۰
plusresetminus
نماينده ولي فقيه در ناحيه مقاومت بسيج شهرستان سامان با بيان اينکه امر به معروف و نهي از منکر در واقع زيربناي همه‌ي حرکات اجتماعي اسلام است، ابراز کرد: در راستاي اعتلاي جامعه بايد از آمرين و ناهيان امر به معروف و نهي از منکر در جامعه حمايت شود.
امر به معروف و نهي از منکر، ناجي جامعه از رذايل اخلاقي/ لزوم حمايت کامل دستگاه‌ها از آمرين به معروف و ناهيان از منکر
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرنگار سامان ما، بعضي تصوّر مي‌کنند امر به معروف و نهي از منکر منحصر مي‌شود به اينکه انسان به فلان زن يا فلان مردي که يک فرع ديني را رعايت نمي‌کند تذکّر بدهد؛ البتّه اينها امر به معروف و نهي از منکر است امّا مهم‌‌ترين قلم امر به معروف و نهي از منکر نيست.

نماز، زکات، يکي امر به معروف و ديگري نهي از منکر هر کدام اين چهار خصوصيّت و چهار شاخص، يک جنبه فردي و شخصي دارند، لکن در کنار آن، يک جنبه‌‌ي اجتماعي و تأثير در نظام ‌سازي اجتماعي [هم] دارند.

امر به معروف و نهي از منکر است که در واقع به نوعي زيربناي همه‌ي حرکات اجتماعي اسلام است همه موظّفند جامعه را به‌ سمت نيکي، به ‌سمت معروف، به ‌سمت همه‌‌ي کارهاي نيکو حرکت دهند؛ و نهي از منکر يعني همه را از بدي‌‌ها، از پستي‌ها، از پلشتي‌‌ها دور بدارند.

بعضي تصوّر مي‌کنند امر به معروف و نهي از منکر منحصر مي‌شود به اينکه انسان به فلان زن يا فلان مردي که يک فرع ديني را رعايت نمي‌کند تذکّر بدهد؛ البتّه اينها امر به معروف و نهي از منکر است امّا مهم‌ ترين قلم امر به معروف و نهي از منکر نيست.

معروف‌ها عبارتند از اعتلاي فرهنگ، سلامت محيط اخلاقي، سلامت محيط خانوادگي، تکثير نسل و تربيت نسل جوان آماده‌ي براي اعتلاي کشور، رونق دادن به اقتصاد و توليد، همگاني کردن اخلاق اسلامي، گسترش علم و فنّاوري، استقرار عدالت قضائي و عدالت اقتصادي، مجاهدت براي اقتدار ملّت ايران و وراي آن و فراتر از آن، اقتدار امّت اسلامي و تلاش و مجاهدت براي وحدت اسلامي؛ مهم‌ترين معروف‌ها اينها است و همه موظّفند در راه اين معروف‌ها تلاش کنند؛ امر کنند.

فايده‌‌ي امر به معروف و نهي از منکر

فايده‌‌ امر به معروف و نهي از منکر همين است که نيکي و بدي، همچنان نيکي و بدي بماند. از طرف ديگر، وقتي در جامعه گناه منتشر شود و مردم با گناه خو بگيرند، کار کسي که در رأس جامعه قرار دارد و مي‌خواهد مردم را به خير و صلاح و معروف و نيکي سوق دهد، با مشکل مواجه خواهد شد؛ يعني نخواهد توانست، يا به آساني نخواهد توانست و مجبور است با صرف هزينه‌‌ي فراوان اين کار را انجام دهد. يکي از موجبات ناکامي تلاش‌هاي امير مؤمنان - با آن قدرت و عظمت - در ادامه‌‌ي اين راه، که بالاخره هم به شهادت آن بزرگوار منجر شد، همين بود.

امر به معروف و نهى از منكر شرايط و اصولى دارد و با هر منكر بايد به گونه‌‏اى متناسب برخورد كرد؛ چنانچه گاهى گرد و غبار روى لباس شما مى‌نشيند و گاهى دوده. غبار با ضربه محكمى كه بر لباس مى‌‏زنيد برطرف مى‌‏شود، امّا اگر همين ضربه را به دوده بزنيد، هم دستتان سياه مى‌‏شود و هم دوده به لباس فرو مى‌رود. برطرف كردن دوده با فوت است و برطرف كردن غبار با ضربه. پس هر منكرى را بايد به گونه‌اى خاص بر طرف كرد.

کمرنگ شدن امر به معروف و نهي از منکر را دليل انحراف در سبک زندگي مردم است چراکه سبک زندگي مردم در جامعه متفاوت شده و مردم تنها به فکر حل مشکلات زندگي خود هستند و بيشتر صحبت مردم بر اين است که من بايد خانواده خودم را حفظ کنم و با ديگر افراد جامعه کاري ندارم و مثالي اينگونه مي زنند که هرکس بايد کلاه خودش را محکم بگيرد که باد نبره و اين به اين معنا است که بايد تنها به فکر خانواده خود باشند اين يکي از دلاليل کم رنگ شدن امر به معروف و نهي از منکر در جامعه است.

نماينده ولي فقيه در ناحيه مقاومت بسيج در شهرستان سامان در گفتگو با خبرنگار سامان ما  با بيان اينکه حمايت نکردن از آمران به معروف و ناهيان منکر باعث شده که هر کسي به بهانه اي از وظيفه مسلماني و مسوليتي خود شانه خالي کند، اظهار داشت: مردم شاهد وقايع تلخ از درگيري و ضرب و شتم فردي که امر به معروف و نهي از منکر مي کنند توسط افراد ارازل و اوباش باشند.

حجت الاسلام و المسلمين عباس رضي با اشاره بر اينکه اينگونه جرات و جسارت و پرده دري هاي ارازل و اوباش در جامعه نشان از آن است که نه دولت و نه ملت مدافع اينگونه ارزش ها در جامعه نيستند، عنوان کرد: در برخي از مواقع امر به معروف و نهي از منکر نياز به حمايت و پشتيباني مردم از آمران و ناهيان دارد.

رضي تاکبد کرد: در صورت عدم حمايت مردم در وافع لزوم، اين افراد به مرور زمان نسبت به اجراي اين فريضه الهي سست شده و از آن کناره گيري مي کنند.

وي با بيان اينکه در سال ۹۰ علي خليلي يکي از بسيجيان به ضرب چاقو يکي از ارازل در خيابان رها شد و در سال ۹۳ به شهادت رسيد، تصريح کرد: در روز هاي اخير هم شاهد اينگونه مسائل در جامعه بوده و هستيم و اگر از امر و نهي کننذگان حمايت نشود و از گناهکار حمايت شود روحيه انجام امر به معروف و نهي از منکر در جامعه ضعيف مي شود و تمايل مومن به انجام آن کاهش مي يابد.

رضي با تاکيد بر اينکه ترک امر به معروف و نهي از منکر عوامل متعددي همانند عدم آگاهي، عدم بينش نسبت به اين فريضه، ترس هاي بي مورد ،بي اثر دانستن امر به معروف و نهي از منکر توجيهات بي اساس و گاهي عملکرد غلط آمران و ناهيان در جامعه باشد، عنوان کرد: همه اين عوامل نيز باعث شده که اين فريضه در جامعه اسلامي کم رنگ شود.

وي تصريح کرد: علت اصلي کم رنگ شدن امر به معروف و نهي از منکر در جامعه حمايت نکردن از آمران و ناهيان در جامعه است.

انتهاي پيام1026ج/۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۴۹:۰۷

28 Dec 2019