۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۳۶۱۱۱
وضعيت نگران کننده مدارس کوهرنگ

98 مدرسه فرسوده تخريبي و استيجاري کوهرنگ در آستانه بازگشايي مدارس

در آستانه فصل بازگشايي مدارس در کوهرنگ وضعيت خوشي وجود ندارد بطوريکه بيش از 30 درصد مدارس تخريبي و فرسوده هستند.
98 مدرسه فرسوده تخريبي و استيجاري کوهرنگ در آستانه بازگشايي مدارس
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، در آستانه بازگشايي مدارس، فرسوده و تخريبي بودن مدارس شهرستان کوهرنگ وضعيت خوبي ندارد چراکه بيش از 30 درصد مدارس اين شهرستان تخريبي و فرسوده است و بيم آن مي‌رود که با لغزشي کوچک حوادث ناگواري براي اين دانش‌آموزان به وقوع بپيوندد.
 
با توجه به صعب‌العبور بودن برخي از نقاط شهرستان کوهرنگ، بسترهاي زيادي براي باسواد شدن دانش‌آموزان اين مناطق دورافتاده فراهم‌شده اما باز براي گرمي دستان کوچکي که هنوز در سرماي خانه دوم مي‌لرزد بايد قدمي برداشت؛ خانه‌اي که يا از جنس سنگ است و يا آجرهاي چهار ديوار سبب شده تا نام مدرسه به خود بگيرد.

کورش اکبري، مدير آموزش و پرورش شهرستان کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: 70 آموزشگاه در سطح شهرستان وجود دارد که در حال تخريب و يا فرسوده هستند و بايد بازسازي شوند.

کورش اکبري افزود: نياز هاي فضاي آموزشي شهرستان کوهرنگ بايد در اولويت نوسازس توسعه و تجهيزات استان قرار گيرد.

وي گفت: شهرستان کوهرنگ 28 مدرسه استيجاري دارد و مي طلبد که اداره نوسازي در اين خصوص جهت احداث مدارس مورد نياز اقدام لازم را انجام دهد.

900 مدرسه غير استاندارد در استان چهارمحال و بختياري

بيژن حيدري مديرکل نوسازي، توسعه و تجهيزات مدارس چهارمحال و بختياري هم در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: يک هزار و 400 مدرسه در چهارمحال و بختياري وجود دارد که از اين تعداد 900 مدرسه غيراستاندارد است.

بيژن حيدري با بيان اينکه 2 هزار و 100 مرکز آموزشگاهي شامل کانون‌هاي فرهنگي ورزشي و مدارس آموزش و پرورش در اين استان وجود دارد اظهار داشت: از اين تعداد 500 مدرسه استاندارد، 84 مدرسه نيمه‌تمام و بقيه غيراستاندارد هستند و يا به مقاومت‌سازي، يا به مجوز گرمايشي يا استانداردسازي نياز دارند.

وي افزود: 100 مرکز آموزشي خطرآفرين وجود دارد که با يک زلزله کمتر از 4 ريشتر قطعا ويران خواهند شد و بايد تخليه شوند.

 مديرکل نوسازي، توسعه و تجهيزات مدارس چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه به شرط وجود اعتبار لازم مي‌توان اقدامات اساسي انجام داد، تصريح کرد: براي مقاوم‌سازي، تخريب و بازسازي 385 ميليارد تومان اعتبار نياز است که در صورت تامين اين مبلغ مي‌توان استانداردسازي کرد.

حيدري گفت: اعتبار ملي و استاني سال گذشته 19 ميليارد و 194 ميليون تومان بوده است که در سال جديد تنها 20 درصد افزايش يافته است.

وي يادآور شد: با 75 ميليارد تومان بايد اين همه مدرسه را مقاوم‌سازي کنيم و 120 فضاي جديد در غالب 700 کلاس آموزشي ايجاد کنيم.

مصطفي نصيري معاون توسعه مديريت و پشتيباني، در گفت‌وگو با خبرنگار کوهرنگ خبر اظهار کرد: باتوجه به اهميت بحث آموزش و پرورش و به‌تبع آن، اهميت مدرسه‌سازي و اينکه خيلي از مدارس شهرستان کوهرنگ از سال‌هاي قبل ساخته شده اکنون مستهلک شده‌اند که بر همين اساس دولت بايد حساسيت ويژه‌اي در اين بخش داشته باشد.

وجود 40 مدرسه تخريبي در کوهرنگ

مصطفي نصيري اظهار داشت: 40 مدرسه در شهرستان کوهرنگ تخريبي محسوب مي‌شوند که نياز به نوسازي دارند.

 وي افزود: برخي از خيران براي ساخت‌وساز مدرسه کمکهايي کرده اند اما جوابگو نيست.

کمبود فضاي آموزشي در شهرستان کوهرنگ

وي به کمبود فضاي آموزشي در اين شهرستان اشاره کرد و افزود: در سطح شهرستان کوهرنگ از سال 92 تاکنون بيش از 18مدرسه اضاف شده است اما کمبود فضاي آموزشي در اين شهرستان به چشم ميخورد.
 
نصيري با اشاره به اينکه حدود 30 درصد از مدارس شهرستان تخريبي و فرسوده است، بيان کرد: در اين شهرستان پيش‌ساخته و کانکس وجود دارد که دانش‌آموزان در آن‌ها مشغول تحصيل هستند.

تحصيل بيش از 6 هزار دانش‌آموز در شهرستان کوهرنگ

معاون توسعه و پشتيباني آموزش پرورش کوهرنگ تعداد دانش‌آموزان شهرستان کوهرنگ را 6 هزار نفر برشمرد و گفت: در سطح شهر و روستا به 19 مدرسه ديگر نياز دارد که در اين زمينه  کمبود فضاي آموزشي مواجه است.

کمبود سيستم گرمايشي مدارس شهرستان کوهرنگ

نصيري به مشکلات سرمايشي و گرمايشي مدارس اشاره کرد و افزود: در بيشتر مدارس کوهرنگ از جمله بازفت و دهستان موگويي از بخاري نفتي استفاده مي‌شود.

وضعيت نگران‌کننده مدارس کوهرنگ و محروميت دانش آموزان 12 روستاي اين شهرستان از وجود مدرسه، ضرورت پيدا مي‌کند تا مسئولان مربوطه براي بازسازي، فراهم کردن فضاي آموزشي و بهبود شرايط فيزيکي مدارس اين شهرستان اقدامات جدي انجام دهند و در کنار آن خيران مدرسه‌ساز با کمک‌هاي خيرخواهانه خود آموزش‌ و پرورش را در جهت پرورش جواناني تحصيل‌کرده، خلاق و باتقوا کمک کنند.


350 ميليون بدهي برق، آب و گاز مدارس کوهرنگ

نصيري گفت: هنوز به علت عدم پرداخت قبوض مصرفي، برق‌، گاز و آب برخي مدارس قطع مي‌شود و معتقديم دولت بايد اين مشکل را حل کند و هزينه آب و برق و گاز مدارس را يکجا به وزارت نيرو پرداخت کند هم اکنون بيش از 350 ميليون بدهي قبوض داريم حتي در بيشتر مدارس به علت بدهي کنتور را هم ادارات مربوطه برده اند..
 
وي تصريح کرد: نبايد مديران مدارس به دنبال حل مشکل برق،‌ آب و گاز مدرسه باشند بلکه بايد توان خود را براي تعليم و تربيت دانش‌آموزان استفاده کنند.

گزارش از همت بدري فرد


انتهاي پيام1022ج /610ک
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۴۵:۲۴

14 Jan 2020