کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درچهارمحال و بختیاری:

لزوم واکسیناسیون دام های عشایر در فصل بهار و تابستان علیه بیماری های واگیردار / بیش از 110هزار دام واکسینه شدند

18 اسفند 1395 ساعت 8:30

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: تعداد ۱۱۰ هزار و ۷۸۵ راس گوسفند و بز در چهارمحال و بختیاری که به استان خوزستان کوچ کردند، واکسینه شدند.


به گزارش جهانبین نیوز،تب برفکی بیماری بسیار واگیری است که تقریباً‌ همه زوج‌سمان از جمله نشخوارکنندگان اهلی را مبتلا می‌کند و باعث خسارات اقتصادی قابل توجهی می‌شود.

ویروس عامل بیماری هفت سروتیپ به نامهای A,O,C,SAT۱,SAT۲,SAT۳,Asia۱ دارد. مقاومت ویروس در طبیعت و عفونت‌زایی شدید آن ،‌تغییرات آنتی‌ژنتیکی ویروس و پیدایش تحت تیپ‌های جدید آن و مهمتر از همه ، توان بیماریزایی در انواع نشخوارکنندگان اهلی و وحشی و وجود دامهای ناقل و حامل ویروس تب برفکی ،‌ در بقاء عفونت و بیماری در یک جمعیت و منطقه تأثیر دارند و کنترل این بیماری را بسیار مشکل و همراه با هزینه‌های زیاد می‌کند.

تب برفکی بیماری بسیار واگیری است که تقریباً‌ همه زوج‌سمان از جمله نشخوارکنندگان اهلی را مبتلا می‌کند و باعث خسارات اقتصادی قابل توجهی می‌شود. ویروس عامل بیماری هفت سروتیپ به نامهای A,O,C,SAT۱,SAT۲,SAT۳,Asia۱ دارد. مقاومت ویروس در طبیعت و عفونت‌زایی شدید آن ،‌تغییرات آنتی‌ژنتیکی ویروس و پیدایش تحت تیپ‌های جدید آن و مهمتر از همه ، توان بیماریزایی در انواع نشخوارکنندگان اهلی و وحشی و وجود دامهای ناقل و حامل ویروس تب برفکی ،‌ در بقاء عفونت و بیماری در یک جمعیت و منطقه تأثیر دارند و کنترل این بیماری را بسیار مشکل و همراه با هزینه‌های زیاد می‌کند.

عامل بیماری تب برفکی ویروسی از خانواده پیکورناویریده و از جنس آفتوویروس است که هفت سروتیپ مشخص به نامهای A,O,C,SAT۱,SAT۲,SAT۳,Asia۱ دارد.

ویروس عامل بیماری تب برفکی از جمله مقاوم‌ترین ویروس‌های شناخته شده در طبیعت است.

ویروس عامل تب برفکی در گره‌های لنفاوی و مغز استخوان در pH خنثی فعال می‌ماند، اما در عضلات وقتی pH پایین‌تر از ۶ باشد (یعنی پس از طی دوره جمود نعشی) تخریب می‌شود. ویروس عامل تب برفکی در علوفه آلوده و نیز در محیط،‌بسته به اندازه دما و pH می‌توان بیش از یک ماه زنده بمند.

تب برفکی، از واگیرترین بیماریهای دامی است که باعث خسارات اقتصادی قابل توجهی می‌شود. میزان مرگ و میر در دامهای بالغ، کم است. اما به دلیل ایجاد میوکاردیت ،‌میزان مرگ و میر در دامهای جوان زیاد است.

میزبان‌ها
گاوسانان (گاو،گاو کوهان‌دار هندی – زبو - گاومیش اهلی ،‌یاک - گاو میش اهلی تبت) ،‌گوسفند،‌بز ، خوک، همه‌ نشخوارکنندگان وحشی و میزان حساسیت شترسانان (شتر، شتر جماز - شتر تک کوهانه بومی عربستان و شمال آفریقا،‌شتر بی‌کوهان آمریکایی - لاما،‌شتر بی‌کوهان پشم بلند آمریکایی) کم است.

راه انتقال

ویروس بیماری تب برفکی از راههای مستقیم و غیرمستقیم به شرح زیر انتقال می‌یابد:

- تماس مستقیم یا غیرمستقیم (ریزقطره‌ها)
- جانداران ناقل (انسان و مانند آن)
- ناقلین بیجان (وسایل نقلیه،‌ابزار کار)
- از طریق هوا،‌به ویژه در مناطق استوایی (تا ۶۰ کیلومتر در خشکی و ۳۰۰ کیلومتر در دریا)

منبع ویروس:

- دامهای بیماری که نشانه‌های درمانگاهی بیماری را نشان می‌دهند یا در دوره کمون قرار دارند.
- ترشحات تنفسی ، بزاق ،‌مدفوع و ادرار ،‌شیر و منی (تا ۴ روز پیش از بروز نشانه‌های درمانگاهی)
- گوشت و آلایشی که pH آن ‌، به کمتر از ۶ کاهش نیافته باشد.
- دامهای ناقل : به ویژه گاو و گاومیش اهلی شده آسیایی ،‌دامهایی که دوره نقاهت پس از بهبود را طی می‌کنند و دامهای واکسینه شده دفع کننده ویروس (ویروس در ناحیه پایینی حلق گاو به مدت ۳۰ ماه و در گاومیش به مدت طولانی‌تر و در گوسفند به مدت ۹ ماه باقی می‌ماند). گاومیش دماغه آفریقا میزبان نگهدارنده اصلی سروتیپ‌های SAT است.

تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» (به انگلیسی: Foot-and-Mouth Disease) یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود.

این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند، این بیماری بعنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود.

کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم نمودن میلیون‌ها راس دام است.

گاو، گاو میش، گوسفند، بز، خوک، گوزن و آهو به بیماری تب برفکی حسا س می‌باشند. فیل، جوجه تیغی و لاما نسبت به بیماری مقاومت بیشتری داشته و در صورت ابتلا علایم خفیف بروز داده و بیماری رابه حیوانات دیگر منتقل نمی‌کنند. موش، رت و مرغ خانگی تحت شرایط آزمایشگاهی به بیماری مبتلا شدند ولی مواجهه آنها تحت شرایط طبیعی با ویروس عامل بیماری بعید به نظر می‌رسد. انسان به ندرت به این بیماری مبتلا می‌شود.

ویروس عامل بیماری نوعی پیکورنا ویروس و عضو شاخص جنس آفتوویروس است. عفونت زمانی اتفاق می‌افتد که ذرات ویروسی بداخل سلول میزبان راه پیدا کند. سپس ویروس سلول میزبان را مجبور به تولید هزاران کپی از خود می‌کند که در نهایت با انهدام سلول ذرات ویروسی در خون رها می‌شوند. این ویروس اشکال متغیری دارد و همین موضوع تاثیر واکسیناسیون را با اشکال روبرو می‌کند.

بیش از ۱۱۰ هزار دام سبک عشایری در چهارمحال و بختیاری واکسینه شدند

دکتر عبدالمحمد نجاتی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز، اظهار داشت: تعداد ۱۱۰ هزار و ۷۸۵ راس گوسفند و بز عشایر استان که به استان خوزستان کوچ کردند علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی بیان داشت: بیماری تب برفکی یکی از بیماری های واگیر دار زوج سمیان از جمله گاو، گوسفند و بز و ... است که در صورت بروز بیماری باعث خسارات اقتصادی زیادی به دامداران می شود و هنگام برگشتن دام های عشایر به استان در فصل بهار و تابستان، باید علیه بیماری های واگیر دار مانند تب برفکی ایمن شوند تا عامل گسترش بیماری بین دام های استان نشوند.

دکتر نجاتی گفت: در همین راستا تعداد ۳ اکیپ از کارکنان شبکه های دامپزشکی شهرستان های کوهرنگ، اردل و شهرکرد که به شهرستان های لالی، شوشتر و ایذه اعزام شدند، در مدت ۱۵ روز تعداد ۱۱۰ هزار و ۷۸۵ راس گوسفند را واکسینه نمودند.

انتهای پیام/1022ج


کد مطلب: 33604

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/33604/لزوم-واکسیناسیون-دام-های-عشایر-فصل-بهار-تابستان-علیه-بیماری-واگیردار-بیش-110هزار-واکسینه-شدند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir