۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۳۰۷۰۳
به بهانه آغاز هفته دفاع مقدس:

آن روزها نام و نان بهايي نداشت و آنچه ميدان دار بود، قيام بود و عروج

آن روزها نام و نان بهايي نداشت و آنچه ميدان دار بود، قيام بود و عروج. آن روزها ماندن بي معنا بود و مردن در بستر، ننگي بزرگ.
آن روزها نام و نان بهايي نداشت و آنچه ميدان دار بود، قيام بود و عروج
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر، آن روزها نام و نان بهايي نداشت و آنچه ميدان دار بود، قيام بود و عروج. آن روزها ماندن بي معنا بود و مردن در بستر، ننگي بزرگ. آن روزها شهادت، شاهراهي به وسعت افق داشت. آن روزها فاصله خاک تا افلاک و کوير تا بهشت، يک ميدان مين بود. خاکريزها، بوي بهشتِ مرداني را گرفته بود که سر به سر، تن به مرگ مي سپردند تا مبادا وجبي از کيان دين و وطن، به دست کفتاران حريص و متجاوز بيفتد؛ چرا که دفاع مقدس، رساترين واژه در قاموس ايستادگي اين ملّت قهرمان است. مردان اين ديار در پي تجاوز کفتار صفتان ننگ و نفرين، در هفت شهر عشق، هشت بهار، آزادگي را پيمودند و حماسه آفريدند.

۳۱ شهريور سالروز شروع جنگ تحميلي از سوي رژيم بعث عراق عليه جمهوري اسلامي ايران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاري شده است و از ۳۱ شهريور تا ۶ مهر ادامه دارد.

در ۳۱ شهريور ۱۳۵۹ رژيم بعثي عراق با تصميم و طرح قبلي و با هدف برانداختن نظام نوپاي جمهوري اسلامي جنگي تمام عيار را عليه ايران اسلامي آغاز کرد.

صدام حسين رييس جمهور عراق با ظاهر شدن در برابر دوربين‌هاي تلويزيون عراق با پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير، آغاز تجاوز رژيم بعثي به خاک ايران را اعلام کرد.

جنگي نابرابر در شرايطي به ايران تحميل شد که از جانب استکبار جهاني بويژه آمريکا تحت فشار شديدي قرار داشت و در داخل کشور نيز جناح ‌هاي وابسته به غرب و شرق، با ايجاد هياهوي تبليغاتي و ايجاد درگيري‌هاي نظامي در صدد تضعيف نظام بودند و نيروهاي نظامي نيز به خاطر تبعات قهري انقلاب، هنوز مراحل بازسازي و ساماندهي را به طور کامل پشت سر ننهاده بودند.

آمريکا براي به سازش کشاندن جمهوري اسلامي و در نهايت تسليم آن‌ها حمايت پنهان و آشکار خود را در کليه زمينه‌هاي سياسي، نظامي‌، ‌اقتصادي و ... از رژيم بعثي عراق به اجرا گذاشت. از سوي ديگر نيز ابرقدرت ديگر جهان‌ يعني شوروي که متحد عراق محسوب مي‌شد، خصومتش را با نظام اسلامي که شعار نه شرقي و نه غربي را سرلوحه کار خود قرار داده بود و در جريان اشغال افغانستان توسط شوروي، اين تجاوز را محکوم کرده بود، بيش از پيش نمود.

ارتش عراق که بر اساس محاسبات خود از وضعيت داخلي و خارجي ايران، فتح يک هفته‌اي تهران را در سر مي‌پرورانيد، در روزهاي نخست تجاوز، بدون مانعي جدي در مرزها تا دروازه‌هاي اهواز و خرمشهر پيش تاخت. تحت چنين شرايطي امام خميني (ره)‌ به خروش آمد و نداي ملکوتيش دل‌هاي شيفتگان انقلاب و نظام را متوجه دفاع از کيان جمهوري اسلامي نمود؛ بطوريکه، نيروهاي مردمي بدون امکانات و تجهيزات و حتي آموزش‌هاي نظامي به مقاومت پرداختند.

عليرغم کارشکني‌هاي رييس جمهور وقت بني‌صدر، دفاع مقدس مردم مسلمان و انقلابي ايران شکل گرفت و نيروهاي جوان و شهادت طلب به جبهه‌ها شتافتند. پس از شکل‌گيري اتحاد و انسجام در ميان نيروهاي انقلابي و طرد نيروهاي وابسته، حماسه‌اي مقدس شکل گرفت که در تاريخ ايران اسلامي بي‌سابقه بود. حماسه دفاع مقدسي که برکات و دستاوردهاي بي‌نهايتي را براي ملت ايران به ارمغان آورد. جهاد و شهادت مردمان با ايمان و مخلص اين سرزمين، ستون‌هاي نظام اسلامي را تا مدت‌ها مستحکم نمود.

ويژگي هاي دفاع مقدس
- دفاعي بودن
بي ترديد، مقدس ترين جهاد، جهادي است که به عنوان دفاع از حقوق انساني صورت گرفته باشد. در جنگ تحميلي، رژيم بعث عراق، جنگي ناخواسته را به کشور ما تحميل کرد و با ناديده گرفتن استقلال سرزمين ما به ايران اسلامي تجاوز کرد. از اين رو، مردم غيرتمند ايران، در دفاعي مقدس، از حق خود که دفاع از استقلال سرزمين و هويت ديني ـ ملي خود بود، دفاع کردند.

- معنويت جبهه هاي جنگ و دفاع مقدس
از جلوه هاي معنويت در دفاع مقدس، حالت تضرع، استغاثه و راز و نياز عارفانه رزمندگان اسلام بوده است. دفاع مقدس، فرصت نمايش خالصانه ترين و زيباترين مناجات ها و دعاها را پديد آورد. در کنار نماز و قرآن، دعا وسيله ديگري بود که ياد خدا را در دل رزمندگان زنده نگاه مي داشت، به آنان قدرت روحي مي بخشيد و تحمل سختي هاي نبرد را براي آنان آسان تر مي ساخت.

- استقامت رزمندگان و فرماندهان در نبرد
فرماندهان در سخنان خود درباره دفاع مقدس، به پايداري و مقاومت رزمندگان در عمليات هاي مختلف اشاره کردند و آن را از علت هاي پيروزي لشکر اسلام برشمرده اند. سردار شهيد، مهدي زين الدين، درباره مقاومت و ايستادگي و تأثير آن در پيروزي مي گويد: «تنها کساني که در صحنه نبرد راست قامتانند که به خداوند اتکال نمايند و با توکل بر او پيش بتازند. نه در سختي ها و نه در پيروزي ها، در هيچ کجا از ياد او غافل نشوند و محکم و مقاوم چون کوه بايستند و دشمن را از پاي درآورند و اين صفت فقط مخصوص رزمندگان اسلام است. در هيچ کجاي دنيا آن کساني که اعتقاد به خداوند و اعتقاد به معاد روز قيامت ندارند، نمي توانند داراي چنين مقاومت و ايستادگي باشند. رمز پيروزي صحنه نبرد، مقاومت و ايستادگي است».

هفته دفاع مقدس,آغاز هفته دفاع مقدس,۳۱ شهريور آغاز هفته دفاع مقدس
از ارزش هايي که رزمندگان در دفاع مقدس بدان متصف بودند، بي اعتنايي به دنيا و مظاهر آن است

- شجاعت فرماندهان در دوران دفاع مقدس
شجاعت فرماندهان، در دوران هشت سال دفاع مقدس، مثال زدني بود. يکي از رزمندگان، از شجاعت سردار شهيد مهدي باکري در عمليات فتح المبين چنين سخن مي گويد: «شب عمليات، هفت ساعت راه بايد مي رفتيم تا به منطقه مي رسيديم و دشمن را غافل گير مي کرديم. حدود شش ساعت راه رفته بوديم که يک دفعه متوجه شديم راه را گم کرده ايم. به شدت مضطرب شده بوديم. با چند نفر به جلو رفتيم تا راه را پيدا کنيم. من متوجه شدم يک نفر از جلو مي آيد. با خود گفتم حتما دشمن است. صدا کردم کيستي؟ گفت: من باکري هستم، فورا به عقب برگرد و نيروها را بياور. شايد کسي باور نمي کرد او جلوتر از ما رفته، دشمن را دور زده و آمده بود ما را هم ببرد. بعد به ما گفت: نترسيد، همه نيروهاي دشمن خواب هستند».

- بزرگواري و مروّت در حال قدرت
از نمونه هاي بزرگواري رزمندگان در دفاع مقدس، خودداري از بمباران و گلوله باران مناطق مسکوني عراق بود. خلبانان و نيروهاي توپ خانه مي توانستند مناطق مسکوني را به عنوان مقابله به مثل ناامن سازند و دشمن را با مشکلي جدي رو به رو کنند، ولي پاي بندي آنان به ارزش هاي اخلاقي، سبب مي شد در طول هشت سال دفاع مقدس هيچ گاه از اين حربه استفاده نکنند.

- بي اعتنايي به دنيا
از ارزش هايي که رزمندگان اسلام در دفاع مقدس بدان متصف بودند، بي اعتنايي به دنيا و مظاهر فريبنده آن است. رزمندگان اسلام در دوران نوجواني و جواني و اوان ظهور خواسته هاي بي شمار مادي، به همه لذت هاي دل فريب دنيا پشت پا زدند و حضور در جبهه و دفاع از ميهن و نظام اسلامي را برتر ديدند. بي گمان، بدون دل بريدن از دنيا و دل بستن به آخرت، رزمندگان هيچ گاه توفيق آفرينش حماسه هاي سترگ و ماندگار دفاع مقدس را نمي يافتند.

- شهادت طلبي رزمندگان در دفاع مقدس
از عوامل پيروزي آفرين در صحنه نبرد، خطرها را به جان خريدن و به پيشواز مرگ سرخ رفتن است. ترس از مرگ و اشتياق به زنده ماندن، با روح جنگ جويي و رزمندگي ناسازگار است. يکي از ارزش هايي که رزمندگان اسلام با تکيه بر آن توانستند پيروزي هاي بزرگي را براي جبهه حق به ارمغان آورند، شهادت طلبي است. رزمندگان اسلام از آن جا که دفاع در برابر تهاجم بعثيان را مقدس مي دانستند و کشته شدن در اين راه را براي خود، مرگي سعادت آفرين و افتخارآميز ارزيابي مي کردند، نه تنها از دادن جان دريغ نمي ورزيدند که شيفته آن بودند. شهادت طلبي رزمندگان اسلام به عنوان عامل مؤثر معنوي، از امتيازهاي جبهه حق در برابر جبهه باطل بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۵۱:۳۰

7 Jan 2020