کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لاریجانی در صحن علنی مجلس:

حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه عِقاب قبل از محکومیت است/کمیته حقیقت‌یاب درباره نحوه ورود سلاح‌های شیمیایی به سوریه تشکیل شود

20 فروردين 1396 ساعت 10:02

رئیس مجلس شورای اسلامی از حمله موشکی روزهای اخیر آمریکا به پایگاه هوایی سوریه، پیش از بررسی مراجع بین‌المللی انتقاد کرد.


به گزارش جهانبین نیوز؛ علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۰ فروردین) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک میلاد حضرت امیرالمومنین علی(ع) گفت: نمایندگان محترم ما مفتخریم که الگوی جامعه و انقلاب ما امام علی(ع) است و سیاست ایشان عین حق ورزی و اخلاق بود؛ ضمن آنکه صدق از قوام اصل جامعه بود و تعارضات جمهوری اسلامی با برخی قدرت های بزرگ نیز در همین نکته نهفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری حمله موشکی روزهای اخیر آمریکا به پایگاه هوایی سوریه افزود: دولت آمریکا به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی به سوریه حمله کرد و خساراتی را بر این کشور وارد نمود. سوال اول این است که کدام مرجع بین المللی این ادعا را بررسی کرده است؟ آیا قبل از بررسی و محکومیت می توان عِقاب نمود.

وی با بیان اینکه در واقع ما در سال های نخست جنگ بارها از طرف صدام مورد حمله سلاح شیمیایی قرار گرفتیم، ادامه داد: در عملیات بدر، فاو، حلبچه و دیگر موارد، سلاح ها از طرف دولت های غربی به صدام داده می شد و همین قدرت های بزرگ لب فرو می بستند. در واقع بحث یک بار و دو بار نیست. صدام در طول یک سال بارها از سلاح شیمیایی استفاده نمود و نه تنها اقدامی از طرف قدرت های غربی دیده نشد، که حتی موضعی هم نگرفتند.

لاریجانی با بیان اینکه یک باره در ادعایی واهی عملیاتی علیه سوریه صورت گرفت، گفت: آیا می توان باور کرد شما به دلیل حقوق بشر یا حقوق بین الملل چنین اقدامی انجام داده اید؟ چرا اجازه ندادید کمیته حقیقت یاب تشکیل و موضوع را رسیدگی کند؟ تا آنجایی که ما بررسی کردیم دولت سوریه نه گاز سارین داشت و نه دلیلی بود که در شرایط توفیقات حاصله دست به چنین اقدامی بزند.

رئیس قوه مقننه کشور تاکید کرد: روش هایی که دولت آمریکا در پیش گرفته در سال های گذشته نیز انجام شد و نتیجه آن بحران تروریستی موجود در منطقه است. آیا ادعای آمریکا در مبارزه با تروریسم در افغانستان که با بمباران های شدید همراه بود، موفق بود.

وی ادامه داد: آیا وقتی آمریکا ادعای وجود سلاح های اتمی در عراق را مطرح کرد و بدون نظر مشورتی شورای امنیت عراق را زیر بمباران شدید قرار داد، موفق بود؟ به خاطر دارید آقای پاول وزیر امور خارجه وقت آمریکا لیستی از مراکز اختفای سلاح های اتمی عراق را ارائه کرد و آن لیست بهانه ای برای حمله به این کشور شد، اما بعدها که مخالفین صدام حکومت را به دست گرفتند، در مورد این ادعا بررسی صورت گرفت و زمانی که آقای طالبانی رئیس جمهور عراق شد، عنوان کرد لیست کذایی وزارت امور خارجه آمریکا بررسی شده و متاسفانه چیزی حاصل نشد؛ و به عنوان مثال یکی از نقاطی که در این لیست مشخص شده بود، تنها یک طویله بوده است.

لاریجانی با بیان اینکه آمریکایی ها با چنین سابقه ای جنگ افروزی سال های گذشته را رقم زده اند، تصریح کرد: سوال دیگر این است که با این حمله چه چیزی حل می شود؟ آیا جنگ در سوریه خاتمه می یابد یا راه حل سیاسی حاصل می شود؟ در واقع این یک شروع است نه خاتمه. آتش بحران را افروخته تر و وسیع تر کردید که تبعات آن دامان خودتان را می گیرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: برخی کشورهای ناتوان منطقه که سال ها در سوریه ماجراجویی کردند و اینک هلهله راه انداخته اند، شما را به باتلاق سوریه هدایت کرده و ترجیح دادند ناتوانی خود را با لباس و تجهیزات شما به دامادی مزین نمایند. در واقع این افراد کسانی هستند که در شرایط بحران به صورت دیگری عمل می کنند.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی بر این نظر است که ملت ما سخت ترین شرایط را در حملات شیمیایی که با کمک غربی ها انجام می شد، تحمل کرده است، بنابراین با هرگونه اقدام نظامی در حوزه شیمیایی مخالف است، اما با ادعای دروغین در این زمینه که بهانه برای اقدامات ماجراجویانه شود، مخالف تر است و معتقدیم باید گروه حقیقت یاب تشکیل شود تا جنایتکاران در این زمینه مشخص شوند.

لاریجانی بیان کرد: کمیته حقیقت یاب باید نحوه ورود این سلاح ها به سوریه و اینکه تحویل چه گروه هایی شده است را نیز مشخص کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 33998

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/33998/حمله-موشکی-آمریکا-پایگاه-هوایی-سوریه-ع-قاب-قبل-محکومیت-کمیته-حقیقت-یاب-درباره-نحوه-ورود-سلاح-های-شیمیایی-تشکیل-شود

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir