۰
plusresetminus
بي‌توجهي، کم‌کاري و نبود انجمن ادبي يکي از دلايل اصلي کم‌رنگ بودن شعر کودک و نوجوان در شهرستان سامان است.
آینده خطرناک کودک و نوجوان در فضای مجازی/ ادبیات کودک و نوجوان واژه‌ای ادبی اما خالی از محتوا!!
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرنگار سامان ما، مهمترين ثروت هر کشور داشتن نيروي انساني توانمند است که بتواند چرخه‌هاي مختلف کشور را بچرخاند.

کودکان و نوجوانان بعنوان آينده‌سازان مملکت اسلامي نقش بسزايي در پيشرفت مملکت دارند که توجه به آنها در اين سن يعني پرورش نيروي زبده و کاري براي آينده است.

هيجدهم تيرماه به مناسبت درگذشت مهدي آذر يزدي نويسنده بزرگ عرصه کودک و نوجوان بنام روزملي ادبيات کودک ونوجوان معرفي شده است در اصل نامگذاري اين روز بيشتر به منظور توجه هرچه بيشتر به ادبيات کودک ونوجوان بعنوان پايه هاي اساسي جامعه آينده کشور نام گذاري شده است، در واقع بهتر است بگوييم توجه هر بيشتر به دغدغه هاي کودکان و نوجوانان درقالب ادبيات فاخر.

مهمترين آسيبي که در حال حاضر کودکان و نوجوانان ما را به شدت تهديد مي کند و در بطن جامعه قرار دارد، مواردي همچون خروج کودکان از دنياي واقعي و بازي هاي رايج و ورود آنها به دنياي پرخطر مجازي و بازي‌هاي رايانه اي است، معضلي که گريبانگير دنياي کودکان شده و وقت و ذهن آنها را درگير کرده و آنها را از دنياي کودکانه جدا کرده است.

مورد بعدي هم معضل دنياي مجازي است که دنياي نوجوانان ما را هم به شدت تهديد کرده و آنها را عميقا تحت تاثير قرار داده است، اين تهديد بزرگترين تهديدي است که جامعه کودک ونوجوان را به خطر انداخته است.

عدم رغبت کودکان و نوجوانان به فعاليتهاي گروهي ،عدم رشد مناسب فکري و جسمي کودکان و نوجوانان عدم تمرکز و داشتن افسردگي و پرخاشگري در روابط اجتماعي عدم مطالعه و فعاليت‌هاي فکري ازجمله عوارض دنياي مجازي است که متاسفانه کاملا در بين کودکان و نوجوانان مشهود است.

مهمترين مسئوليتي که در قبال کودکان و نوجوانان داريم چيست؟

مسئوليت ما در قبال کودکان و نوجوانان يعني مسئوليت در قبال جامعه و آينده اجتماع و مهمترين مسئوليت ما ارتقاء فرهنگ و انديشه و سطح جامعه کودک و نوجوانان ديارمان است، فراموش نکنيم اين يعني مهمترين وظيفه.

فرمايشات رهبر معظم انقلاب در جمع مديران کانون هاي پرورش فکري تکميل کننده جواب سوال شما است، معظم له فرمودند؛ "سعى کنيد بچه‌ها را با ايمان کنيد؛ ايمان به خدا، ايمان به حقيقتِ مطلق و ايمان به اسلام. اگر اين بچه‌ها با ايمان پرورش پيدا کردند و شما توانستيد بذر ايمان را در دلشان بکاريد، در آينده مى‌شود از آنها هر شخصيت عظيمى ساخت و براى هر کارى مناسبند".

ادبيات کودک و نوجوان ما آرمانگرايانه هستند و با واقعيت‌هاي جامعه همسويي ندارند

نويسندگان و شاعران ما به سبب لطافت روح و روان مخاطبان خود و شايد هم بر اساس آنچه از آنها خواسته شده، از انتقال مشکلات اين گروه سني در لابه‌لاي آثارشان خودداري مي‌کنند و همين موضوع باعث شده است آثار آن‌ها آرمان‌گرايانه به نظر برسد و اغلب کودکان و نوجوانان نتوانند خود را در ميان اين آثار پيدا کنند.

ما در زمينه حقوق کودکان،‌ حقوق زنان،‌ حقوق مولفان و... به سبب تعدد مشکلات‌مان بي‌توجه و در بهترين حالت به شدت کم‌توجه‌ايم. البته پيوسته درباره اين مسائل حرف زده شده و مي‌شود ولي در کل کار جدي صورت نمي‌گيرد؛ چون کشور دچار مشکلاتي عديده‌اي است که پرداختن به اين مسائل را در حاشيه قرار مي‌دهد.

ساختار فرهنگي ما اجازه نمي‌دهد از حقوق کودکان دفاع کنيم. حال اگر از سنت‌ها و فرهنگ هم بگذريم شرايط طوري است که طرح اين مسئله را در هيچ اولويتي قرار نمي‌دهيم. در نظام آموزش و پرورش نيز اين حرف بزرگترها است که شنيده مي‌شود و راجع به بچه‌ها بدون دريافت نظرشان تصميم‌گيري مي‌شود.

يعني آموزش و پرورش ما هيچ‌وقت از کودکان و نوجوانان نخواسته که نظر خودشان را درباره کتاب‌ها و آرزوهاي‌شان بگويند. اين‌طور مي‌شود که جايي براي مطرح شدن دغدغه‌هاي کودکان و نوجواناني که با مشکلات عديده دست و پنجه نرم مي‌کنند، نيست.

البته ما در تقويم روزهاي متعددي را با نام کودکان عجين کرده‌ايم؛ از جمله روز «ادبيات کودکان و نوجوان»، ولي نه برنامه‌ريزي در اين زمينه داريم و نه مسئولان اين مسائل را دغدغه خود مي‌دانند.

ادبيات کودک و نوجوان نه‌تنها در شهرستان سامان بلکه در استان چهارمحال و بختياري در وضعيت مناسبي قرار ندارد، در حال حاضر شاعران و نويسندگان در تمامي حوزه ها در شهرستان سامان فعليت دارند اما در حوزه کودک کمتر کسي وارد شده است.

مسئوليت ما در قبال کودکان و نوجوانان يعني مسئوليت در قبال جامعه و آينده اجتماع و مهمترين مسئوليت ما ارتقا فرهنگ و انديشه و سطح جامعه کودک و نوجوانان ديارمان است.

رئيس کانون پرورش کودک و نوجوان شهرستان سامان در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه در زمينه کودکان و نوجوانان ادبيات خاصي نداريم، اظهار داشت: دليل اصلي که در اين حيطه کار فاخر وجود ندارد اين است که حتي شعرا و داستان نويسان حيطه خاصي ندارند و در تمامي زمينه ها فعاليت مي کنند و کتاب دارند.

ژيلا مهندس با بيان اينکه شعراي بزگ کشور همانند آقاي رحماندوست، خانم اسلامي و... در تمامي حوزه فعاليت دارند، عنوان کرد: براي کار در زمينه کودک و نوجوان نمي توان کسي را اجبار در اين کار کرد.

مهندس با اشاره بر اينکه ما در زمينه ادبيات کودک و نوجوان نمي توانيم حتي اجباري براي کودکان عضو کانون داشته باشيم، بيان داشت: در حال حاضر حدود ۳۰ نفر در کانون پرورش فکري کودک و نوجوان در شهرستان سامان در حوزه نقالي، ادبيان داستاني و مشاعره و داستان نويسي مشعول به فعاليت هستند.

وي با بيان اينکه پتانسيل هاي خوبي در شهرستان سامان وجود دارد اما اين پتانسيل‌ها نياز به حمايت دارند، عنوان کرد: کودک و نوجوان تا ۱۸ سالگي در کانون فعاليت دارد و تمامي موارد را کانون انجام مي‌دهد اما بعد از ۱۸ سالگي در جامعه رها مي شود و ارگانی براي حمايت از اين پتانسيل ها وجود ندارد.

رئيس کانون پرورش کودک و نوجوان سامان يکي از دلايل اصلي که در شهرستان سامان نوجوانان کمتر وارد حيطه شعر کودک و نوجوان شده‌اند را نبود انجمن ادبي در سطح شهرستان است، تصريح کرد: باتوجه به اينکه شهر سامان را در استان به عنوان شهر فرهنگ و ادب مي شناسند اما اين شهرستان يک انجمن ادبي نداشته است.

ژيلا مهندس با اشاره بر اينکه در شهرستان سامان در کانون براي بچه ها کارگاه هاي شعر، طرح ادبي، داستان، کارگاه نمايشنامه وجود دارد، بيان داشت: اما بعد از سن ۱۸ سالگي جايي براي حمايت و شناخت خود وجود ندارد.

وي با تاکيد بر اينکه کم کاري و بي‌توجهي يکي ديگر از کم کاري شعرا و داستان نويسان در حوزه کودک و نوجوان در جامعه است، تصريح کرد: براي نمونه در فرخشهر چندين انجمن ادبي وجود دارد که کودک و نوجوان بعد ار کانون در تمامي کانون ها وارد مي شود و بعد از شناخت در زمينه مورد علاقه به فعاليت مي پردازد.

انتهاي پيام1026ج/۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۰۷:۴۰

28 Dec 2019