۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۳۴۰۶۳

بیش از13هزار نفر در اعتکاف چهارمحال و بختیاری شرکت کردند/ حال و هوای معتکفین شهرستان ها

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری از معتکف شدن ۱۳ هزار و ۱۶۶ نفر در این استان خبر داد و گفت: اعتکاف امسال نسبه به سال گذشته 11درصد رشد داشته است.
بیش از13هزار نفر در اعتکاف چهارمحال و بختیاری شرکت کردند/ حال و هوای معتکفین شهرستان ها
به گزارش جهانبین نیوز،ماه رجب هفتمین ماه از ماههای قمری، ماهی بسیار شریف و از ماههای حرام است. رجب نام نهری است در بهشت که از عسل شیرین‌تر و از شیر سفیدتر است و هر کس در این ماه روزه دارد، از آن نهر آب می نوشد، به ماه رجب، رحب الأصب، یعنی ماه ریزش رحمت خداوند بر مردم نیز می‌گویند.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:«ماه رجب برای امت من «ماه استغفار» است.

رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است. کسی که یک روز از ماه رجب را روزه گیرد، مستوجب خشنودی خداوند گردد، غضب الهی از او دور می‌گردد و دری از درهای جهنم به روی او بسته می‌شود.»

رجب ماه خودسازی و توشه گرفتن است، هفتمین ماه از سال هجری قمری رجب نام دارد که نباید فضیلت آن را به بوته فراموشی سپرد زیرا در میان ماههای دوازده ‏گانه تنها و بدون ائتلاف با ماههای دیگر از حرمت و قداست ‏برخوردار می ‏باشد، در واقع چهار ماه در قرآن کریم با تعبیر «حرم‏» یعنی برخوردار از حرمت ‏یاد شده است که یکی از آنها فرد است که رجب نام دارد و در آن قتال و کشتار حرام است.

رسول اکرم (ص) فرموده ‏اند: «رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهی در حرمت و فضیلت‏ به پایه آن نمی ‏رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است، آگاه باشید که رجب ماه پروردگار است و شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است و اگر کسی در ماه رجب حتی یک روز روزه بدارد خدا را از خود خشنود ساخته و خشم الهی از او دور می‏گردد.»

امام هفتم (ع) فرموده ‏اند: رجب نام نهری است در بهشت که از شیر، سفیدتر و از عسل، شیرین‏تر است; هر کس یک روز از آن را روزه بدارد خداوند از آن نهر به او بیاشامد.

ماه رجب، به دلیل برخورداری از مزایای گوناگون و توجه به ابعاد معنوی آن، نام‏های دیگری نیز دارد؛ نام‏هایی مثل ماه آمرزش خواهی (شهرُ الاستغفار)؛ ماه تک (رَجَبُ الفَرد) به دلیل تنها واقع شدن و جدا شدن آن از سایر ماه‏های حرام؛ سرشار (رَجَبُ الاَصَبّ) به دلیل نزول سرشار رحمت الهی؛ ماه امیرمؤمنان (شهرُ امیرِالمؤمنین)، ریسمان الهی و اَصَمْ یعنی برخوردار از فضیلت‏های بسیار.
 

بیش از۱۳هزار نفر در اعتکاف چهارمحال و بختیاری شرکت کردند

حجت‌الاسلام سید جعفر مرتضوی در گفت و گو با جهانبین نیوز، گفت: از مجموع معتکفین ۱۰ هزار و ۱۸۳ نفر خواهر و ۲ هزار و ۹۸۳نفر برادر هستند.

وی با اشاره به حضور ۱۱ هزار و ۸۶۰ نفر در اعتکاف سال گذشته گفت: امسال شاهد رشد ۱۱ درصدی اعتکاف در ۱۵۳ مسجد استان هستیم.

