۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۳۱۶۱۱
مسئول انجمن گلوکوم ایران هشدار داد؛

خطر نابینایی در اثر مصرف قطره های چشمی

مسئول انجمن گلوکوم ایران، نسبت به خطر نابینایی در اثر مصرف طولانی مدت و خودسرانه قطره های چشمی حاوی استروئید (کورتون) هشدار داد.
خطر نابینایی در اثر مصرف قطره های چشمی
به گزارش جهانبین نیوز؛ دکتر حیدر امینی در آستانه برگزاری بیست و ششمین کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران، اظهارداشت: بیماری گلوکوم یا همان آب سیاه به نوعی بیماری اطلاق می شود که عصب بینایی را تخریب کرده و منجر به نابینایی می گردد.

مسئول کارگروه گلوکوم در کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران با اشاره به اینکه آب سیاه اغلب و نه همیشه با بالا بودن فشار داخل چشم همراه است، افزود: علت ابتلا به آب سیاه می تواند ناشی از وارثت باشد و برخی از عوامل زمینه ای مانند ضربات وارده به چشم می تواند باعث این بیماری شود .

امینی با تاکید بر اینکه بیماری آب سیاه اغلب هیچ علامتی ندارد، تصریح کرد: این عارضه تا مراحل آخر که فرد مجبور می شود برای درمان به چشم پزشک مراجعه کند، اغلب علامتی ندارد. چون دید فرد از اطراف میدان دید مختل می شود و دید دور او خوب است و همین مسئله باعث می شود که بیمار از بیماری خود آگاهی نداشته باشد.

وی با اعلام اینکه بیماری آب سیاه بیشتر افراد بالای ۶۰ سال را درگیر می کند، افزود: افراد با نمره عینک بالا اعم از دوربینی و نزدیک بینی ، در خطر ابتلا به بیماری اب سیاه قرار دارند و باید توسط چشم پزشک از این لحاظ بررسی شوند .

مسئول کارگروه گلوکوم در کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران با اشاره به موضوع توارث در این بیماری افزود : افرادی که با بیماران دچار گلوکوم قرابت خونی دارند لازم است برای بررسی از نظر بیماری آب سیاه، به چشم پزشک مراجعه کنند.

امینی در ادامه به مصرف مداوم استروئیدها (کورتون ها) اشاره کرد و افزود: مصرف طولانی کورتون از هر راه خوراکی ، تزریقی ، پوستی و استنشاقی و به خصوص قطره های چشمی که معمولا برای آلرژی و حساسیت چشمی تجویز می گردد ممکن است باعث بروز بیماری آب سیاه شود و این داروها می بایست با احتیاط و با تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرند.

وی ادامه داد: مصرف زیاد قطره های چشمی محتوی کورتون بدون تجویز پزشک، می تواند منجر به بروز آب سیاه و نابینایی غیر قابل برگشت شود.

امینی با اشاره به آمار آب سیاه در جهان که نشان می دهد تا سال ۲۰۱۴بیش از ۶۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا بوده اند، گفت: آمارها نشان می دهد که ۸.۵ میلیون نفر در سطح جهان به علت بیماری گلوکوم نابینا هستند.

وی از آب سیاه به عنوان اولین علت شایع نابینایی غیر قابل برگشت و دومین علن نابینایی در دنیا نام برد و افزود: در ایران نیز حدود ۸۵۰ هزار نفر مبتلا به این بیماری هستند که۶۵۰ هزار نفر آنها از بیماری خودشان آگاهی ندارند .

به گفته مسئول انجمن گلوکوم ایران،در مطالعات انجام شده در ایران حدود ۸۰ درصد بیماران مبتلا به آب سیاه از بیماری خود آگاهی نداشته و تنها در معاینه چشم پزشکی تشخیص داده شده اند

وی گفت : هیچ محدوده سنی از این بیماری مصون نیست ولی شیوع بیماری با افزایش سن بیشتر می شود و از این رو معاینات دوره ای چشم پزشکی بخصوص در سنین بالا اهمیت خاصی پیدا می کند .

امینی با عنوان این مطلب که بیماری آب سیاه درمان قطعی ندارد افزود : تلاش چشم پزشکان بر جلوگیری از پیشرفت بیماری است و ۱۰ درصد موارد علی رغم درمان مناسب بیماری مناسب به پیشرفت خود ادامه می دهد.

مسئول کارگروه گلوکوم در بیست و ششمین کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران در ادامه به برنامه کنگره اشاره کرد و گفت: نشست های تخصصی با حضور سه میهمان خارجی از اساتید برجسته در حوزه تخصصی آب سیاه برگزار می شود که هر سه میهمان سخنران اصلی خواهند بود.

وی افزود: دکتر «تراورسو» از ایتالیا که رئیس انجمن گلوکوم اروپا است، به همراه دکتر «اقبال احمد» از چهره بنام گلوکوم از کانادا و دکتر «آرشام شیبانی» از آمریکا، سه میهمان کنگره برای سخنرانی پیرامون آب سیاه هستند.

بیست و ششمین کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران از ۲۲ تا ۲۵ آذر ۹۵ در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۵۳:۳۷

3 Jan 2020