کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدير عامل اتحاديه زنبورداران استان چهارمحال و بختياري:

افت 80 درصدی برداشت عسل در سال 94

5 مرداد 1395 ساعت 12:07

مديرعامل اتحاديه زنبورداران استان چهارمحال و بختياري گفت: به دنبال خشکسالي‌هاي پياپي ساليان اخير و تاثير منفي گرد و غبار و ناملايمت‌هاي جوي در توليد و بروز بيماري‌هاي مختلف خسارات جبران‌ناپذيري به زنبورداران استان وارد شد بطوري که 80 درصد افت برداشت عسل داشتيم.


به گزارش جهانبین نیوز؛ مهندس علي قنبري عديوي، مديرعامل اتحاديه زنبورداران چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري تحليلي کوهرنگ خبر گفت: چهارمحال و بختياري به دليل وجود گياهان دارويي يکي از توليدکنندگان انبوه انواع عسل گياهي است.
 
مديرعامل اتحاديه زنبورداران چهارمحال و بختياري بیان داشت: به دنبال خشکسالي‌هاي پياپي ساليان اخير و تاثير منفي گرد و غبار و ناملايمت‌هاي جوي در توليد و بروز بيماري‌هاي مختلف ازجمله کنه واروا، عارضه مهلک سي دي و ساير بيماري‌ها، خسارات جبران‌ناپذيري به زنبورداران استان وارد شد بطوري که 80 درصد افت برداشت عسل داشتيم.

نايب رئيس صندوق حمايت از توسعه بخش کشاورزي استان افزود: علي‌رغم مکاتبات، مراجعات و مذاکرات مکرر از طرف اين اتحاديه با مسئولين کشوري و استاني، متاسفانه تاکنون نتيجه ملموسي عايد نگرديده است.

بازرس اتحاديه سراسري ايران زمين گفت: استان چهارمحال و بختياري با دارا بودن حدود يک هزار و چهار نفر زنبوردار و حدود يکصد و شصت هزار کلني زنبور عسل که توليد ساليانه آن در شرايط عادي 2 هزار تن عسل مرغوب مي‌باشد (که متاسفانه در سال گذشته 80 درصد افت توليد داشته‌ايم) به همين نسبت در فصل بهار و تابستان پذيراي زنبورستان‌هاي همجوار چون خوزستان، فارس، بوشهر خصوصا استان اصفهان مي‌باشد.

علي قنبري عديوي بيان داشت: علي‌رغم پتانسيل‌هاي موجود فاقد صنايع مهم بسته‌بندي عسل، کارگاه آج موم، کارگاه کندوسازي و آزمايشگاه تخصصي عسل و دفتر کار مناسب است.

قنبري افزود: باتوجه به هواي سالم در کنار زردکوه بختياري و چشمه کوهرنگ و وجود انبوهي از گياه گون توليد اين نوع عسل طرفداران زيادي دارد، به همين دليل افراد زيادي از شهرهاي مختلف، جهت توليد عسل مرغوب وارد اين استان شده و در شهرستان کوهرنگ مشغول به توليد مي‌شوند. 
 
وي گفت: عسل‌هاي گون، کنار، آويشن و... ازجمله توليدات شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختياريست.
 
قنبري گفت: برداشت عسل تابستانه از حدود 160 هزار کلني زنبور عسل چهارمحال و بختياري در سطح 50 هزار هکتار از اراضي آغاز شد.
 
 ماندعلي ايام بکام از زنبورداران اصفهاني حاضر در کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر تاکید کرد: بها ندادن به ارزش اقتصادي زنبور عسل و ناديده گرفتن نقش ارزنده و حياتي آن در چرخه زندگي بشر و ساير موجودات زنده، از طرف مسئولين از مشکلات اين بخش است.

وي بیان داشت: امروزه زنبورداري بعنوان يکي از رشته‌هاي دامپروري در تمام کشورهاي جهان به رسميت شناخته شده است و تاثير قابل ملاحظه در حفظ پايداري محيط زيست بواسطه عمل گرده‌افشاني که موجب افزايش چشمگير توليد محصولات باغي و زراعي مي‌گردد بر کسي پوشيده نيست.

خداداد محمدحسيني از زنبورداران کوهرنگ هم در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: بيمه نبودن شخص زنبوردار و عدم احتساب زنبورداري بعنوان يک شغل باتوجه به خطراتي همچون حوادث جاده‌اي، حمله وحوش، مارگزيدگي و غيره از مشکلات زنبورداران است.

علي قنبري عديوي هم در اين رابطه اضافه کرد: اشکالات فعلي صندوق بيمه محصولات کشاورزي ازجمله کاهش توليد، گرد و غبار و پرنده زنبورخوار کنه و اوا، از آفات و عوامل خسارت مي‌باشد که جزء عوامل تحت پوشش بيمه لحاظ نشده‌اند.

وي گفت: در ساير عوامل تحت پوشش نيز صندوق بيمه با بهانه قرار دادن عوامل مديريتي و عدم پرداخت غرامت واقعي اعتماد زنبورداران را به حداقل رسانده بطوري که در اين استان سالانه کمتر از 5 درصد از زنبورداران نسبت به بيمه خد اقدام مي‌کنند.

بازرس اتحاديه سراسري ايران‌زمين در ادامه ساير مشکلات اين حوزه را هم بيان و خاطرنشان کرد: باوجود تشکيل اتحاديه و تشکل‌هاي زنبورداري متاسفانه هيچ‌گونه حمايت مالي و اعتباري به منظور پيشبرد اهداف مندرج در اساسنامه‌هاي مربوطه صورت نپذيرفته است.

مديرعامل اتحاديه زنبورداران چهارمحال و بختياري مورد عسل‌هاي تقلبي هشدار داد و گفت: باتوجه به کاهش شديد شهد مراتع و روي آوردن برخي سودجويان به توليد عسل تقلبي و به خطر افتادن سلامت جامعه و امنيت شغلي زنبورداران بعلت عدم نظارت مسئولين زيربط لازم است در اين زمينه نيز چاره‌انديشي اساسي شود.

مهندس قنبري در ادامه، اختصاص اعتبار لازم جهت طرح ظرفيت‌سنجي مراتع و اختصاص جايگاه ثابت استقرار زنبورستان‌ها که باعث جلوگيري از بيماري‌ها، افزايش توليد و در نهايت بهبود معيشت مي‌شود را خواستار شد.

اختصاص اعتبارات آموزشي به منظور به روزرساني اطلاعات بهره‌برداران و خروج از اقتصاد تک محصولي از ديگر خواسته‌هاي زنبورداران است که آقاي قنبري بيان کرد.
 
انتهاي پيام1026ج /610ک


کد مطلب: 29598

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/29598/افت-80-درصدی-برداشت-عسل-سال-94

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir