۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۳۵۶۳۴
کارشناس مسائل سياسي:

برجام رسما در کمتر از دوسال شکست خورد/دولت به جای موضع‌گیری مقابل منتقدان پاسخ بدعهدی آمریکا را بدهد

کارشناس مسائل سياسي گفت: رسما برجام در کمتر از دو سال شکست خورده و درحالی که ايران به تعهدات خودش پايبند است و برنامه هسته‌اي خود را تعطيل کرده اما تحريم‌ها بازگشته است و اروپا نيز نه مي‌تواند و نه تمايلي دارد در تحريم‌هاي مالي، تعهدات آمريکا را اجرايي و با ايران همکاري کند.
برجام رسما در کمتر از دوسال شکست خورد/دولت به جای موضع‌گیری مقابل منتقدان پاسخ بدعهدی آمریکا را بدهد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از محمدمهدي نادري در گفت‌وگو با خبرنگار زنگ خبر؛ اظهار داشت: طي چند دهه اخير در ادبيات اقتصادي و سياسي کشور مثال ها و تشابهاتي مطرح مي شود که  سبب شده درک صحيح آنچه در زمان پيامبر (ص) رخ داده به درک شرايط و اوضاع کنوني کمک کند.

وي افزود: يکي از مفاهيم و کليدواژه هایي که بعد از انقلاب اسلامي بروز و ظهور پيدا کرده کليدواژه تحريم بود و در دو دوره اخير رياست جمهوري و در ادبيات جمهوري اسلامي کاربرد بسيار زيادي داشته است.

نادری ضمن اشاره به سخنان مقام معظم رهبري درباره ترحيم ها گفت: چندي پيش به مناسبت تهديدات آمريکا و رژيم صهيونيستي و نيز انفعال و خودباختگي برخي مسئولان ضعيف‌النفس، موقعيت نظام مقدس جمهوري اسلامي را در اوج اقتدار، به‌مثابه موقعيت نظام نوبنياد اسلامي عصر رسول الله «ص» به هنگام رويارويي بدر و خيبر و نه موقعيت آن وجود مقدس و پيروانش در شعب ابي‌طالب ترسيم فرمودند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: «نظام جمهوري اسلامي امروز نه تنها در شرايط شعب ابي‌طالب نيست، بلکه در شرايط بدر و خيبر قرار دارد.» اين تبيين رهبر معظم انقلاب از وضعيت کنوني کشور است و واقعيت امر اين است که همان‌گونه مقام معظم رهبري تبيين فرمودند ايران امروز در شرايط بدر و خيبر است.
 
وي در ادامه گفت: محاصره ي اقتصادي شعب ابي‌طالب بيش از آن که يک واقعه‌ي صرفا اقتصادي در صدر اسلام باشد، نمادي از مقاومت مقتدرانه مسلمانان در برابر کفار و مستکبران زياده خواه است که در برابر حقوق اقتصادي مسلم مومنين عزت و شرافت آن ها را مطالبه مي کردند.
 
اين کارشناس مسئال سياسي تاکید کرد: اشتباه برخي از دولتمردان ما در اين است که اول فهم صحيحي از اوضاع منطقه و جهان ندارند و دوم گوهر انقلابي‌‏گري را به فراموشي سپرده اند. چراکه امروز شرايط داخلي و خارجي به گونه اي است که مي توان کشور را در آستانه يک فتح الفتوح ارزيابي کرد.

وي بيان داشت: پايداري رسول خدا (ص) و صبر و تحمل بني‌هاشم در برابر سختي تحريم‌ها سرانجام به نتيجه رسيد و استکبار قريش به ناکارآمدي اين تحريم‌ها اذعان کرد و در پي آن بود با به دست آمدن توجيه و بهانه‌اي، آبرومندانه از موضع سخت تحريم عقب‌نشيني و لغو آن را اعلام کند و با اعلام از ميان رفتن متن پيمان تحريم‌ها توسط موريانه، قريش نيز پايان تحريم‌ها را پذيرفت و رسول خدا (ص) و بني‌هاشم سربلند و سرافراز از شعب ابي‌طالب به خانه و کاشانه خويش در مکه بازگشتند.
 
وي ضمن اشاره به توان موشکي و قدرت نظامي کشور گفت: امروز ايران «تهديد را با تهديد پاسخ مي دهد»، اين هشداري است که اميران، سرداران و فرماندهان ارشد نظامي کشور در پاسخ به جنگ رواني اخير آمريکا عليه جمهوري اسلامي ايران مطرح مي‌کنند.

  این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تحريم هاي آمريکاي عيله ايران خاطرنشان کرد: در روزهاي گذشته، طرح جامع تحريم‌هاي ايران در مجلس نمايندگان آمريکا و سنا تصويب شد، کارشناسان اين تحريم را جامع‌ترين بسته تحريمي آمريکا عليه ايران در طول تاريخ مي‌نامند و از آن با عنوان «سياه چاله تحريم» يا «مادر تحريم‌ها» ياد مي‌کنند.

نادري افزود: سناي آمريکا در شرايطي اقدام به تصويب اين تحريم‌ها کرده که براساس بند ۲۶ برجام، آمريکا متعهد شده بود از اعمال مجدد تحريم‌هايي که براساس برجام لغو شده خودداري کند اما اکنون اين کشور به بهانه مسائل موشکي، تروريسم و حقوق بشر تحريم‌هايي به مراتب شديدتر از تحريم‌هاي قبلي را بر ايران تحميل و بر همين اساس نيز کارشناسان معتقدند اين تحريم‌ها در صورت تصويب در مجلس نمايندگان و امضا توسط ترامپ، نقض صريح برجام، قطعنامه ٢٢٣١ و شروط نه‌گانه مقام معظم رهبري است.

وي اضافه کرد: رسما مي‌توان گفت برجام در کمتر از دو سال شکست خورده و درحالی که ايران به تعهدات خودش پايبند است و برنامه هسته‌اي خود را تعطيل کرده اما تحريم‌ها بازگشته است و اروپا نيز نه مي‌تواند و نه تمايلي دارد در تحريم‌هاي مالي، تعهدات آمريکا را اجرايي و با ايران همکاري کند.

اين کارشناس مسائل سياسي افزود: وقتي اعلام مي‌کنيم، آمريکا روح و جسم برجام را نقض کرده و در اعتراض، موارد نقض شده را مکتوب کرده و به اروپايي‌ها مي‌رسانيم، اما در مقابل اين نقض برجام‌ها، کوچکترين تشري به آنها نمي‌زنيم و تمام اعتراض ما خلاصه مي‌شود به زدن چند ايميل و نوشتن چند نامه، يعني به غربي‌ها ناخواسته پيام داده‌ايم، هيچ برنامه جدي براي مقابله با بدعهدي‌ها و جسارت‌هايتان نداريم.

وي ادامه داد: وقتي در چنين شرايط خطيري، تمام دغدغه دولت به جاي انتقاد به آمريکا مي‌شود موضع‌گیری در مقابل منتقدان، حاشيه ساختن با واژه صلح، توئيتربازي، پخش شدن يا نشدن فلان آهنگ، حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و… يعني، غربي‌ها! تحريم‌مان کنيد، چراکه واکنش موثري در قبال نقض برجام از سوي ما نخواهيد ديد!

این کارشناس سیاسی با اشاره به اختلاف نظرهاي مطرح شده گفت:  تا اينجا با وجود اختلاف نظرهاي مطرح شده همه تحليلگران سياسي و اقتصادي کشور بر يک چيز اتفاق نظر دارند و آن اينکه ايران در يک برهه بسيار حساس سياسي و اقتصادي قرار دارد و اينکه چه تصميمي گرفته مي شود و استراتژي ما چيست بيش از هر چيز اهميت دارد.

نادري گفت: مسلما خيلي ها از چنين وضعي خوشنودند و از اين شرايط کمال لذت را مي برند، همچنان که در دوران جنگ تحميلي خيلي ها يک شبه ميلياردر شدند و اين روزها برخي ها شان از بسيجي ها بسيجي تر اند!! البته اوضاع کنوني کشور با احوالات جنگ تحميلي خيلي متفاوت است، اما با اين وجود برخي ها بوي کبابي به مشام‌شان خورده.

وي با پرسيدن چند سوال ادامه داد: تکليف دولت چيست؟ مسئولان چه مي کنند؟ مردم چه وظيفه اي دارند؟  چه راهکارها و استراتژي هايي مطرح شده و قرار است چه بکنيم؟ اين سوال ها و هزاران سوالي که در ذهن مردم است که در کوچه و بازار مي پرسند اما تا اين لحظه جواب روشني دريافت نکرده اند.

انتهای پیام1026ج /1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۵۷:۳۲

28 Dec 2019