۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۳۱۵۰۷
امیرعبداللهیان در گفتگو با العالم:

امریکا مانع اصلی حل بحران سوریه است

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در اموربین الملل گفت: آمریکایی ها مانعی جدی، در برابر حل سیاسی بحران سوریه هستند و به همین خاطر آمریکایی ها متناسب با منافع خود، سیاست هایشان را تنظیم می‌کنند.
امریکا مانع اصلی حل بحران سوریه است
به گزارش جهانبین نیوز؛ حسین امیر عبداللهیان، مدیرکل امور بین ‌الملل مجلس شورای اسلامی و دستیار علی لاریجانی، با اشاره به تلاش های رسانه های محور عربستان برای تخریب چهرۀ نیروهای مردمی عراق، به ویژه در موضوع مشارکت در عملیات موصل، گفت: نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) ترکیبی از نیروهای شیعه، سنی و حتی مسیحی و نمایندۀ طیف های مختلف جامعۀ عراق هستند.

امیر عبد اللهیان با بیان این که این نیروها نقش مهمی در پیروزی های اخیر در برابر داعش داشته اند، آنان را افتخار عراق و خاورمیانه دانست و افزود: حامیان دیروز داعش امروز با مشاهدۀ نقش نیروهای مردمی در نابودی داعش، تلاش می کنند با تضعیف این نیروها فرصتی برای تجدید قوا به داعش بدهند. او تأکید کرد، حمله به این نیروها که زیر نظر نیروهای مسلح عراق هستند، حمایت از داعش و تلاشی برای ممانعت از آزادی موصل است.

ترکیه وضعیت منطقه را پیچیده تر نکند

دستیار ویژه رئیس مجلس در اموربین الملل با اشاره به این که مقامات برخی کشورهای منطقه، مانند ترکیه، مخالفت با نیروهای مردمی و نقش آفرینی آن در آزادسازی موصل را دفاع از اهل سنت می دانند، گفت: دلیل این اظهارات این است که دوستان ما برداشت دقیقی از وضع عراق ندارند.

امیر عبد اللهیان با تأکید بر این که موصل متعلق به عراق است و باید تمامیت ارضی این کشور حفظ شود، افزود که هر گونه مشارکت در عملیات موصل باید با موافقت کامل دولت عراق باشد.
او با بیان این که نادیده گرفتن تمامیت ارضی عراق به نفع منطقه نیست و ترکیه با بلند پروازی هایش در منطقه شرایط را پیچیده تر می کند، هشدار داد که «نباید اجازه دهیم طرح های اسرائیل برای تجریۀ منطقه از موصل کلید بخورد».

ائتلاف آمریکا در سوریه نامشروع است

امیر عبد اللهیان، در بخش دیگری از گفت و گوی خود با العالم خاطرنشان کرد: «ائتلاف آمریکا برای مبارزه با داعش به دلیل عدم هماهنگی با دولت سوریه، نا مشروع است».
او تأکید کرد: در دو سال گذشته عملا هیچ اقدامی از سوی این ائتلاف برای نابودی داعش انجام نشده است. بلکه شاهد استفاده ابزاری آن از تروریسم برای گسترش حضور نظامی خود در منطقه هستیم.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در اموربین الملل درخصوص برخی تلاش های برای ایجاد منطقه امن در سوریه گفت: رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در توضیح ایجاد منطقه امن در سوریه تأکید می کند که قصد دخالت در امور سوریه را ندارد بلکه دنبال ایجاد منطقه ای برای پناه دادن آوارگان است، اما بهتر است به جای این کار شرایط در سوریه سامان یابد تا آوارگان به سرزمین خود بازگردند.

وی تأکید کرد: هر تلاشی برای ایجاد منطقه امن یا پرواز ممنوع در سوریه در راستای تجزیۀ منطقه است.

اصرار کلینتون بر ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در اموربین الملل خاطر نشان کرد: هیلاری کلینتون، در مناظره های انتخاباتی خود اعلام کرده است که در صورت رئیس جمهور شدن، موضوع نئوفلایزون یا منطقه پرواز ممنوع، در دستور کار آمریکا قرار خواهد گرفت. ما فکر می کنیم هرگونه اقدام برای ایجاد منطقۀ پرواز ممنوع یا ایجاد منطقۀ امن، تلاشی است در جهت تجزیه منطقه، طولانی کردن درگیری و بحران در سوریه و منطقه است.

وی افزود: به جای پرداختن به موضوعات فرعی که البته مهم هم هستند، باید به موضوعات اصلی یعنی حل سیاسی بحران سوریه و متوقف کردن حمایت از گروه های تروریستی پرداخت.

امیر عبداللهیان همچنین گفت: چند ماه پیش در بروکسل به مدت سه ساعت گفت وگو کردم و بخش عمده ای از گفت وگوی ما دربارۀ پروندۀ سوریه بود. خانم موگرینی به عنوان مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، ایده هایی مثبت برای دو موضوع مهم داشت؛ نخست، مسالۀ جلوگیری از مهاجرتِ بیشترِ آوارگان و دوم مسالۀ اهدای کمک های انسان دوستانه و در عین حال علاقمند بود که در خصوص ارائه راه حل سیاسی برای بحران سوریه، گام هایی بردارد. من به او گفتم هر کسی که بخواهد در بحران سوریه به عنوان میانجی وارد شود و به حل بحران سوریه کمک کند، باید در نظر داشته باشد که چه واقعیت هایی در سوریه جریان دارد.

راه حل آمریکا در سوریه، فشار امنیتی و نظامی است

وی افزود: یک ارادۀ از اراده های کنشگرانِ خارجی در خصوص سوریه، بر پایۀ راه حل سیاسی متمرکز است که تهران، مسکو، عراق، لبنان تا شمال آفریقا نظیر مصر و الجزایر را شامل می شود. این کشورها از راه حل سیاسی به معنای واقعیِ آن حمایت می کنند. اما برخی کنشگران سیاسی وجود دارند که راه حل سیاسی را در سایۀ فشار امنیتی و نظامی به دولت بشار اسد می دانند، به همین دلیل، آمریکایی ها نه این که نتوانستند جبهه النصره را از سایر گروه های مسلح جدا کنند؛ بلکه آمریکایی ها نخواستند جبهه النصره را از دیگر گروه های مسلح جدا کنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در ادامه گفت: من دو روز پیش با قائم مقام وزیر خارجۀ سوییس در تهران ملاقات کردم، یکی از بحث های ما دربارۀ سوریه بود، من همین مساله را با او در میان گذاشتم به این اعتبار که دولت سوییس حافظ منافع آمریکا در ایران است. به ایشان توضیح دادم که آمریکایی ها چه رفتاری در داخل سوریه دارند. یک نمونه از رفتار آمریکایی ها مسلح کردن گروهی به نام معارض معتدل است معارضی که اگر مسلح شود دیگر معتدل خوانده نمی شود.

وی تصریح کرد: نمونۀ دیگر رفتارشان آن است که در تحولات اخیر حلب می گویند بخشی که در اختیار عناصر مسلح است، آتش بس برقرار شود و بخشی که در اختیار حکومت است، حکومت اداره کند. بخشی که در اختیار گروه های تروریست است، یعنی در اختیار جبهه النصره است که در فهرست گروه های تروریستی سازمان ملل قرار دارد، آن ها می گویند این بخش را خود گروه های مسلح اداره کنند. مگر می شود از راه حل سیاسی صحبت کرد، بعد به تروریست ها و جبهۀ النصرۀ متحدِ تل آویو اجازه داد که بخش غربی حلب را مانند یک فرماندار اداره کند.

نبود اراده جدی برای حل بحران سوریه

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در اموربین الملل خاطرنشان کرد: این تعارضات و این نبود ارادۀ جدی برای حل سیاسی، بحران سوریه را پیچیده کرده و آن را با بن بست راه حل سیاسی مواجه کرده است.

امیر عبداللهیان تصریح کرد، فکر می کنم تا زمانی که نیات کنشگران اصلی، بر راه حل سیاسی به طور واقعی استوار نشود، نمی توان به حل سیاسی بحران سوریه خوشبین بود اما امیدوار هستیم که مجموعه شرایط منطقه و سوریه، آمریکا و برخی متحدانش را به سمت واقع نگری سوق دهد.

وی افزود: هنوز ما در سوریه، از آمریکا رفتار سازنده و تغییر رفتار عملی ندیده ایم، هنوز ما اعتراف واقعی از آمریکا مبنی بر این که مردم سوریه باید سرنوشت خود را تعیین کنند، نمی بینیم. هنوز ما رفتاری که نشان دهنده حتی کاهش حمایت های پیدا و پنهان آمریکا از داعش و جبهه النصره در داخل سوریه باشد، نمی بینیم. آمریکا می خواهد همزمان با همه کارت ها بازی کند، با مذاکرات لوزان، با پروندۀ انسان دوستانه و با تک تک گروه های مسلح و گروه تروریستی و معارضانی که وجود دارند، تا بتواند در زمان مناسب میوۀ این شرایط را به نفع خود بچیند.

آمریکا مانع اصلی حل سیاسی بحران سوریه

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در اموربین الملل در ادامه گفت: من نمی خواهم بگویم که آمریکایی ها بازیگر اصلی هستند، بلکه می خواهم بگویم که آمریکایی ها مانعی جدی، در برابر حل سیاسی بحران سوریه هستند و به همین خاطر است که آمریکایی ها متناسب با منافع خود، سیاست هایشان را تنظیم می کنند.

وی بینندگان شبکۀ العالم را به خواندنِ کتاب خاطرات هیلاری کلینتون فراخواند و افزود: در این کتاب که کلینتون بلافاصله پس از جدایی از وزارت خارجه نوشت، به بخش های کوچکی از واقعیت های تلخِ سیاست های آمریکا در منطقۀ ما اشاره کرده است که از میان آن ها می توان به این مورد اشاره کرد که قطر، ترکیه و عربستان به صورت انبوه و فله ای، سلاح وارد سوریه کردند و آن را در اختیار مخالفان بشار اسد و گروه های مسلح و گروه های تروریست قرار دادند. بعد وقتی می خواهد از آمریکا دفاع کند، می گوید: ما هم این کار را کردیم، اما ما سعی کردیم این کار را هدفمند انجام دهیم و به طور بی رویه سلاح در اختیار آن ها قرار ندهیم.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در اموربین الملل در پاسخ به این سوال که چرا کشورهای دیگر و به ویژه عربستان سعودی ایران را دائما متهم می کنند که برای انصار الله و دیگران سلاح صادر می کند؟ خاطرنشان کرد، زمانی با یکی از مقامات ارشد سازمان ملل که مدتی در یمن در دوره ریاست جمهوری علی عبدالله صالح به عنوان نماینده سازمان ملل در امور توسعه انسانی در این کشور فعالیت می کرد، صحبت می کردم که می گفت من در خصوص اتهام های وارد شده به ایران، به طرفهای مقابل در شورای امنیت سازمان ملل گفتم در یمن به ازای هر فرد ۴ اسلحه وجود دارد و من در دو سالی که در صنعا زندگی می کردم با این مسایل روبرو بودم.

وی افزود: این مقام سازمان ملل گفت که یک روز خدمتکارمن از طبقه دوم ویلا مرا صدا زد و گفت که صاحب پیشین این خانه هنگام ترک ویلا فراموش کرده دو قبضه آرپی جی و گلوله هایش را از انبار بالا با خود ببرد و سلاح و مهماتی که در این خانه جا مانده بود دو قبضه و ۵۰ گلوله ارپی جی بود.

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد، یمن هم اکنون در صورت اراده، قادر به صادرات سلاح است به دلیل رفتار نادرست و بازی های غلط مداخله گران خارجی، امروز بسیاری از قبایل و عشایر یمنی نه تنها سلاح بلکه موشک در اختیاردارند و بعضی از این موشکها را حتی درمقاطعی که لازم باشد واقعا شلیک می کنند.

نه اسلحه ای به یمن داده ایم و نه آنها به اسلحه ما نیاز دارند

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در اموربین الملل همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران از مردم یمن حمایت و تجاوز گستاخانه عربستان سعودی را محکوم می کند، ما نه تنها از انصار الله و حوثی ها بلکه همه گروههای یمنی حمایت می کنیم و بدان ادامه می دهیم اما نه اسلحه ای به آنها داده ایم و نه آنها نیازی به اسلحه ما دارند و نه برنامه ای برای ارسال سلاح به یمن داریم چرا که راه حل را در یمن نظامی نمی دانیم راه حل یمن را سیاسی می دانیم و از هر طرح و ابتکار سیاسی حمایت می کنیم.

وی افزود: ایران همه تلاشهای خود را برای ارسال حداکثری کمک های انسان دوستانه به مردم مظلوم یمن ادامه خواهد داد و معتقدیم که یمن نه متعلق به عربستان و نه هیچ کشور دیگری نیست یمن متعلق به همه یمنی هاست و راه حل در یمن توافق سیاسی همه یمنی ها و پایان تجاوز و محاصره ظالمانه عربستان سعودی است.

امیر عبداللهیان گفت: عربستان چاره ای جز پایان دادن به جنگ در یمن ندارد، چه بهتر که امروز این کار را انجام دهد و آبرومندانه تر از معرکه یمن خارج شود. زمان به نفع عربستان سعودی در یمن نبوده و نیست و ما از راهکار نظامی در یمن حمایت نکرده و نخواهیم کرد.

وی درادامه در خصوص بحران سیاسی لبنان افزود: رهبران سیاسی لبنان از فهم، درایت و حکمت لازم برخوردار هستند علیرغم چالش ها و تفاوت دیدگاهی که در بین رهبران سیاسی وجود دارد اما آنها نسبت به امنیت و ثبات کشورشان توجه لازم را همواره داشته و دارند.

تصمیم لبنانی ها برای انتخاب میشل عون

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: صرف نظر از این که همواره رسانه های لبنان از نقش ایران و عربستان در لبنان و در تصمیم گیری های لبنان سخن می گویند باید بگویم که من این جمله را هیچ گاه یک جمله محترمانه برای لبنان نمی دانم چرا که لبنانی ها خودشان قادر هستند تصمیم بگیرند تصمیمی که امروز در لبنان در خصوص انتخاب میشل عون برای ریاست جمهوری دنبال می شود نتیجه مذاکرات، گفت و گوها، پافشاری های گروه های مختلف لبنانی و نقشی است که مسیحیان در جامعه لبنان ایفا می کنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در اموربین الملل تصریح کرد، ما همواره اعلام کرده ایم که مسیحیان لبنان باید درباره رئیس جمهوری به نتیجه برسند چون این حق و سهم مسیحیان این کشور است و جمهوری اسلامی ایران نه دخالت می کند و نه قائل به دخالت کشورهای دیگر در این موضوع است بلکه این خود لبنانی ها هستند که باید دراین زمینه تصمیم بگیرند.

وی گفت: بسیار خرسندیم از این که روند تحولات نشان می دهد که این لبنانی ها هستند که فردا در مجلس این کشور، تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهند کرد و طبیعی است هر تصمیم که مبتنی بر توافق گروه های سیاسی لبنان باشد و توسط پارلمان لبنان تایید شود، از سوی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته و تایید می شود و این هم نشان دهندۀ شایستگی رهبران و مقامات لبنان و گروه های مختلف سیاسی است، هم در مرحلۀ پایداری برای رسیدن به اهدافشان و هم در مرحلۀ تثبیت رئیس جمهور. البته جمهوری اسلامی ایران، به دلیل نقش مهمی که میشل عون در جریان مقاومت و در جریان جنگ ۳۳ روزه ایفا کرد، همواره برای این شخصیت احترام قائل بوده و هستیم.

عربستان بحرین را گروگان گرفته است

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در اموربین الملل درخصوص بحرین نیز خاطرنشان کرد، متاسفم که باید بگویم بحرین، همچنان، گروگان عربستان سعودی است و دولت بحرین، قادر نیست به طور مستقل برای منافع مردم و کشور خود، تصمیم گیری کند و تسلیم فشارهای سیاسی و امنیتی عربستان سعودی است.

وی گفت: مردم بحرین، مردمی فهیم هستند و حکومت آل خلیفه در بحرین، جزء اولین دولت های عرب حاشیۀ خلیج فارس بودند که اصلاحات سیاسی را شروع کردند اما متاسفانه امروز، جزء خشن ترین و عقب افتاده ترین کشورهای منطقه در حوزۀ رعایت حقوق بشر و اعطای حقوق سیاسی به اتباع کشورشان به شمار می رود. ادامۀ دستگیری ها، سرکوب ها، زندان کردن ها، لغو تابعیت ها؛ که پدیدۀ جدیدی است... و عالم دینی به نام آیت الله شیخ عیسی قاسم (رهبر شیعیان بحرین) را که قبل از خاندان آل خلیفه در بحرین مستقر بوده است، تلاش می کنند لغو تابعیت کنند و رهبرِ معتدل ترین گروه سیاسی یعنی جمعیت الوفاق را زندانی کنند.

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در سفر اخیری که به بحرین رفت، علاوه بر دیدار با مقامات حکومتی، با نمایندگان ارشد جمعیت الوفاق دیدار کرد و در حالی که وی قول هایی در این مذاکره داد، اما نتیجه و خروجی مذاکره این شد که جمعیت الوفاق را یک دادگاه در بحرین، منحل اعلام کرد و فشار بر آیت الله شیخ عیسی قاسم افزایش یافت.

وی افزود: برخی از معارضان بحرینی در گفت وگوهایشان می گویند اگر جان کری به بحرین نیامده بود و با الوفاق دیدار و از معارضان حمایت ظاهری نکرده بود، وضع ما بهتر بود؛ گو این که توافق پنهانی بین آمریکا، انگلیس و آل خلیفه انجام شد که خروجی آن در واقع فشار بیشتر بر مردم بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۱۱:۰۱

9 Jan 2020