشي تعلق نمي گيرد و تنها در بحث تخريب و بازسازي مدارس قديمي مي شود اقداماتي صورت گيرد.

وي با تاکيد بر اينکه علت بالا بودن شاخص فضاي فيزيکي و سرانه مدارس کم جمعيت بودن و خالي بودن بسياري از مدارس روستاها مي باشد، تصريح کرد: اغلب مدارس روستايي ازقبيل روستاي چم نار با پنج دانش آموز، چم خرم پنج دانش آموز، محمد آباد چهار دانش آموز، قراقوش ۱۰ دانش آموز، راهنمايي گرمدره ۲۰ دانش آموز و ياسه چاي زير نورم هستند و به ناگريز مدارس با يکديگر ادغام شده که مشکلات را براي دانش آموزان به همراه دارد و در شهر کلاس هاي با جميعت ۳۵ نفر با توجه به جمعيت بيشتر داشن آموزان فعال هستند.

احمدپور بيان داشت: بيشتر مدارس روستايي با کمبود جمعيت مواجه هستند که در مدارس يک معلم يا مدير همه کاره مدرسه است و در شهر نيز به دليل جمعيت زياد با کمبود نيروي انساني روبه رو هستيم.

وي با بيان اينکه تمامي اين عوامل دست به دست هم مي دهد و موجب مي شود که افت شديد تحصيلي را هم در مدارس شهر سامان و هم در مدرسه روستا ها را شاهد باشيم، بيان داشت: عواملي از قبيل تراکم بالا دانش آموزان در مدارس شهر، چند بسته بودن معلمين و مديران مدارس روستا ها و... از عوامل افت تحصيلي داشن آموزان است.

احمدپور با بيان اينکه ادغام مدارس و جمع‌آوري بعضي از مدارس در روستاها با نورم کم به علت مشکلات اجتماعي و مخالف خانواده ها با مشکل روبه رو مي شود، بيان داشت: مهاجرت خانواده ها از روستا به شهر موجب کم شدن جمعيت دانش آموز روستايي و بالا رفتن آمار دانش آموزان کلاس هاي شهر و اين عوامل موجب افت تحصيلي دانش آموزان روستايي و شهري مي شود.

وي بيان داشت: نبود دانش آموز و تراکم دانش آموزان در مدارس سامان مشکلاتي را براي آموزش و پرورش و خانواده ها وموجبات فرسودگي و از بين مدارس را به همراه دارد و بايد در اين زمينه فرهنگ سازي در جامعه صورت گيرد.

انتهاي پيام1026ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۰۹:۰۰

27 Dec 2019