۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۳۵۸۹۳
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

جایگاه مطالبات مردم استان در جلسه رای اعتماد وزیران کجا بود؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در روزهای بررسی صلاحیت وزاری دولت به چشم آمد عدم حضور موثر نمایندگان استان در مجلس در قالب موافق و یا مخالف بود، حتی وقتی سرکار خانم ربیعی نماینده مردم بروجن در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد به بیان مطالب خود پرداخت خبری از مطالبات مردم استان و کمبودها و ضعف‌های فرهنگی در استان نبود.
جایگاه مطالبات مردم استان در جلسه رای اعتماد وزیران کجا بود؟
به گزارش جهانبین نیوز؛ چند روز گذشته، جز وزیر نیرو، تمامی کابینه دولت دوازدهم از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و رسما هیئت دولت دوازدهم آغاز بکار کرد.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در روزهای بررسی صلاحیت وزاری دولت به چشم آمد عدم حضور موثر نمایندگان استان در مجلس در قالب موافق و یا مخالف بود، حتی وقتی سرکار خانم ربیعی نماینده مردم بروجن در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد به بیان مطالب خود پرداخت خبری از مطالبات مردم استان و کمبودها و ضعف‌های فرهنگی در استان نبود.

این در صورتی است که سه نماینده دیگر یا به‌عنوان موافق و یا مخالف ثبت‌نام نکردند و یا در قرعه کشی موافقین و مخالفین موفق به حضور در پشت تریبون نشدند، اما نکته جالبی که باید از آن یاد کرد اشاره نماینده مردم شهرستان نهاوند در استان همدان در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به محرومیت شهرستان بن بود.

حسن بهرام‌نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خطاب به وزیر پیشنهادی گفت: جناب آقای شریعتمداری ما از شما انتظار داریم که درخصوص معادن به بخش مناطق محروم توجه کنید و یکی از شهرستان‌های محروم شهرستان بن است که امیدواریم توجه ویژه در این راستا عملیاتی شود.

با این وجود خبری از بیان مشکلات مردم استان و مطالبه از وزیران توسط نمایندگان مردم استان نبود این در صورتی است که برخی نمایندگان این فرصت را برای بیان مطالبات و مشکلات مردم حوزه انتخابیه خود غنیمت شمرده و آن را در یکی از مهم‌ترین جلسات مجلس عنوان می‌کنند تا در آینده بتوانند آن را مطالبه کنند.

نماینده‌های چهارمحال و بختیاری به کدام وزیر رای داده و کدام وزیر را رد کردند؟

احمد شیرانی فعال سیاسی استان و دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در این باره در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به لزوم شفافیت رای و نظر نمایندگان در این موضوع عنوان کرد: می‌توان ادعا کرد که نمایندگان از طریق حق رای خود، در تعیین تکلیف سبک مدیریت، جهت‌گیری‌ها و عملکرد اجزای دولت دوازدهم سهیم هستند و این مهم موجب شد که مردم حوزه‌های انتخابیه چشم به پخش مستقیم مذاکرات مجلس از شبکه خبر داشته باشند تا ببینند نماینده آنها چه موضعی درخصوص کابینه پیشنهادی دارند.

وی افزود: اما با توجه به آئین‌نامه داخلی مجلس درخصوص چگونگی تعیین نماینده‌های موافق و مخالف وزرای پیشنهادی از طریق قرعه کشی به نظر می‌رسد این سوال مهم در ذهن مردم ایجاد می‌شود که بالاخره نماینده آنها به کدام یک از وزرای پیشنهادی رای داده است و به کدام رای نداده و علت چه بوده است.

این فعال سیاسی تاکید کرد: باتوجه به محدودیت‌ها در نطق نمایندگان به نظر می‌رسد اعلام نظر صریح نمایندگان در این مورد هم تکلیفی اخلاقی و هم ابتکار جدیدی باشد.

شیرانی ادامه داد: نمایندگان بواسطه مسئولیت خطیرشان در قبال مردم در مقام پاسخگویی قرار دارند و باید مردم از نحوه و سطح استدلال نمایندگان‌شان مطلع شوند از این‌رو رسانه‌ها باید آرای آنان نسبت به کابینه پیشنهادی را دریافت و منتشر نمایند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: مشکلات کشور بصورت عام (رکود، بیکاری و...) و مشکلات منطقه‌ای بصورت خاص (آب و محیط زیست) موجب شده است که مردم انتظار تشکیل کابینه‌ای قوی و کارآمد را داشته باشند، مشکلات موجود با نطق و سخنرانی‌های امیدبخش حل نمی‌شود، انتظار دقت در تصمیم‌گیری در مجلس که زمینه‌ساز تصمیم‌سازی در قوه مجریه می‌شود انتظار زیادی نیست.

عدم حضور نمایندگان استان در جلسات رای اعتماد ضعف بزرگی است

وی پیرامون عدم حضور جدی و فعال نمایندگان در تریبون مجلس عنوان کرد: نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی باید حضور بیشتری در جلسات رای اعتماد می‌داشتند اما متاسفانه جز خانم ربیعی شاهد حضور فرد دیگری از نمایندگان استان‌مان نبودیم که این ضعف بزرگی در بین نمایندگان مردم استان است.

دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان پیرامون وظیفه حیاتی نمایندگان مردم استان در بیان اظهار نظر صریح و بموقع در مجلس گفت: مردم از نمایندگان‌شان انتظار حضور فعال و موثر در مجلس دارند لازم بود با حضور در کسوت موافق و یا مخالف یکی از وزیران مشکلات عدیده استان‌مان مطرح شود تا ذهنیت‌ها نسبت به استان‌مان اصلاح و تلاش‌ها برای رفع محرومیت‌ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: با وجود مشکلات متعدد در زمینه‌های مختلف در استان نیاز بود نمایندگان استان برای موافقت و یا حتی مخالفت چندین وزیر ثبت‌نام کنند تا فرصت بیان مطالبات مطرح شود.

نام بردن نماینده شهرستان دیگر از مناطق محروم استان در مجلس نشانه ضعف نمایندگان است

شیرانی خاطرنشان کرد: رفتار نماینده همدان در نام بردن از یکی از مناطق محروم استان پسندیده و قابل تقدیر است اما این موضوع ضعف نمایندگان استان را جبران نمی کند، در ادوار گذشته مجلس شاهد دفاع نمایندگان استان از وزیرانی مانند وزیر نفت بودیم که در این موضوع نه‌تنها مطالبات مردم استان بیان نشد که با استفاده از برخی عبارات متملقانه شان مردم استان زیر سوال رفت.

وی در پایان عنوان کرد: حضور فعال و موثر و چانه‌زنی‌ها با وزیران و مدیران کشور می‌توانند عامل مهمی در رفع محرومیت‌ها باشد که نمایندگان مجلس نباید از آن غافل شوند.

انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۱۵:۲۵

27 Dec 2019