حجت‌الاسلام مرتضوی افزود: بیشترین معتکف در مصلی امام خمینی(ره) شهرکرد با تعداد ۹۱۸ نفر هستند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در تمامی مساجد اجرا کننده ی اعتکاف یک نفر مبلغ و یا مبلغه حضور دارند، گفت: ۴۸۰ نفر روز تبلیغ در این سه روز از سوی مبلغین اعزامی انجام شده است.

​اعتکاف، شروع زندگي دوباره/ حال و هوای معتکفین در شهرستان شهرکرد 
مصلي امام خميني (ره) شهرکرد با آن گلدسته هاي فيروزه اي رنگش از دور دست نمايان بود کم کم به اين مکان زيبا و معنوي نزديک و نزديک تر ميشدم قلبم به مانند گنجشک ميزد، اشک در چشمانم حلقه زده بود دوست داشتم هرچه زودتر به جمع معتکفين بپيوندم .

از مراسم زيباي اعتکاف دور مانده بودم و حسرت معنويات و خلوتي با خداي خود را مي‌خوردم

با هماهنگي هاي لازم، به قسمت خواهران رفتم، فضايي معنوي و نوراني آنجا حاكم بود، مادران و دختران زيادي معتكف شده بودند، از هر قشر، و از هر سن و سالي، اما آنها با تفاوت‌هاي ظاهري‌شان فقط يك كار انجام مي‌دادند آن هم عبادت بود.


بعضي از خانم‌ها به تنهايي در گوشه اي از مسجد در حال خواندن ادعيه يا قرآن كريم بودند، برخي هم گروهي تشكيل داده بودند و با يكديگر دعا مي‌خواندند. در اين بين تعدادي هم هنوز از خواب بيدار نشده بودند و در آن همهمه و شلوغي آن چنان به خواب رفته بودند كه ناگفته پيدا بود که شب گذشته را بيدار و مشغول عبادت بودند.

در نگاه اول چشمم به دختر جواني خورد که به يكي از ستون‌هاي مصلي تكيه داده بود و زير لب دعايي را زمزمه مي‌كرد و تسبيح در دستانش مي‌چرخيد، نزديكش ‌شدم و خلوتش را بر هم زدم، چهره آرامي داشت، از او نامش را پرسيدم، گفت الهه پنداشته است، سال اولي بود كه به اعتكاف آمده ، خيلي خوشحال از اينكه معتكف شده و اميدوار به اينكه خداوند بزرگ اعتكافش را قبول كند و گناهان گذشته را ببخشد و مرادش را بدهد.

در گوشه اي ديگر از مصلي چشمم به مادر پيري افتاد که مدام دستانش به سوي آسمان بالا و اشک ميريخت دوست داشتم در کنارش بنشينم و کمي با او هم‌کلام شوم اما از طرفي آنقدر زيبا با خداي خود خلوت کرده بود که دلم نيامد خلوت او و خدايش را بر هم زنم.

کمي آن طرف تر چند دختر کم سن و سال با چهره هاي معصوم دور هم نشسته بودند به کنارشان رفتم يکي از آن ها را مورد خطاب قرار دادم و از او سوال کردم از اينکه با اين سن و سال کم معتکف شده اي چه حسي داري؟ خيلي زيبا و دلنشين پاسخم را در يک کلام که خدايم را بيش تر و بهتر بشناسم داد.

او گفت: اعتکاف فرصتي است تا قرآن را با خلوص نيت بخوانم، روزه بگيرم و تمام دعاهايي که مرا به خدايم نزديک مي‌کند تلاوت کنم.

از او پرسيدم وقتي مدرسه‌ها باز شود براي دوستانت از اعتكاف چه مي‌گويي، گفت؛ خيلي به ما خوش گذشت، اينجا حال و هواي ديگري دارد، از آنها مي‌خواهم كه در مراسم‌هاي اعتكاف شركت كنند، مي‌گفت همه آن ها را تشويق ميکنم تا سال ديگر به اعتکاف بيايند.

با آن ها خداحافظي کرده و التماس دعا گفتم و به سمت يک جمع ديگر رفتم و از معنويات اعتکاف و حس و حال آن پرسيدم يکي از آن ها ميگفت پنج سال متوالي است که به اين مراسم مي آيم و اگر خدا قسمت کند سال هاي آينده هم مي آيم.

او ميگفت اعتکاف آرامشي را به من مي دهد که در طول سال آن را نميتوانم حس کنم.

يکي ديگر از آن ها ميگفت: بعد از پايان مراسم اعتکاف حس تولد دوباره به آدم دست مي دهد.

او ميگفت: در مراسم اعتکاف خدا را ميتواني با تمام وجود لمس کني، مهمانش شوي و خودت را در آغوشش جاي دهي.

کم کم به اذان ظهر نزديک شدم رفتم به سوي وضو خانه و بعد از گرفتن وضو خودم را براي خواندن نماز جماعت آماده کردم.

بعد از خواندن نماز من هم با خداي خود کمي خلوت کردم حس خوبي بود مدام حسرت اين را ميخوردم که چرا زودتر براي رفتن به اين مراسم معنوي ثبت نام نکردم از خدا عاجزانه خواستم که عمري را به من بدهد که بتوانم در سال هاي ديگر من هم در گوشه اي از مسجد با او خلوت کرده و عاشقي کنم.

بعد از کلي راز و نياز با خداي خود و التماس دعا از معتکفين آنجا را ترک کرده و به سوي خانه بازگشتم .

حال و هوای اعتکاف در شهرستان بروجن


آئين معنوي اعتکاف همزمان با سراسر کشور از روز سه شنبه در ۲۸ مسجد شهري و روستايي شهرستان بروجن آغاز و تا روز پنجشنبه ادامه دارد.

آيين اعتکاف امسال در حالي با حضور دو هزار و ۷۰۴ نفر خواهر و برادر برگزار مي شود که نسبت به سال قبل ۲۵۱ نفر رشد داشته است.

همان طور که در تصاوير مشاهده مي کنيد مراسم معنوي اعتکاف در شهرستان بروجن براي تمرين بندگي، خود سازي و تقرب الهي با استقبال گرم و پر شور جوانان مواجه شده است.


۲۱ مسجد شهري و ۷ مسجد روستايي در شهرستان بروجن پذيراي معتکفين هستند. در شهر بروجن نيز پنج مسجد ويژه خواهران و پنج مسجد نيز ويژه برادران در نظر گرفته شده است.

محفل انس با قرآن، طرح با قرآن در زلال اعتکاف، بيان احکام، قرائت دعا، حلقه هاي معرفت و پاسخگويي به سوالات شرعي از جمله مهمترين برنامه هاي مراسم اعتکاف در شهرستان بروجن است

گفتني است سال گذشته دو هزار و ۴۵۳ نفر در ۲۴ مسجد شهرستان بروجن معتکف شدند.




حال و هواي معتکفين در شهرستان بن

الهي، در دل‎هاي ما جز تخم محبت مکار و بر جان‎هاي ما جز الطاف و مرحمت خود منگار و بر کشت‎هاي ما جز باران رحمت خود مبار. به لطف، ما را دست گير و به کرم، پاي دار، الهي حجاب ها از راه بردار و ما را به ما مگذار و اين مناجات کنندگان همانند که روزه‌ي عشق مي‌گيرند و با عشق، افطار مي‌کنند، هم‌نشين اهل راز مي‌شوند و از نياز مي‌گويند، عقل به انديشه فرو رفته و دل به سجود رهنمون مي‎سازند.
اعتکاف زمينه چنين خلوتي را فراهم مي‌کند فرصت و مجال مي‌دهد براي پرداختن به نفس و انديشيدن به اعمال خود به آنچه که بايد باشد و عمل کند.

محمد با چشماني اشک آلود گفت: سحرگاه ۱۳ رجب وقتي که معتکف شدم با خود فکر کردم در کنار کعبه مُحرم شدم. حال عجيبي دارم که نميتوانم آن را بيان کنم فقط و فقط از خدا مي خواهم ظهور امام زمان (عج) را نزديک کند.به نظرم دعاي اول همه معتکفين ظهور ولي عصر (عج) است.
 
 
عليرضا هم درباره حال و هواي خود گفت: نه تنها من بلکه همه ما نياز داريم تا روزهايي با خداي خود خلوت کنيم و چه روزهايي بهتر از ايام البيض. عبادات اين ايام روح معنويت هر انساني را براي يک سال بيمه مي کند. ما هر ساله نياز داريم تا با تلنگري به خود آييم و روزهاي خوش اعتکاف فرصت مناسبي براي بازگشت به فطرت پاک خود است.اينجا ما سعي مي کنيم دلمان را خانه تکاني کنيم تا بتوانيم پذيراي شيريني عبادات در روزهاي شعبان و رمضان شويم.

ايوب ازجمله معتکفين است که در گوشه‌اي از مسجد در حال زمزمه کردن دعا است، براي چندمين بار است که توفيق شرکت در مراسم اعتکاف را دارد و اعتکاف رايکي از برکات انقلاب اسلامي مي داند.


 
مهدي از ديگر معتکفان است که براي نخستين بار توفيق شرکت در مراسم اعتکاف را پيدا کرده و از حال و هواي اعتکاف اين چنين گفت: از اينکه در اعتکاف شرکت کردم بسيار خوشحالم و اميدوارم در اين ماه خدا به گونه اي عمل کنم که بدي ها را از خود دور سازم.

حال و هوای اعتکاف در شهرستان لردگان

عباس باميري یکی از معتکفین شهرستان لردگان گفت: اعتکاف نياز به خدا و فرصت بسيار خوبي براي انسان سازي است، فرصتي که انسان براي مدتي کوتاه به خود بپردازد و يک محاسبه‌اي بين خود و خدا داشته باشد فرصتي که غبار و زنگار دل را شست ‌وشو دهد و ارتباط و پيوند خود را با معبود خود تعمير کند.

دانش آموزش ۱۲ ساله اي که براي نخستين بار در اين مجلس پر فيض شرکت نمود مي‌گويد: «خوشحالم که خدا اين توفيق را نصيبم کرده که امسال در جمع معتکفين قرار گيرم و از هم سن و سالهاي خودم مي خواهم در سال هاي آينده باحضور بيشتر در اين مراسم معنوي شرکت کنند.


يکي از قاريان ممتاز شهرستان که خود يکي از معتکفين ديگر است معتقد است، مراسم اعتکاف يکي از مهم‌ترين ظرفيت‌هايي است که در قالب آن مي‌توان فضاهاي معنوي مفيد و ارزنده‌اي را براي عموم مردم جامعه و به ويژه جوانان فراهم کرد.

وي مي‌گويد: حضور و شرکت در مراسم معنوي اعتکاف براي نسل جوان از اساسي‌ترين راه‌هاي مبارزه با عرفان‌هاي کاذب است و در مراسم اعتکاف بايد معتکفين را با سبک زندگي اهل بيت (ع) آشنا و راه‌هاي ارتباط بهتر و مؤثرتر با اهل بيت(ع) را به آنها آموخت.
 


حال و هوای معتکفین در شهرستان سامان

زهرا عسگري سامانی با بيان اينکه براي اولين بار است که در مراسم اعتکاف شرکت مي کنم، اظهار داشت: از ثمرات مهم مراسم معنوي اعتکاف براي من خواندن نماز اول وقت بوده است، اظهار داشت: دوري از تعلقات دنيوي، انجام واجبات و مستحکم تر شدن اعتقادات و نزديک شدن به خدا از ديگر اثرات اعتکاف براي من بوده است.

وي با بيان اينکه اميدوارم خداوند اين عبادات را از ما که بنده گناهکار هستيم قبول کند، بيان داشت: از خداوند مي خواهم که توفيق به من بدهد که همه ساله در مراسم اعتکاف حضور داشته باشم.


کوثر عسگري با بيان اينکه براي بار دوم در مراسم اعتکاف شرکت کرده ام، اذعان داشت: زماني که کلمه اعتکاف را مي شونم تنها بخشش گناهان از سوي خداوند مد نطرم قرار مي گيرد.

وي تاکيد کرد: حضورم در سال گذشته در مراسم معنوي اعتکاف باعث بهتر شدن زندگيگ و خواندمن نماز اول وقت بوده که يکي از بهترين ثمرات و فوايد حضور در مراسم اعتکاف شده است.

کوچکترين معتکف مسجد جامع روستاي سوادجان مليکا پناهي در گفت‌وگو با خبرنگار سامان ما را هدف از شرکت در مراسم اعتکاف را گرفتن روزه و انجام واجبات و درک کردن گرسنگان عنوان کرد و بيان داشت: از خدا خواسته ام فرج اقا امام زمان را نزديک و براي سلامتي امام زمان (عج) دعا کردم و از خدا خواستم همه مريض ها را شفا بدهد و هيچ خانه مريض نداشته باشد و مشکلت همه مردم حل شود.


دستان تمناي معتکفين اردل به درگاه احديت

حسين همتي يکي از معتکفين اردلی با بيان اينکه ششمين سال است که در مراسم اعتکاف شرکت کردند اظهار کرد: معتکف شدن يکي از برنامه هاي مستمر انبياء عظام و اولياءالهي در طول تاريخ بوده است که شروع آن از سحر گاه سيزدهم ماه رجب با قصد قربت و ورود به خانه خدا آغاز و به مدت سه روز با خلوت گزيني و دوري از زرق و برق دنياي مادي ادامه يافته و سر انجام آن در غروب روز پانزدهم و فراغت از اعمال ام داوود رقم مي خورد.




کساني که وارد اين مسير مي شوند مي بايست بهترين و مهربان ترين انسان را براي رفاقت در اين سفر معنوي انتخاب نموده و اين سه روز سفر از ملک به سمت ملکوت را با امام عصر انس بگيرند تا از لذت انس با آن عزيز سفرکرده بهره مند شوند.


حال وهوای معتکفین شهرستان فارسان

يکي از معتکفين آقا با ۴۰ سال سن و ۳ بار شرکت در مرسام اعتکاف این شهرستان مي گويد:حسي را که در اينجا احساس مي کنم مي توان گفت در هيچ جايي تجربه نکرده ام.احساس مي کنم بيشتر به خدا نزديک شده ام، بيشتر وقت دارم ذکر بگويم، دعا و نماز بخوانم همين که از کارهاي دنيوي دور شده ام خيلي خوش حال هستم.

آقاي جعفري يکي ديگر از معتکفين گفت: وقتي به اعتکاف آمدم برآورده شدن آرزوهايي را که داشتم از خدا خواستم و در کمال آرامش به راز و نياز با پروردگارم پرداختم.


وي يادآور شد: اعتکاف فضايي معنوي دارد که فقط وقتي يک فرد در اين فضا قرار مي‌گيرد، مي تواند حس و حال اصلي را تجربه کند. در مدتي که در اين مسجد حضور دارم، تلاش مي‌کنم براي خودم برنامه اي منظم را طراحي کنم که براساس آن ارتباط خود با خدايم را پر رنگ تر از قبل کنم.

وي از معنويت اعتکاف مي گويد و آنکه، وقتي در اين فضا قرار مي گيريد، از بسياري از مظاهر دست مي کشيد و هنگاميکه انسان از کارهاي بد و خوب دنيا فاصله مي گيرد، انس و ارتباط با خدا، سبب نزديکي به خدا مي شود و حس و حال خوبي به انسان دست مي دهد.

انتهای پیام/1022ج

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۲۸:۳۱

1 Jan 2020