۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۳۶۲۵۸
استاد بیماریهای مغز و اعصاب دانشگاه تهران:

بسیاری از علل بیماری آلزایمر ریشه در بیماری های دیگر دارد

استاد بیماریهای مغز و اعصاب دانشگاه تهران گفت:بیماری های قلب و عروق، فشار خون، دیابت، مصرف سیگار، بی سوادی، کاهش فعالیت های فیزیکی، کاهش تعاملات اجتماعی از مهمترین علل بیماری آلزایمر هستند.
بسیاری از علل بیماری آلزایمر ریشه در بیماری های دیگر دارد
به گزارش جهانبین نیوز؛ مریم نوروزیان در نشست خبری ماه جهانی بیماری آلزایمر اظهار داشت: بیشترین متولدین کشور مربوط به سالهای ۶۰ الی ۶۲ هستند و ۳۵ سال دیگر این جمعیت سالمند می شود و ما با یک سونامی سالمند مواجه خواهیم شد.

وی تأکید کرد: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده در سال ۲۰۴۰ تعداد افراد پیر ایران از کودکان کشور بیشتر می شود.

استاد بیماریهای مغز و اعصاب دانشگاه تهران ادامه داد: تنها تخصصی که می تواند تمامی حواسش به سالمندان باشد تخصص طب سالمندی است. این رشته حدود ۶۰ سال پیش توسط فردی در آمریکا تأسیس شد.

نوروزیان تصریح کرد: رشته طب سالمندی ۵ سال است که در ایران دایر شده است. هم اکنون با جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور ما فقط ۹ نفر متخصص طب سالمندی در کشور داریم.

به گفته وی طبق گزارش معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، بیشترین علت مرگ و میر در ایران به ترتیب بیماری های قلبی، سکته مغزی، تصادفات جاده ای، فشار خون و آلزایمر است و فشار خون، سکته های مغزی قلبی و دیابت از علت های مهم بیماری آلزایمر هستند.

استاد بیماریهای مغز و اعصاب دانشگاه تهران اظهار داشت: بسیاری از علل بیماری آلزایمر ریشه در بیماری های دیگر دارد. بیماری های قلب و عروق، فشار خون، دیابت، مصرف سیگار، بی سوادی، کاهش فعالیت های فیزیکی، کاهش تعاملات اجتماعی از مهمترین علل بیماری آلزایمر هستند.

هر فردی می تواند تا ۳۰ درصد بیماری آلزایمر را از خود دور کند

نوروزیان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: هر فردی می تواند تا ۳۰ درصد بیماری آلزایمر را از خود دور کند، پیشگیری از آلزایمر از سنین کودکی شروع می شود هرچقدر یادگیری در زمینه ای بیشتر باشد احتمال ابتلا به این بیماری کمتر می شود. کسانی که بیشتر از دو زبان می دانند سه الی چهار برابر کمتر به آلزایمر مبتلا می شوند. کسانی که سواد ندارند نیز می توانند با یادگیری مهارت های جدید مثل خیاطی، بافتنی و غیره مغز خود را به خدمت بگیرند و خطر این بیماری را از خود دور کنند.

وی خاطرنشان کرد: در مطالعات سال ۲۰۱۷، کاهش شنوایی از خطرات بیماری آلزایمر شناخته شده است زیرا مغز فرد از یک ورودی محروم می شود. درمان اضطراب و افسردگی، خواندن، نوشتن می تواند خطر آلزایمر را دور کند.

استاد بیماریهای مغز و اعصاب دانشگاه تهران افزود: سالمند باید تشویق شود تا وارد اجتماع شود ولی جامعه نیز می بایست این شرایط را برای افراد سالمند فراهم کند. از سن ۶۵ سالگی به بالا، هر گونه اختلال حافظه را جدی بگیرید.

نوروزیان در پایان تصریح کرد: دمانس چتری است که تمام بیماری های اختلالات شناختی را شامل می شود و حدود ۶۰-۷۰ درصد آنها را بیماری آلزایمر تشکیل می دهد. در ایران تنها ۱۰ درصد بیماری آلزایمر را تشخیص می دهیم و حدود ۹۰ درصد بیماران شناسایی نمی شوند.

منبع: مهر

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۱۰:۳۷

2 Jan 2020