۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
کد مطلب : ۳۶۶۴۳
امام جمعه کوهرنگ در خطبه هاي نماز جمعه:

چرا با چاه هاي غير مجاز اصفهان برخورد نمي شود ولي سرچشمه حق برداشت آب را ندارد

امام جمعه کوهرنگ در خطبه هاي نماز جمعه به آمار مستند بيش از 17000 هزار حلقه چاه غير مجاز در اصفهان اشاره کرد و تصريح کرد: چرا با چاهاي غير مجاز در استان اصفهان برخورد نمي شود ولي در کوهرنگ ما که حق آب و خاک و کشاورزي داريم اجازه يک ليتر برداشت اب داده نمي شود؟
چرا با چاه هاي غير مجاز اصفهان برخورد نمي شود ولي سرچشمه حق برداشت آب را ندارد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، حجت الاسلام سيد شهاب الدين طباطبايي، خطيب نماز جمعه شهرستان کوهرنگ در خطبه هاي اين هفته شهرستان ضمن دعوت همگان به تقوي الهي و گراميداشت ياد و خاطره شهيد مهراب اشرفي به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: برجام يک موضوع ملي و بين المللي است

طباطبايي افزود: در خطبه اخير هيچ اشاره اي به برجام نکرده ام چرا که حقيقتا قطع اميد کرديم چرا که برجام براي ما و دولت خساراتي داشته که جبران ناپذير است.

وي گفت: در حوزه هاي ديگر شايد منافعي بوده که آن هم منافع حداقلي بوده و نه حداکثري چرا که حتي اتحاديه اروپا هم اعتراف کرده که ايران حق دارد از منافع برجام بهره‌مند باشد ولي ما تا امروزه يکطرفه پايبند بوديم.

خطيب نماز جمعه کوهرنگ ابراز اميدواري کرد اين تعهد نامه را، در مجامع بين المللي محترم بشمارند و به آن پايبند باشند تا بخشي از زحمات و خسارات جبران شود، البته ما همواره به تيم مذاکره کننده و تيم ديپلماسي اعتماد داريم ولي نگراني ما هميشه از غيرقابل اعتماد بودن طرف مقابل بوده است.

رئيس شوراي فرهنگ عمومي شهرستان کوهرنگ به مسئله آب و عوامل زيست محيطي شهرستان کوهرنگ اشاره کرد و يادآور شد: سال گذشته پيست اسکي کوهرنگ که از پر برف ترين ايستگاه هاي کشور بود تنها دو هفته آن هم، هفته اي دو روز باز و قابل استفاده بود که اين هشدار و زنگ خطري جدي براي مسولان و دست اندرکاران مسائل آب استان و کشور است و که با ادامه اين روند در چند سال آينده ديگر آبي نخواهد داشت که براي انتقالش اين همه کشمکش و نا عدالتي به وجود بيايد.

طباطبايي بيان داشت: سرچشمه هاي کوهرنگ خشک يا کم آب شده است بطوري که مردم اين شهرستان با مشکل کم آبي مواجه هستند، بارش نزولات آسماني به ويژه برف کاهش چشم گيري داشته تا حدي که تا 24 آذر ماه سال گذشته هيچ برفي در ارتفاعات نداشتيم.

وي شرايط امروز آب را يک بحران ملي دانست که مختص به يک استان و چند استان نيست بلکه کل کشور را به چالش مي کشد.

حجت الاسلام طباطبائي به آمار مستند بيش از 17000 هزار حلقه چاه غير مجاز در اصفهان اشاره کرد و تصريح کرد: چرا با چاهاي غير مجاز در استان اصفهان برخورد نمي شود ولي در کوهرنگ ما که حق آب و خاک و کشاورزي داريم اجازه يک ليتر برداشت اب داده نمي شود؟

خطيب نماز جمعه کوهرنگ ضمن تقدير از قانون مداري و تلاش براي اجراي آن از سوي مسئولان قضايي استان و شهرستان خطاب به آب منطقه اي و دادستانهاي استان اصفهان گفت: چرا با اين موضوعات در آنجا برخورد نمي شود؟ چرا فقط مسئولان از دادستان کوهرنگ مي خواهند با مردمي که مالک آب و خاک اين منطقه هستند و گاهي يک اتاقک ساخته يا چند درخت غرس کرده اند برخورد کند و حکم تخريب بدهد اما در مورد تعدي هاي بي شمار و خلاف قانون و مضر به محيط زيست آب منطقه اي در کوهرنگ و استان و برداشت ها و چاه هاي غيرمجاز در استانهاي پايين دست برخورد و اقدامي نمي شود؟

طباطبائي ضمن ابراز نگراني عميق از اجراي يک بام و دو هواي قوانين در اصفهان و چهارمحال  و بختياري افزود: حال که شرايط اينگونه است، قضات و دادستانهاي محترم استان ما هم به شيوه اي که در اصفهان اعمال ميشود عمل کنند و اگر گله کردند بگويند که چگونه اين شيوه اقدام براي استان شما خوب است براي استا ما خوب نيست.

وي با بيان اينکه ما با هر ناحقي و تخلفي مخالفيم اما اين حق مردم استان اين است که از اين نعمت خدادادي که در اختيارشان قرار داده شده اول خودشان بهره ببرند، ابراز داشت: نيروگاه کوهرنگ بيش از يک سال است که با حکم وزارت نيرو و سازمان بازرسي بايد به استان و شهرستان کوهرنگ واگذار شود اما همچنان مسئولان آب منطقه اي از واگذاري آن امتناع مي کنند، سوال اينجاست که با چه پشتوانه اي در مقابل اين احکام قانوني و مصرح مخالفت مي کنند.

وي ضمن اينکه از مسئولان قضايي و امنيتي و نهادهاي مرتبط خواست تا با قاطعيت براي احقاق حق استان همه تلاش شان را کنند، افزود: تا کي استان هاي همجوار با لابي گري در مجلس و هيئت دولت و بکار گرفتن وزرايشان مي خواهند قوانين را دور زده، کار خود را پيش ببرند.
 
امام جمعه کوهرنگ در پايان گفت: ببينيد سياست هاي غير کارشناسي در برداشت آب و حفاري ها غير مجاز و بي رويه چه بلايي به سر محيط زيست آورده که چند سال آينده شاهد بروز ريزگرد ها در داخل استان هستيم و نيازي به ريزگردهاي کشورهاي همسايه نيست، استان اصفهان هم با وجود کارخانجات و آلودگي هاي زيست محيطي هم بيشترين خسارتها را خواهد ديد و دچار يک بحران شديد و جديدي بنام سرريز جمعيتي روبرو، خواهد بود که توان پاسخگويي به نيازهايش را ندارد.

انتهاي پيام/610ک
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۲۰:۳۳

27 Dec 2019