۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۳۴۱۱۶
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

بیکاری ره‌آورد بی‌تدبیری مدیران / چهارمحال و بختیاری همچنان رتبه دار بیکاری در کشور

پیشرفت یک جامعه مرهون زحمات و تلاش‌های جوانانی است که وقت خود را صرف خدمت و پیشرفت علم و صنعت کشور می‌کنند اما جوانان کشور ما نتوانسته‌اند هویت واقعی خویش را دریابند و به رسالتی که به دوش آنها است جامعه عمل بپوشند چراکه بیکاری معضلی است که همه جوانان را درگیر کرده و به یک کابوس برای آن‌ها تبدیل شده است.
بیکاری ره‌آورد بی‌تدبیری مدیران / چهارمحال و بختیاری همچنان رتبه دار بیکاری در کشور
به گزارش جهانبین نیوز، بیکاری نامی آشنا که این روزها در همه محافل دیده و همه در مورد آن بحث می کنند، بيکاري يکي از آسيب‌هاي جدي اجتماعي است که نسل جوان را تهديد مي‌كند ، مي‌تواند شرايط غيرقابل پيش‌بيني را براي جامعه‌ ايجاد کند و آینده سازان کشور رادر معضلات و مشکلات سختی قرار دهد که نه‌تنها اثرات مثبتی در جامعه نداشته، بلکه مخرب باشند.

تولید و اشتغال، دو کلیدواژه‌ای که چند سالی است رهبر معظم انقلاب مکررا بر آن تأکید فراوان داشتند و این ناشی از دغدغه‌ای است که چه در سطح جامعه و چه در سطح مسئولان کلان کشور به یک مسأله جدی تبدیل شده است.

بیکاری اثرات فردی و اجتماعی زیادی روی شخص و خانواده و محیط برجای می‌گذارد و می‌تواند شخص را گوشه‌گیر، ترسو، غیرفعال و حتی اشخاص را به نیستی و نابودی و تباهی بکشاند.



مهمترین عوارض بیکاری بی‌ارزشی، فقر، سوق یافتن به سمت جرم و جنایت، اعتیاد به مواد نشئه‌آور، فرار از کشور به طور غیرقانونی و عقب‌ماندگی کشور، است.

بیکاری می‌تواند شخص را به سوی ارتکاب جرم سوق دهد و عاملی است که شخص برای تامین منافع خود و تامین زندگی، مرتکب کارهای خلاف و ضداجتماعی شود.

جوانی که در آرزوی کار است و کاری پیدا نمی کند خسته و ناامید می‌شود اما از طرفی باید نیازهای مادی وی تامین شود، و به این دلیل گاهی به ناچار برای تامین نیازهای اساسی و اصلی خود و خانواده، مرتکب جرم شود.

پیشرفت یک جامعه مرهون زحمات و تلاش‌های جوانانی است که وقت خود را صرف خدمت و پیشرفت علم و صنعت کشور می‌کنند اما جوانان کشور ما نتوانسته‌اند هویت واقعی خویش را دریابند و به رسالتی که به دوش آنها است جامعه عمل بپوشند.




بیکاری معضلی که به کابوسی برای جوانان تبدیل شده است

پوریا مشرف یکی از جوانان جویای کار در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ ضمن گلایه از مسئولین استانی، گفت: مسئولین باید بیش از اینها به فکر اشتغال جوانان باشند و مشکلات آن‌ها را مرتفع کنند.

مشرف تاکید کرد: بیکاری معضلی است که همه جوانان را درگیر کرده و به یک کابوس برای آن‌ها تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بیکاری مساله ازدواج جوانان را به تاخیر انداخته، گفت: به تاخیر افتادن ازدواج در جامعه معضلی بزرگ است و آسیب های اجتماعی بسیاری را در پی دارد.



نبود تناسب بین رشته‌های دانشگاهی و بازار کار به افزایش آمار بیکاری دامن می‌زند

مشرف نبود تناسب بازار کار با رشته‌های تحصیلی جوانان را از دیگر معضلات دانست و گفت: چرا یک جوان نباید با تخصص خود وارد عرصه کار شود، اگر ظرفیت ایجاد شغل متناسب وجود ندارد چرا همچنان دانشگاه‌ها رشته‌هایی که بازار کار برای‌شان نیست دانشجو می‌پذیرد؟ این یعنی ضعفی که در سیستم آموزشی وجود دارد و نشان از عدم هماهنگی بین دانشگاه و نیاز بازار کار دارد.

وی ادامه داد: اکثر جوانان تحصیل کرده به سمت شغل‌های کارگری رو آوردند نمی‌خواهم بگویم کارگری بی‌ارزش است اما استعدادهای جوانان نیز دارد به هدر می‌رود.

مشرف با تاکید بر نبود صنایع مادر در استان گفت: زمانی مسئولین می‌توانند بگویند کار می‌کنند که ثمره آن در سفره‌های مردم باشد و گرنه با وعده و وعید هیچ دردی از مردم درمان نمی‌شود.

بیش از 2 هزار نفر در چهارمحال و بختیاری دارای بیمه بیکاری هستند

سید عباس جزایری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 2 هزار نفر از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، گفت: بسیاری از مشاغل در چهارمحال و بختیاری فصلی هستند یعنی براساس فصل‌ها آمار افراد بیکار تغییر می‌کند.

جزایری آمار بیکاری در فصل پاییز و زمستان در این استان را بیشتر عنوان کرد و گفت: در فصل بهار و تابستان با رونق گرفتن گردشگری و کشاورزی در استان آمار بیکاری کاهش می یابد.
 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در سال گذشته با مشکلات کارخانه شلمزار و برفاب 200 نفر به بیکاران استان افزوده شد که در فروردین‌ماه 50 نفر مشغول به کار شده و آمار بیمه بیکاری ما به 2 هزار و 140 نفر در استان رسید.

کارگری که سه روز در هفته کار کنند بیکاراست

جزایری معیار بیکاری در استان را متفاوت اعلام و اظهار کرد: به نظر من اگر شخصی سه روز در هفته کارکند هم بیکار است، کارگری که حداقل حقوق اداره کار را دریافت کند را می‌توان گفت بیکار نیست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری افزایش جمعیت فعال را عامل افزایش بیکاری دانست و گفت: در سال گذشته 31 هزار نفر به جمعیت فعال افزوده و ما تنها توانستیم برای  14 هزار نفر اشتغال ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: هیچ‌گاه در یک سال برای 30 هزار نفر نمی‌توان شغل ایجاد کرد و به ازای هر شغل  حدود 500 میلیون تومان سرمایه نیاز است و برای تحقق این کار نیاز به یک انقلاب عظیم است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری رکود مسکن را از دیگر عوامل افزایش بیکاری دانست و گفت: با رکود در بازار مسکن و اتمام پروژه‌های مسکن مهر موجب شد آمار بیکاران افزایش یابد.

وی با بیان اینکه 40 درصد از بیکاران جامعه را تحصیل‌کردگان دانشگاهی شامل می‌شوند گفت: افراد شاغل معمولا با توجه به مهارت خود وارد بازار کار شده اگر کسی مهارت مورد نیاز را نداشته باشد نمی‌تواند در این عرصه بدرخشد.

گزارش از فاطمه احمدی
انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۱۴:۳۹

3 Feb 2020