کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری هشدار داد؛

آنفولانزای مرغی به هفشجان و دورک اناری رسید

25 بهمن 1395 ساعت 10:03

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: آنفولانزای مرغی غیر از روستاهای شیخ شبان، حیدری و خراجی که کاملا تحت کنترل است فعلا مواردی از بیماری در بین طیور بومی در دورک اناری شهرستان کیار و هفشجان دیده شده است.


عبدالمحمد نجاتی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: آنفولانزای مرغی غیر از روستاهای شیخ شبان، حیدری و خراجی که کاملا تحت کنترل است فعلا مواردی از بیماری در بین طیور بومی در دورک اناری شهرستان کیار و هفشجان دیده شده است.

وی با بیان اینکه مردم نگران مصرف مرغ‌هایی که در بازار وجود دارد نباشند افزود: این مرغ‌ها با نظارت کامل دامپزشکی و بصورت علمی کشتار می‌شوند پس برای مصرف گوشت آن ها نگرانی وجود ندارد.

نجاتی با اشاره به اینکه مشکل اساسی در خصوص مرغ‌های بومی است خاطرنشان کرد: این مرغ‌ها به دلیل اینکه در فضای باز زندگی می‌کنند و با پرندگان آزاد مانند گنجشک، کلاغ و... در ارتباط هستند بیشتر در معرض خطر بوده و باید برای مصرف گوشت و تخم‌مرغ‌شان دقت بیشتر شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مردم هرگونه تلفات مشکوک را بلافاصله به ماموران دامپزشکی اعلام کنند تا ماموران با حضور در محل با معدوم‌سازی مرغ‌ها مانع از شیوع بیشتر بیماری شوند.

وی اضافه کرد: غرامت همه مرغ‌های معدوم شده به مردم پرداخت می‌شود و مردم نگران خسارات وارده نباشند.

نجاتی یادآور شد: مردم تخم مرغ‌ها را به مدت پنج دقیقه در دمای ۷۰ درجه سانتی گراد و گوشت مرغ را به مدت نیم ساعت در دمای ۷۰ درجه سانتی گراد بپزند و از پخته شدن آن کاملا مطمئن شوند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به مردم توصیه می‌کنیم از تماس مستقیم با پرندگان در این مدت خودداری کنند، افراد مسن، بچه ها و... با پرندگان در تماس نباشند و موارد تلفات احتمالی را اعلام کنند و از بیرون انداختن لاشه پرندگان در فضای آزاد و محیط باز خودداری کنند.

نجاتی در پایان گفت: خوشبختانه تا به حال موارد ابتلای انسانی نه در دنیا و نه در کشور اعلام نشده و در این استان نیز موردی دیده نشده است.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج


کد مطلب: 33256

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/33256/آنفولانزای-مرغی-هفشجان-دورک-اناری-رسید

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir