۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۳۳۹۸۳
مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری؛

اعتکاف؛ زمانی برای معرفت و شناخت بیشتر امام معصوم

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری با بیان اینکه در معرفت و شناخت امام معصوم باید تلاش بیشتری بشود گفت: اعتکاف، زمانی برای معرفت و شناخت بیشتر امام معصوم است.
اعتکاف؛ زمانی برای معرفت و شناخت بیشتر امام معصوم
به گزارش جهانبین نیوز، انسان در گریز از هوای نفس و فرار از اشتغالات زندگی، در طریقت انس با معبود همواره نیازمند خلوتی است تا در انزوای وجود خویش در آثار صنع پروردگارش با دیدة عبرت بیندیشد و با سوز دل و اشک دیده، باطن خود را از زنگار گناهان بشوید و خانه دل را مصفای حضور خالق هستی بخش سازد، و اعتکاف زمینه چنین خلوتی را فراهم می­کند و فرصت و مجالی می­دهد برای پرداختن به امور نفس خویش و جلوه گری نور محبت خدا در اعماق سرای وجود انسان، تا انسان بدون دلواپسی از کارهای انجام نشده و وابستگیهای روز­مره، خود را در سرای معبود خویش نظاره گر باشد.

حضرت صادق علیه السلام فرمود: «فِي التَّوْرَاةِ مَكْتُوبٌ يَا ابْنَ آدَمَ تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي أَمْلَأْ قَلْبَكَ غِنًى وَ لَا أَكِلْكَ إِلَى طَلَبِكَ وَ عَلَيَّ أَنْ أَسُدَّ فَاقَتَك‏؛در تورات نوشته شده است: ای فرزند آدم! برای انجام عبادت من فراغتی به وجود بیاور تا من دل تو را از بی نیازی سرشار سازم و بدون اینکه تو طلب کنی، حاجتت را برآورده کنم و من خود را ملتزم می دانم که حوائج تو را برطرف نمایم.»

 

یکی از سنتهای حسنه، اعتکاف است که در حال حاضر در کشور ما هر ساله در ایام البیض ماه رجب برگزار می گردد و بسیاری از مؤمنان نیک سرشت از اصناف گوناگون به مساجد جامع می روند و به عبادت و دعا و روزه داری می پردازند .

اعتکاف، برنامه ای مهم برای خودسازی انسان است که او را در طی چند روز از مظاهر فریبنده مادی دنیا دور می سازد و در جهانی روحانی و معنوی غرق می کند . این سنت حسنه همچون دیگر سنتها و عبادتها مجموعه ای از بایدها و نبایدها را به همراه خود دارد . اکنون گزیده ای از احکام اعتکاف را بر اساس فتاوای حضرت امام قدس سره و سایر مراجع معظم تقلید ذکر می کنیم . بدان امید که ره توشه ای برای معتکفان و مبلغان گرامی باشد .

 

حجت‌الاسلام سید جعفر مرتضوی، مدیر کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو باجهانبین نیوز گفت: متأسفانه در عصر امروز معرفت و شناخت نسبت به وجود ائمه علیهم السلام بسیار کم شده است و ائمه بسیار مظلوم هستند و انتظار می رود در باره ی شناخت و کسب معرفت نسبت به آنها تلاش بیشتری کنیم.

وی ادامه داد: اشرف مخلوقات انسان است، در صورتی که خودش را با انسان کامل تطبیق دهد و انسان کامل امام معصوم است و اگر خود را با امام معصوم تطبیق ندهیم، هر کسی در هر پست و مقامی هم که باشد، جهنمی است و این تطبیق حاصل نمی شود مگر اینکه شخص نسبت به امام خویش شناخت داشته باشد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری با بیان اینکه در زندگی فرصت های زیادی برای شناخت و کسب معرفت برای ما فراهم می‌شود، بیان کرد: یکی از این فرصت ها ماه رجب و ایام البیض این ماه است که تعدادی از دلباختگان به آستان الهی توفیق دارند در مساجد معتکف شدند و از این فرصت به نحو شایسته استفاده کردند.


وی افزود: مردم استان در بحث شرکت در مراسم اعتکاف بسیار خوب عمل می‌کنند و غالبا هم در ثبت نام و شرکت در اعتکاف پیشرفت با خواهران است و آن هم بیشتر دختران جوان البته در بین معتکفین برادر هم بیشترین آمار مربوط به جوانان است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری ادامه داد: کاری که مسئولین اعتکاف و ادارات تبلیغات اسلامی در مورد اعتکاف می توانند انجام دهند، محتوا دادن به اعتکاف و اعزام یک نفر و بیشتر مبلغ و مبلغه دینی در این سه روز اعتکاف به تمامی مساجد اجرا کننده اعتکاف است.

حجت‌الاسلام مرتضوی با اشاره به نقش روحانیون در این مراسم معنوی گفت:ایام اعتکاف زمان انجام اعمال عبادی، پاسخ گویی به مباحث احکام و به‌ویژه بیان احکام اعتکاف، مسائل شرعی و پاسخ گویی به شبهات است و باید حتما یک مبلغ و مبلغه در دسترس معتکفین به مدت سه روز در مساجد حضور داشته باشد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری ادامه داد: اعتکاف یک عمل مستحبی است و انسان برای یک عمل مستحب نباید واجبات خود را ترک کند و محرمات را انجام دهد و اگر چنین شود هیچ اثری نخواهد داشت و این مقوله نیاز به این دارد که ما از نظر محتوایی برای این مراسم سه روزه اندیشه ای شود تا معتکفین بهترین بهره و استفاده را ببرند.

وی بیان کرد: ایام اعتکاف مصادف با ولادت امیر المومنین علی علیه السلام و وفات حضرت زینب سلام الله علیها است و نیاز هست مداحان هم همکاری لازم را داشته باشند.

حجت‌الاسلام مرتضوی گفت: قرائت سوره های قرآن، پخش اذان حلقومی، تصحیح قرائت نماز و به‌ویژه انجام اعمال ام داوود، نیاز به وجود قاریان قرآن دارد و سال گذشته ۷۰ نفر از قاریان در این مراسم معنوی شرکت داشتند.

وی افزود: با همکاری اداره امور قرآنی امسال در ۱۵۰ مسجد مجری طرح اعتکاف، ۱۵۰ قاری قرآن مشارکت و همکاری خواهند داشت.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۴۰:۱۷

7 Jan 2020