۰
plusresetminus
چنانچه برنامه ريزي دقيقي براي اوقات فراغت جوانان صورت گيرد جوانان کمتر به سراغ فضاي مجازي پيش مي روند.
حذف فضاي مجازي با غني سازي سبد اوقات فراغت/اوقات فراغت زمينه اي براي توانمند سازي جوانان
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر ؛ اوقات فراغت به معناي رهايي موقت از کار و اشتغال رسمي زندگي و انجام فعاليت‌هايي است که مورد نظر و به دلخواه فرد باشند.

برنامه‌ي اوقات فراغت در مورد هر کس متفاوت است و به سليقه، نيازهاي روحي، سن و توان مالي فرد بستگي دارد.

امروزه قشر جوان جامعه که بيشتر تحت تأثير تهاجم فرهنگى دشمن قرار دارد، بايد مورد توجه قرار گيرد تا از رواج تفريحات انحرافى در اين قشر بتوان پيش‌گيرى به عمل آورد.

بنابراين ايجاد زمينه‌ي مناسب براى محيطى نشاط ‌آور و تفريحات لذت‌بخش متناسب با الگوهاى فرهنگى جامعه ايجاب مى‌نمايد که به مسئله اوقات فراغت نوجوانان و جوانان بيش از پيش توجه شود.


حذف فضاي مجازي از اوقات فراغت همت مسئولين را مي طلبد

يکي از والدين شهرکردي در مصاحبه با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: با توجه به اينکه الان تعطيلات تابستان شروع شده نياز است مسئولين يک فکري براي برگزاري اوقات فراغت بچه ها به نحو مطلوب داشته باشند .

وي تصريح کرد: برگزاري کلاس ها به نحوي باشد که هم دسترسي بچه ها به کلاس آسان باشد و هزينه ها نيز به گونه اي باشد که به خانواده ها فشار مالي وارد نشود.

وي با اشاره به اينکه اين روزها تمامي بچه ها با گوشي و تبلت وقت خود را مي گذرانند اذعان داشت: اگر کلاس ها آنقدر متنوع و جذاب باشد که بتواند جايگزين فضاي مجازي شود خانواده ها با مشکلات حاشيه اي مواجه نخواهند شد.



نبود فضاي سبز در محله غرب شهرکرد کودکان ما را از پرکردن اوقات فراغت محروم مي کند


مادر نوجوان ۱۰ ساله ساکن غرب شهرکرد در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: هيچ گونه فضاي سبز و پارکي در محله ما براي گذاران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ما وجود ندارد.

وي با اشاره به اينکه وقتي بچه ما براي بازي به بيرون از خانه مي رود دلهره هاي ما نيز بيشتر مي شود بيان داشت: محيط بازي بچه هاي اين محله خيابان است و خطرات زيادي کودکان ما را تهديد مي کند.

اين مادر ياداور شد: بچه هاي ما تنها مشغولياتي که اين روزها دارند وارد شدن در فضاي مجازي مي باشد که مطمئنا" به آينده آن ها لطمه مي زند.

وي بيان داشت: اگر مسئولين فضاي کتاب خانه، فضاهاي سبز, محيط هاي شاد و جذاب در ان منطقه پيش بيني کنند که به نوعي براي کودکان ما فضاي امن باشد ما ديگر با اين مشکلات مواجه نخواهيم شد.

مساجد محلي با نشاط و جذاب براي گذراندن اوقات فراغت

جواد کارگران، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري گفت: کانون هاي فرهنگي و هنري يکي از متوليان اصلي برگزاري برنامه هاي اوقات فراغت است که هرساله با اجراي برنامه هاي جذاب و بانشاط در جوار مساجد جوانان و نوجوانان بسياري را جذب خود مي کنند.

وي با اشاره به اينکه در حدود ۴۱۰ کانون فرهنگي هنري مسجد در استان فعال است اظهار کرد: امسال بيش از نيمي از اين کانون ها متولي برگزاري طرح آسماني ها هستند و تلاش شده با اجراي برنامه هاي ابتکاري و جذاب زمينه بيش از پيش کودکان و نوجوانان را براي شرکت در دوره ها فراهم کرد.

کارگران با اشاره به نقش سازنده و مهم کانون هاي فرهنگي هنري مساجد در روستاها، تصريح کرد: از آنجا که مساجد محوري ترين مرکز ديني و فرهنگي در روستاها به شمار مي رود با اجراي برنامه هاي ديني و فرهنگي مي توان بخش زيادي از جوانان و کودکان روستايي را به مسجد و فضاي معنوي و انسان ساز آن جذب کرد.

اجراي طرح اوقات فراغت آسماني ها در چهارمحال و بختياري

کارگران خاطرنشان کرد: اجراي طرح اوقات فراغت «آسماني ها» در کانون هاي فرهنگي هنري مساجد فرصت مناسبي است تا روح و تفکر ارزشي و انقلابي را در جوانان نهادينه کرد و تاکنون کانون هاي فرهنگي هنري مساجد رسالت خود را در اين حوزه به خوبي ايفا کرده اند.

استقبال پر شکوه جوانان و نوجوانان از طرح آسماني ها

حجت الاسلام مراد يوسفي، مسئول دبيرخانه کانون هاي فرهنگي هنري مساجد چهارمحال و بختياري نيز عملکرد کانون هاي فرهنگي هنري مساجد را در غني سازي اوقات فراغت کودکان و نوجوانان مطلوب ارزيابي کرد و گفت: طرح آسماني ها تابستان هرسال ميزبان جمعيت زيادي از علاقمندان به رشته هاي فرهنگي و هنري است و اين امر در هدايت جوانان به سمت مسجد و فضاي معنوي آن اثرگذار بوده است.

وي افزود: طرح اوقات فراغت «آسماني ها» امسال در ۳۸۰ کانون فرهنگي هنري مساجد اجرا مي شود که اين فعاليت ها در روستاها پررنگ تر است و کودکان و نوجوانان روستايي مي توانند با شرکت در اين طرح از امکانات کانونها بهره مند شوند

مسئول دبيرخانه کانون هاي فرهنگي هنري مساجد چهارمحال و بختياري بابيان اينکه بيش از ۲۵۰ عنوان برنامه در کانون ها ارائه مي شود، تصريح کرد: اين کلاس ها با هدف جذب جوانان و نوجوانان به مساجد در رشته هاي قرآني، اعتقادي، ورزشي، فضاي مجازي، فرهنگي، هنري، اردويي و مذهبي ارائه مي شود.

حجت الاسلام يوسفي همچنين از وجود ۱۶۱ کتابخانه مخزن دار و ۹۰ کتابخانه باز در کانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان خبر داد و گفت: مطالعه کتاب هاي مختلف در تابستان مي تواند در افزايش بينش و اطلاعات کودکان و نوجوانان موثر باشد.

وي با اشاره به شرکت يک هزار و ۵۰۰ نفر در طرح آسماني هاي سال گذشته پيش بيني کرد امسال بيش از ۲ هزار نفر در اين طرح شرکت کنند.

وقت زنان براي فعاليت هاي اوقات فراغت محدود است

يکي از استاد هاي دانشگاه هاي استان چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر در اين خصوص اظهار داشت: امروزه زندگي افراد به يک برنامه ريزي دقيق و حساب شده نياز دارد.

مهرداد صادقي تصريح کرد: استاندارد اوقات فراغت در اين استان ۹۰ روز در سال است و ميانگين فراغت روزانه به شش ساعت مي رسد.

وي با اشاره به اينکه زمان، فعاليت و فضا سه عامل کليدي در گذراندن اوقات فراغت است، اذعان داشت: زنان در هر سه مورد ياد شده وضعيت نامساعدي براي فراغت دارند.

صادقي ادامه داد: وقت زنان براي فعاليت هاي اوقات فراغت محدود است، فضا هاي فيزيکي و اجتماعي که زنان مي توانند در آنجا به فعاليت هاي فراغتي بپردازند محدود و در واقع همين گزينه هاي اوقات فراغت آنها دچار مشکل کرده است.

وي با بيان اينکه نخستين مسئوليت زنان اين استان و ديگر استان هاي ديگر ساماندهي امور خانه و انجام کار هاي خانه است، عنوان کرد: مسئوليت هاي خانگي به گونه اي است که تنظيم وقت و مشخص کردن مرز کار و اوقات فراغت را دشوار مي سازد و از اين رو باعث تکه تکه شدن زمان اوقات فراغت مي شود

دختران بهتر مي توانند براي فراغت خود برنامه ريزي کنند

استاد دانشگاه گفت: دختراني که هنوز تشکيل زندگي نداده اند از زمان بيشتري برخوردارند و بهتر مي توانند براي فراغت خود برنامه ريزي کنند.

صادقي اظهار داشت: مهم ترين عامل در نحوه گذراندن اوقات فراغت شرايط اقتصادي، فردي و خانوادگي است.

وي يکي از مسائل مهم در چگونگي گذران اوقات فراغت را نداشتن آزادي در انتخابات برنامه هاي تفريحي دانست و يادآور شد: اين امر بيشتر ناشي از نظارت خانواده و جامعه است.

صادقي تصريح کرد: معاشرت هاي خانوادگي مي تواند بخش بزرگي از گذران اوقات فراغت را به خود اختصاص دهد.

وي با بيان اينکه خانواده نقش و مقام مهمي در چگونگي و نحوه گذران اوقات فراغت افراد دارند، اذعان داشت: با فعاليت هايي همچون ورزش، مسائل مذهبي، سير و سفر، فعاليت هاي هنري، خواندن روزنامه، کتاب، مجله، ديدن تلويزيون، گوش دادن موسيقي و ... از جمله مواردي است که فرد مي تواند در گذران اوقات فراغت خود از آنها استفاده کند.



به گزارش بام ايران خبر؛ اغلب جوانان ونوجوانان به ويژه دانش آموزان درايام تعطيلات تابستان با مشکل نحوه گذراندن اوقات فراغت روبرو هستند واز طرفي ديگر به دليل نقش و تاثير بالاي فضاهاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي در زندگي آحاد جامعه،اين فضاها به اشتباه جاي زمان فراغت واستراحت جوانان راگرفته و اين امر هم تهديد و هم فرصتي بزرگ محسوب مي شود.


ميزان حضور دانش آموزان در فضاي مجازي و پرسه زدن آنها در شبکه هاي اجتماعي؛ يکي از موضوعاتي است که مي توان آن را به ليست دغدغه هاي والدين اضافه کرد. چرا که کمتر مادري را مي توان سراغ داشت که از وقت تلف کردن هاي فراوان فرزندش در فضاي مجازي شکايتي نداشته باشد. موضوعي که شايد بتوان نام اعتياد اينترنتي را هم برآن گذاشت.

چنانچه مسئولين اين امر بتوانند برنامه ريزي دقيقي براي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان داشته باشند که کمتر به سراغ فضاي مجازي پيش بروند شايد بتوان گفت مشکل عمده والدين نيز در اين خصوص حل شود اما متاسفانه آن طور که بايد و شايد مسئولين نتوانسته اند همت خود را بکار گيرند و کودکان را از اين فضاي سراسر تهديد جدا کنند .

گزارش مرضيه عالي پور هفشجاني
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۵۱:۴۵

30 Dec 2019