۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۳۵۶۸۱
در شهرستان سامان

بي‌ساماني اجاره‌بها در سامان/ اجاره بهاي نجومي، با کدام توجيه؟!

صاحبخانه شدن يک رويا و خانه بدوشي براي مستاجران دغدغه اي است که سال هاي اخير به اوج خود رسيده است. فعالين خريد و فروش مسکن از کسادي بازار و اجاره نشين ها از قيمت بالاي بهاي اجاره و کيفيت پايين ساخت و سازها مي نالند.
بي‌ساماني اجاره‌بها در سامان/ اجاره بهاي نجومي، با کدام توجيه؟!
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سامان ما، زمان هايي نه چندان دور در حياط بزرگ خانه چندين خانواده ازجمله خانواده پسر، نوه ها و پدر خانواده همه در يک حياط و در اتاقي کوچک زندگي مي کردند و نه تنها مشکلات کم بود بلکه صفا و مهر و محبت نيز در آن زياد بود اما با گذر زمان روز به روز فاصله ها در ميان مردم افزايش پيدا کرد و ديگر خبري از آن صله ارحام گذشته باقي نماند، خانه ها بزرگتر شد، اجاره ها بالاتر رفت اما هيچ کدام نتوانست جاي آن اتاق کوچک را بگيرد.

از اين سخنان که بگذريم چيزي که در اين ميان بيشتر به چشم مي خورد گلايه هاي مردم از افزايش نرخ اجاره بهاست که از نرخ هاي بسيار بالاي اجاره بها درد دلها دارند.

هر چند در ابتداي سال بازار مسکن از نظر خريد، فروش و رهن و اجاره به نظر مي رسيد که تکان نخواهد خورد اما دوباره با تعطيلي مدارس کوچ اسباب منازل بر ماشين ها خودنمايي مي کند و حکايت از بر هم زدن گمانه زني ها در بازار اجاره بهاست.

مسکن و داشتن حداقل يک سرپناه يکي از ملزومات و نيازهاي افراد است، که مجريان قانون دستيابي به آن را براي مردم به ويژه نسل جوان که در سنين تشکيل خانواده هستند را بايد چاره اي بيانديشند.

صاحبخانه شدن يک رويا و خانه بدوشي براي مستاجران دغدغه اي است که سال هاي اخير به اوج خود رسيده است. فعالين خريد و فروش مسکن از کسادي بازار و اجاره نشين ها از قيمت بالاي بهاي اجاره و کيفيت پايين ساخت و سازها مي نالند.

هرچند وقتي کلنگ ساخت مسکن مهر قريب به ده سال پيش توسط دولت احمدي نژاد به زمين زده شد بارقه اميدي را در دل آنان ايجاد کرد که کابوس تلخ اجاره نشيني روزي به پايان مي رسد اما بلاتکليفي مسکن مهر آب پاکي را روي دست مردم ريخت تا زياد دلخوش به اين وعده و عيد ها نباشند.

وضعيت خريد و فروش مسکن تا سال۹۰ وضعيت خوبي داشت اما از اين سال به بعد بازار مسکن دچار رکود شد.

وي نرخ بالاي سود بانکي را يکي از علل رکود بازار مسکن است و دليل وضعيت بازار کسي روي خريد مسکن سرمايه گذاري نمي کند و ترجيح مي دهد پولش را در بانک پس انداز کند و از سود حاصلش امرار معاش بگذراند.

در شهرستان سامان قيمت مسکن و اجاره بها از زماني که سامان تبديل به شهرستان شده است افزايش چشم گيري پيدا کرده است، و اين در حالي است که همه نارضايتي نسبت به اين دارند که درآمدهاي خانوار با اجاره بهاء مسکن در شهر مطابقت ندارد.

مجيد لطفي زاده در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه ۹ سال است که مستاجر هستم و شغلم هم کارگري است از ابتدايي ازدواج مستاجر بودم و هر سال اميد بر اين داشتم که شايد بتوانم خانه اي کوچک براي خود خريداري کنم، بيان داشت: با توجه بر اين وضعيت و در آمد کارگري همچنان مستاجر مانده ام.

لطفي زاده با اشاره بر اينکه سال ۸۷ کرايه منزل ۹۰ هزار تومان بود و با حقوق کارگري ۸۵۰ هزار تومان مطابقت داشت، تصريح کرد: آن زمان با اين در آمد و با توجه بر اينکه هنوز فرزندي نداشتيم زندگي و مخارجش چندان سنگين نبود.

وي با بيان اينکه در حال حاضر قيمت اجاره خانه در مناطق مرکزي شهر بسيار بالا است و مجبور شدم خانه اي کلنگي در حاشيه سامان اجاره کنم، بيان داشت: الان اجاره خانه اي که پرداخت مي کنم ۳۰۰ هزار تومان است و اين در حالي است که حقوقم به زحمت به يک ميليون و دويست هزار تومان مي رسد.

لطفي زاده با اشاره بر اينکه کار ما به صورت فصلي است و فصل زمستان واقعا مخارج زندگي برايم سخت است، بيان داشت: براي اينکه در براي خرج و مخارج زمستان دچار مشکل نشوم در سال گذشته به استان هاي جنوبي سفر کردم.

مجيد لطفي زاده با اشاره بر اينکه کرايه منزل که من در موردش حرف زدم از ۹ سال پيش تا الان بيش از سه برابر شده است ولي حقوق من آنچان اضافه نشده است، تصريح کرد: با اين شرايط در حال حاضر کمتر کسي از جوانان تمايلي براي تشکيل خانواده خواهد داشت.

وي با بيان اينکه طرح مسکن مهر هم که به وصال نداد تا از اين طريق صاحب خانه و سر پناهي بشويم، تاکيد کرد: از مسولين خواهشمندم در راستاي نظارت بر اجاره بهاء و حل مشکل منزل جوانان و ديگر اقشار جامعه فکري داشته باشند.

يکي ديگر از جوانان ساماني در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه در اين شهر صاحب خانه تنها از مستاجرين تقاضاي اجاره بهاء بالا دارند و اکثرا منازل خود را با رهن کم و اجاره بهاء بالا به مستاجرين پيشنهاد مي دهند، عنوان کرد: تهيه پول رهن براي جوانان راحت از پرداخت اجاره بالا ماهي ۳۵۰ تا ۴۰۰ تومان است.

اسدی افزود: با توجه بر اينکه مسکن يکي از اولويت هاي مهم براي اول زندگي جوانان است، کمتر جواني تشکيل خانواده مي دهد چرا که مي گويد با اين شرايط و با اين در آمد توان اداره يک خانواده را نخواهم داشت.

انتهاي پيام1026ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۴۸:۵۱

24 Jan 2020