کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت الاسلام جعفري در بروجن مطرح کرد

تعطيلي پروژه بن-بروجن از سمت زاينده رود/چرا نمايندگان مجلس دست به قلم نمي شوند؟

8 مهر 1396 ساعت 16:02

مسئول کميته صيانت از آب استان چهارمحال و بختياري در جمع عزاداران بروجني با بيان اين مطلب که پروژه بن بروجن از طرف سد زاينده رود با حکم قاضي اصفهان تعطيل شده است، گفت: چرا نمايندگان مجلس استان چهارمحال و بختياري پاسخ اين نامه ها را نمي دهيد؟ چرا دست به قلم نمي شويد و افشا گري نمي کنيد؟


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، حجت الاسلام امير قلي جعفري شب تاسوعا در جمع عزاداران بروجني طي سخناني، گفت: آب جزء انفال است و هيچ کدام از ما در چهارمحال و بختياري مخالف انتقال آب نيستيم.

وي ضمن بيان اين که ما با مردم شريف و متدين استان اصفهان بحثي نداريم، افزود: بحث ما با عده اي از مسئولين قانون گريز و زياده طلبي است که با مردم توهين آميز برخورد مي کنند.

جعفري با بيان اين که هشت سال اين مسائل را از هر مسيري که احتمال تاثير مي داديم رفتيم و عنوان کرديم، گفت: به دولت هاي آقاي احمدي نژاد و روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي، وزير نيرو و رئيس قوه مقننه گفتيم اما نه تنها نتيجه اي نگرفتيم بلکه برعکس وضعيت بدتر هم شد.

مسئول کميته صيانت از آب استان چهارمحال وبختياري در ادامه به پروژه انتقال آب بن-بروجن اشاره کرد و گفت: اين پروژه قرار است براي ۴۷۰ هزار نفر از سکنه استان چهارمحال وبختياري آب شرب تامين کند.

وي گفت: پروژه بن بروجن مصوب دولت آقاي احمدي نژاد و مورد تصويب و تاکيد دولت آقاي روحاني است تمام مجوزات، تخصيص و ماده ۲۱۵ را هم دارد و همه مراحل آن طي شده است و بناست براي نيمي از مردم استان آب شرب تامين کند.

جعفري خاطر نشان کرد: سال گذشته در پي اعتراض ما که چرا مي گوييد طرح بن-بروجن بايد لغو شود و تخصيصي براي آن نيست وزير نيرو شکايت کرد و در سفري به استان ما عنوان شد اين پروژه تمام مراحل قانوني را طي کرده و تا پايان سال ۹۶ اين طرح به پايان مي رسد.

پروژه انتقال آب بن به بروجن تعطيل شده است

وي ادامه داد: پروژه بن بروجن از طرف سد زاينده رود با حکم قاضي اصفهان تعطيل شده است و چند نامه از تعطيلي اين طرح تا به امروز نمايندگان اصفهان به رياست جمهوري و وزارت نيرو نوشته اند.

حجت الاسلام جمعفري به محتواي نامه هاي نمايندگان استان اصفهان اشاره کرد و افزود: در نامه نخست که به سرپرست وزارت نيرو در تاريخ پانزدهم شهريور ماه جاري نوشته اند عنوان شده" طرح بن بروجن داراي اشکالات متعدد و مغاير با مصوبات شوراي عالي آب و تاکيدات رئيس جمهور است و با تاکيد سرپرست فعلي وزارت نيرو و حکم شوراي تامين استان اصفهان اين طرح تا بررسي هاي نهايي متوقف تا تونل سوم کوهرنگ بهره برداري شود و بررسي کنيم تا مشخص شود چه کسي اجازه داده اين طرح زده شود.

جعفري همچنين گفت: در نامه اي هم خطاب به رئيس جمهور در تاريخ چهارم مهرماه جاري که تمام نمايندگان اصفهان هم آن را امضاء کرده اند با اين مضمون نوشته شده" ۹۸ درصد رودخانه زاينده رود متعلق به استان اصفهان است، يکي از طرح هاي پر هزينه و بحث انگيز طرح بن بروجن است که در سال ۹۰ اين طرح تصويب شده ولي از دوران صفويه به هر دليل تصميم گرفته شد انتقال آب از سرشاخه هاي کارون به فلات مرکزي و اين طرح مخالف آن تصميمات است.

وي گفت: در ادامه اين نامه آمده است: طرح بن بروجن آب را از زاينده رود به سرشاخه هاي کارون منتقل مي کند و اين خلاف مصوبات است و چهار اشکال ديگر به استان چهارمحال وبختياري" ناديده گرفتن منابع آب موجود در چهارمحال وبختياري از جمله سد آقبلاغ، سبزه کوه، بابا حيدر و سد بهشت آباد، ناديده گرفتن منابع آب زيرزميني در استان چهارمحال و بختياري، ناديده گرفتن قانون منع اجراي طرح هاي انتقال آب جز براي شرب و ناديده گرفتن تامين آب مورد نياز صنعت از پساب صنعت".

مسئول کميته صيانت از آب استان چهارمحال وبختياري با مطرح کردن چند سوال گفت: طرحي که در دو دولت مصوب شده و تمام مراحل را پشت سر گذاشته خلاف قانون است اما تونل جهنمي گلاب که هيچ تخصيص، مجوز و ماده ۲۱۵ را ندارد قانوني است؟

برداشت هاي استان چهارمحال وبختياري کمتر از ۱۵ درصد است

وي ادامه داد: تونل گلاب که مي خواهد رودخانه زاينده رود را از استان ما خارج کند هيچ مجوزي ندارد اما طرحي را که مصوبه هيئت وزيران است غير قانوني مي دانند؟

جعفري با بيان اين که نبايد مردم را فريب و اطلاعات غلط به مقامات داد، افزود: به مردم بگوييد ۵ هزار هکتار چمن کاري در شهر اصفهان وجود دارد و چه مقدار از آب رودخانه زاينده رود به فولاد در اصفهان مي رسد و چرا آن را توسعه مي دهيد؟ چرا به کشاورزان شرق اصفهان نمي گوييد چه کسي حق آنها را برده است؟

حجت الاسلام جعفري اضافه کرد: چرا شالي کاري ها و سرانه فضاي سبز در اصفهان که ۱۵ برابر کشور است را نمي گوييد؟ اما به مردم چهارمحال وبختياري مي گوييد نيترات بخوريد.

مسئول کميته صيانت از آب استان چهارمحال وبختياري افزود: ۲۰ سال پيش وزارت نيرو تمام دشت هاي استان چهارمحال و بختياري را ممنوعه اعلام کرده چون آبي ندارد اما برخي ها مي گويند ۹۸ درصد رودخانه زاينده رود متعلق به اصفهان است.

حجت الاسلام جعفري خطاب به مقامات اصفهان گفت: تمام برداشت هاي استان چهارمحال و بختياري از رودخانه زاينده رود در کشاورزي و شرب کمتر از ۱۵ درصد است و ۸۵ درصد آن به اصفهان مي رود.

وي گفت: در حالي که دولت به مردم وعده مي داد پروژه بن_بروجن در سال ۹۶ به پايان مي رسد اما اين پروژه ۴۰ درصد پيشرفت نکرده و با حکم قضايي متوقف شده است و در برابر يک طرح جهنمي که هيچ مجوزي ندارد شوراي عالي آب سکوت مي کند.

چند سوال از استاندار سابق چهارمحال وبختياري

حجت الاسلام جعفري در ادامه با مطرح کردن چند سوال خطاب به مسئولين استان چهارمحال و بختياري گفت: آقاي سليماني استاندار سابق، شوراي عالي آب شما را موظف کرده بود کار کارشناسي در مورد تونل جهنمي گلاب انجام دهيد و نتيجه را به آنها اعلام کنيد به مردم بگوييد چرا اين کار را نکرديد؟

وي گفت: کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي آمدند در استان ما بررسي کردند آقاي بروجردي رياست کميسيون هم نامه اي نوشتند با حضور استاندار چهارمحال و بختياري و نمايندگان در کميسيون امنيت ملي؛ دو بند هم اين نامه دارد يک بند آن اين است طرح هاي کشاورزي که وزارت نيرو قبلا مجوز داده بود و الان گفته تعطيل کنيد به خاطر آن فشار؛ ما از آقاي سليماني سوال مي پرسيم به عنوان استاندار در آن جلسه چه کرديد و چرا از حقوق کشاورزان دفاع نکرديد؟ در مورد طرح هاي قانوني که زندگي کشاورزان ما را مختل کرده و تعطيلش کردند چرا شما امضاء کرديد؟

چرا نمايندگان مجلس دست به قلم نمي شوند؟

مسئول کميته صيانت از آب استان چهارمحال وبختياري افزود: رياست محترم جمهور، رئيس محترم قوه قضاييه و مجلس مگر ديوان محاسبات گزارش نکرده بود گلاب غيرقانوني است؟ کميسيون امنيت ملي چرا اسمي از گلاب که غير قانوني است نبرده ايد ولي طرح هاي قانوني استان ما را گفته ايد بايد تعطيل شود.

حجت الاسلام جعفري خطاب به نمايندگان مجلس استان چهارمحال وبختياري گفت: چرا پاسخ اين نامه ها را نمي دهيد؟ چرا دست به قلم نمي شويد و افشا گري نمي کنيد؟ چرا فضاي عوام فريبي و مسموم را پاسخ نمي دهيد؟

انتهاي پيام1022ج /۵۴۰ ک


کد مطلب: 36468

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/36468/تعطيلي-پروژه-بن-بروجن-سمت-زاينده-رود-چرا-نمايندگان-مجلس-دست-قلم-نمي-شوند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir