۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۳۱۷۴۰
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

ردپای کود و سم در سبد غذایی مردم/ در تولیدات کشاورزی کیفیت فدای کمیت می‌شود

در استفاده از سموم برای از بین بردن آفات و کودهای شیمیایی برای تقویت خاک و جبران کمبودها همواره این نگرانی برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی وجود دارد که آیا میزان کود و سم مصرفی در تولید این محصولات استاندارد است و آیا مصرف میزان کودی که درحال حاضر در مزارع استفاده می‌شود باعث بروز بیماری در افراد می‌شود یا خیر؟
ردپای کود و سم در سبد غذایی مردم/ در تولیدات کشاورزی کیفیت فدای کمیت می‌شود
به گزارش جهانبین نیوز؛ یکی از دلایل استفاده از کود و سم در کشاورزی مبارزه با آفات و بیماری‌ها و همچنین اضافه کردن مواد مورد نیاز خاک به آن است.

با افزایش جمعیت در در دنیا استفاده از کودهای شیمیایی مرسوم شد، همچنین برای پیشگیری از کاهش محصول به دلایلی چون حمله آفات، قارچ، بیماری‌ها و علف‌های هرز استفاده از سموم در دستور کار کشاورزان قرار گرفت ولی با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که میزان مصرف کودها و سموم در کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه بسیار متفاوت است.

به این ترتیب که در میزان مصرف برخی از سموم بین این دو دسته کشور تفاوت‌های فاحشی مشاهده می‌شود.

اما در استفاده از سموم برای از بین بردن آفات و کودهای شیمیایی برای تقویت خاک و جبران کمبودها همواره این نگرانی برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی وجود دارد که آیا میزان کود و سم مصرفی در تولید این محصولات استاندارد است و آیا مصرف میزان کودی که درحال حاضر در مزارع استفاده می‌شود باعث بروز بیماری در افراد می‌شود یا خیر؟


کشاورزان زمان مناسب برای استاده از سم و کود به محصولات را نمی‌دانند

افراسیاب زمانی فرادنبه یکی از کشاورزان در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: متاسفانه کشاورزان در چهارمحال و بختیاری برای استفاده از کودهای شیمیایی قاعده و اصول خاصی ندارند و برای برداشت محصول بیشتر کود را بصورت بی‌رویه استفاده می‌کنند.

وی یکی دیگر از دلایل مصرف نادرست کود و سم در بین کشاورزان را نبود دانش کافی عنوان و تاکید کرد: همین امر باعث شده تا کشاورزان در دوران‌های حساس در گیاه اقدام به کود و سم دهی کنند و به این ترتیب مشکلاتی پدیدار شود.

این کشاورز چهارمحالی با بیان اینکه متاسفانه در این استان هیچ حمایتی از تولید محصولات سلامت و بدون کود و سم نمی‌شود افزود: در سال گذشته یکی از زمین‌هایم را برای کشت محصول سلامت اختصاص دادم و محصول خوبی هم برداشت کردم اما به دلیل اینکه جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی اعتنایی نکرد دیگر این کار را نکردم.

دولت نباید محصولات با میزان بالای ازت و اوره را از کشاورزان خریداری کند

وی ادامه داد: اگر دولت از کشاورزان محصولاتی را که میزان کود مصرفی در تولید آن‌ها بالا است را خریداری نکند کشاورزان هم در مصرف کود دقت می‌کنند و از مصرف بی‌رویه پرهیز خواهند کرد.

زمانی گفت: بهترین راه برای مقابله با مصرف بی‌رویه کود و سم در تولید محصولات کشاورزی استفاده از دستگاه‌های تست ازت و اوره در بنگاه‌ها است به این ترتیب محصولات با میزان غیراستاندارد این مواد خریداری نشده و کشاورزان مجبور به استفاده متعادل از کودها خواهند بود.



همیشه نگران میزان کود و سم مصرفی در محصولات کشاورزی هستم

یکی از مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: همه مردم مجبور به استفاده از محصولات کشاورزی در سبد غذایی خود هستند اما همیشه از این موضع که برای تولید این محصولات چه مقدار سم کود استفاده شده باعث نگرانی خانواده‌ها می‌شود.


وی ادامه داد: با وجود آمارها در خصوص افزایش ابتلا به سرطان در کشور که نگران‌کنندهم هست و می‌توان گفت یکی از دلایل آن مصرف بی‌رویه کود در تولید محصولات کشاورزی معرفی می‌شود ترجیحا بسیاری از محصولات را خریداری نمی‌کنیم و تنها به خرید محصولات الزامی اکتفا می‌کنیم.



مصرف مواد معدنی، مواد آلی و مواد شیمیایی در کل دنیا مرسوم است

ذبیح‌الله غریب مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: مصرف مواد معدنی، مواد آلی و مواد شیمیایی در کل دنیا مرسوم است.

وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورها برای نجات مردم، تامین موادغذایی و افزایش محصولات کشاورزی از بسیاری از پارامترها در تولیداتشان استفاده می‌کنند ادامه داد: در دنیا هیچ‌گونه ممنوعیت و محدودیتی برای استفاده از مواد آلی و معدنی وجود ندارد، دلیلش هم این است که هرکدام از استان‌ها و کشورها براساس نوع خاک، نوع بارندگی و میزان بارندگی بعضی از کمبودها را در در خاکشان دارند.

غریب با اشاره به اینکه این کمبودها به گونه‌ای بوده که مثلا برخی از خاک‌ها قلیایی یا اسیدی بوده و یااینکه با کمبود ماد آلی و معدنی مواجه هستند و از آنجایی که هر موجود زنده‌ای چه گیاه، چه جانور و چه انسان برای رشدش نیازمند یکسری مواد اساسی است استفاده از کودها مرسوم شد.

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در استان‌هایی که بارندگی بیشتری وجود دارد یا کوهستانی هستند مواد آلی کمتری در خاکشان وجود دارد و چون در کشاورزی استفاده از کودها مرسوم است و محدودیتی هم برای استفاده وجود ندارد کشاورزان به سمت استفاده از این مواد می‌روند.

استفاده از کود و سم در کشاورزی منوط به رعایت الزامات در این مورد است

غریب با تاکید بر اینکه در زمان جنگ جهانی دوم بیشترین تلفات ناشی از جنگ نبود بلکه ناشی از کمبود مواد غذایی، قحطی و گرسنگی بود ادامه داد: امروزه تکنولوژی باعث شده بتوانیم محصولات زیادی تولید کنیم، ولی باید بدانیم استفاده از هر تکنولوژی الزاماتی دارد که باید رعایت شود و در مورد استفاده از کودهای شیمیایی هم باید این الزامات به کار گرفته و اجرایی شوند.

وی الزامات در استفاده از کودهای شیمایی در کشاورزی را دو سته عنوان و خاطرنشان کرد: یکسری از این الزامات برای صادرات است که هر کشوری براساس شرایط خودش این قوانین را وضع می‌کند و یکسری دیگر از این الزامات که باید حداقل آیتم‌ها را داشته باشد تا مواد غذایی قابلیت مصرف داشته باشند هستند.

چهارمحال و بختیاری کم‌مصرف‌ترین استان دراستفاده از سم در کشور

غریب تاکید کرد: در چهارمحال و بختیاری کمترین میزان مصرف سم در سطح کشور را داریم و دلیل آن این است که آفات در این استان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی از بین می‌رود و از طرفی چهارمحال و بختیاری استانی مرزی نبوده و کمتر در معرض مخاطرات خاص و تهدید آفات و بیماری‌ها قرار می‌گیرد و همین شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی باعث شده تا این استان به عنوان کم‌مصرف‌ترین استان در شکور در مصرف سم مطرح شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: سمومی که در این استان مصرف می‌شود از سموم مجازاست و مخاطرات زیست‌محیطی، تهدیدات بهداشتی و باقیمانده آنها در آب و خاک حداقل است.

وی میزان کود مصرفی در چهامحال و بختیاری را هم بسیار کم عنوان و اضافه کرد: برای تائید صحبت‌های ما می‌توانید استناد کنید به آزمایش‌های استاندارد ملی و دانشگاه علوم‌پزشکی که نمونه‌برداری‌هایی از بازار و سطح مزرعه صورت داده‌اند.

محصولات کشاورزی تولیدی در چهارمحال و بختیاری استانداردهای خوبی دارند

غریب بیان داشت: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که محصولات کشاورزی که در بازار عرضه می‌شود الزاما تولیدات چهارمحال و بختیاری نیست مثلا سیب‌زمینی که در این استان تولید، برداشت و مصرف می‌شود فقط یکی دوماه است و بقیه فصل را از سیب‌زمینی بقیه استان‌ها وارد می‌کنیم و این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: محصولات کشوارزی در این استان از استاندارد خوبی برخوردار هستند، سم و کود در تمام دنیا توصیه و استفاده می‌شود و در چهارمحال و بختیاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مردم بدانند همه این محصولات استاندارد هستند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ واقعیت این است که تولید محصولات کشاورزی در کشاورزی معمول، بدون تامین عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان و محصولات باغی مقدور نیست ولی منبع تامین آن، مقدار و مواد همراه آنها اهمیت زیادی دارد و از عنصری به عنصر دیگر نیز این موضوع متفاوت است.

این موضوع را نباید از یاد ببریم که اگر انواع کودهای شیمیایی استاندارد، آگاهانه و تحت نظارت مصرف شوند، نه‌تنها مشکل‌ساز نیستند بلکه سبب افزایش کیفیت و کمیت محصول، در کشاورزی معمول نیز می‌شوند.

از طرفی کودهای حیوانی نیز اگر بی‌رویه مصرف شوند و به استانداردها در استفاده از این کودها توجه نشود خطر ابتلا به بیماری در مصرف‌کنندگان بالا می‌رود.

می‌توان گفت برای جلوگیری از این مشکل باید آموزش‌های ترویجی برای کشاورزان از سوی دولت برگزار شود و همانطور که به کمیت در تولید توجه می‌شود به کیفیت هم توجه شود چون کمیت و کیفیت مکمل هم بوده و در کنار یکدیگر معنادار خواهند بود ضمنا باید این نکته نیز مدنظر دولت قرار داشته باشد که تشخیص سلامت میوه و میزان کود شیمیایی که دریافت کرده باید در نظام تولید کشور مورد بررسی قرار گیرد چون اظهار نظر در این خصوص برعهده مردم نیست.

گزارش از مرضیه نظری زاده

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۴۹:۲۱

27 Dec 2019