۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۳۲۸۱۴
در چهارمحال و بختیاری

واکسیناسیون بیش از ۱۱ هزار قلاده سگ علیه بیماری هاری

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: برای پیشگیری از هاری در نه ماهه سال جاری ۱۱ هزار و ۱۹۶ قلاده سگ صاحبدار واکسینه شدند.
واکسیناسیون بیش از ۱۱ هزار قلاده سگ علیه بیماری هاری
به گزارش جهانبین نیوز؛ هاری بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود؛ این ویروس در تمام حیوانات خون‌گرم از جمله انسان می‌تواند ایجاد بیماری کند؛ ویروس از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی وارد بدن شده در ماهیچه‌ها به سمت اعصاب انتهایی می‌رود و شروع به تکثیر می‌نماید. مرگ در صورت ابتلاء به هاری تقریباً قطعی است.

دکتر عبدالمحمد نجاتی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز، اظهار داشت: ویروس هاری در حرارت ۵۰ درجه سانتی گراد در مدت ۱۵ دقیقه، در حرارت ۶۰ درجه در مدت ۳۵ ثانیه و در حرارت ۱۰۰ درجه سانتیگراد در مدت چند ثانیه از بین می‌رود؛ بنابراین برای ضدعفونی وسایل آلوده کافی است چند دقیقه آنها را جوشاند یا با فنل و الکل شستشو داد.

نجاتی گفت: پرندگان، ماهیها، خزندگان و دوزیستان مبتلا نخواهند شد و بیشتر مواقع هاری در حیوانات وحشی ظاهر می شود.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین راه انتقال هاری به انسان گاز گرفته شدن توسط حیوان هار است؛ بنابراین لمس و نوازش، ضربه زدن، لیس زدن پوست سالم، بوسیدن و یا هر روش دیگر، امکان انتقال هاری وجود نخواهد داشت.

مدیر کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: افرادی که به دلیل شغلی، با حیوانات در تماس هستند باید علیه بیماری هاری واکسینه شوند.

 نجاتی گفت: کسی که توسط حیوانی مشکوک به هاری گاز گرفته شود باید فوراً محل گارگرفتگی را با آب و صابون به مدت حداقل ۱۵ دقیقه شستشو دهد و سریعاً به یک مرکز درمانی مراجعه کند تا با واکسیناسیوین هاری درمان شود. شست‌وشوی زخم مربوط به گازگرفتگی حیوان و بخیه نکردن و بازبودن زخم بسیار مهم است و اساس پیشگیری و درمان هاری است.

وی افزود: به صورت معمول واکسیناسیون تا ۶ روز پس از گازگرفتگی و قبل از بروز علائم بیماری هاری می‌تواند ۱۰۰ درصد بیماری را از بین ببرد. اما پس از بروز علائم، درمان، دیگر امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در همین راستا جهت پیشگیری از این بیماری در نه ماهه سال جاری ۱۱ هزار و ۱۹۶ قلاده سگ صاحبدار واکسینه شدند.

نجاتی گفت: زنده گیری سگ های ولگرد در دستور کار متولیان آن است و با همکاری شهرداری ها انجام می شود.

وی از کسانی که سگ در خانه نگهداری می کنند خواست تا با مامورین دامپزشکی در جهت واکسیناسیون آن ها همکاری لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۰۳:۰۸

9 Jan 2020