کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شهرداري يا شهروندان/مقصر زباله هاي شهر چلگرد کيست ؟

13 خرداد 1395 ساعت 11:01

اين روزها در گوشه گوشه شهر چلگرد متاسفانه گاه و بيگاه زباله هاي انباشته روي هم ديده مي شود که وجهه شهر را با توجه به اينکه شهر توريستي مي باشد زير سوال مي برد، مقصر شهرداري است يا شهروندان ؟


به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از کوهرنگ خبر، همت بدري‌فرد در ياداشتي نوشت:

محيط زيست در تعطيلات بهار و تابستان بيش از هر زمان ديگري در معرض آسيب قرار دارد موضوعي که اگر ادامه يابد به معني نابودي حيات است بر همين اساس توجه به حفظ و حراست از آن امري ضروري و اساسي است.
 
رهاسازي زباله در دل طبيعت توسط گردشگران از مشکلات همه‌ساله شهرهاي گردشگرپذير کشور از جمله شهرستان کوهرنگ بوده و همين امر مشارکت شهروندان و شهرداري را افزايش مي‌دهد.
 
تلاش براي ايجاد و يا تغيير الگوهاي فرهنگي مي‌تواند تلنگري براي انسان‌هاي خفته در خواب غفلت، باشد تا از  بي‌مهري به طبيعت پرهيز کرده و براي نجات از دامي که با نابودي طبيعت براي خود پهن مي‌کنند، با جديت بکوشند.
 
اين روزها در گوشه گوشه شهر چلگرد متاسفانه گاه و بيگاه زباله‌هاي انباشته روي هم ديده مي‌شود که وجهه شهر را با توجه به اينکه شهر توريستي است زير سوال مي‌برد.
 
مقصر شهرداري است يا شهروندان؟
 
علت رهاسازي زباله در سطح شهر دلايل مختلفي دارد که مي‌توان  چند مورد آنها از را بيان کرد:
 
گام نخست جلوگيري از آلودگي زيست‌محيطي، ساخت و ارائه الگوهاي فرهنگي است که بتواند مردم را از آسيب‌هايي که ريختن زباله در طبيعت براي آنها به همراه دارد، آگاه کند.
 
برمبناي اصول بهداشتي و بهسازي زيست‌ محيطي بايستي زباله‌ها که منشاء انواع آلودگي هستند در اسرع وقت دفع گردند چرا که در غيراينصورت انتشار و انتقال بيماري، ايجاد بو و چشم‌ اندازهاي بد و نشت شيرابه زباله‌ها باعث آلودگي شديد محيط زيست مي‌گردد.
 
بيماري‌هايي همچون کزاز، حصبه و شبه‌حصبه، انگل‌هاي روده‌اي، اسهال‌هاي خوني، فلج اطفال، سالک پوستي و احشائي و… ازجمله بيماري‌هايي هستند که از طريق آلودگي ناشي از مواد زائد جامد در آب، هوا و خاک حاصل مي‌شوند.
 
انسان و بسياري از موجودات به شيوه‌هاي مختلف زباله توليد مي‌کنند که توليد زباله بطور چشمگيري روبه افزايش است اين افزايش و توليد، موجب بحران‌هايي در زمينه محيط زيست شده است که حيات موجودات کره زمين را بامشکلات جدي روبه‌رو ساخته است.
 
توليد آلاينده‌هاي مختلف زباله که هرروز برتعداد و تنوع آنها افزوده مي‌شود سبب شده که ضمن خسارت به منابع اصلي (آب، خاک، هوا) با مقادير زياد مواد زايد به اشکال جامد، نيمه‌جامد، مايع و گاز مواجه شده و اين بدان معناست که بشر به دست خود عرصه زندگي را برخود و ساير موجودات تنگ نموده است.
 
عدم کنترل زباله‌هاي شهري و روستايي بعلت مواد آلوده کننده و فساد پذير و نيز رطوبت و حرارت مناسب پناهگاهي مناسب براي انواع حشرات و جوندگان موذي ميباشد.
 
همواره توده هاي زباله از عوامل اصلي ومولد بسياري از بيماريهاي مشترک بين انسان و حيوانات و ساير بيماريهاي واگير دار وغيرواگيردار بوده است .
 
پراکندگي مواد زايد خانگي از يک سو و تداوم گرما و طولاني شدن زمان برداشت زباله از معابر و اماکن عمومي از سوي ديگر از جمله عوامل مساعد کننده براي تکثير و رشد سريع بسياري از باکتريها و انگلها و موجودات و جوندگان موذي ميباشد.
 
تقريبا 80 درصد از هزينه هاي مربوط به زباله ها هزينه جمع آوري زباله ميباشد از اين لحاظ هزينه هاي سنگيني بر شهرداريها وسازمانها ي وابسته به جمع آوري و دفع زباله ها ميگردد.
 
ميزان سرانه زباله درمناطق شهري ايران 658 گرم در روز و درمناطق روستايي بين 220 تا 340 گرم در روز براي هر نفر ميباشد و بطور متوسط 240 کيلوگرم درسال براي هرنفر درنظر گرفته ميشود.
 
مواد زباله اي بايد پس از توليد دريک محل مناسب با توجه به شرايط بهداشتي و رعايت نکات بهداشتي مراحل عملياتي در سريعترين زمان ممکن جمع آوري حمل ونقل دفع گردد که بهترين روش ، جمع آوري مستقيم از درب منازل و انتقال به محل دفع ميباشند ( دفن يا روشهاي ديگر)
در مراحل نگهداري و جمع آوري نقش آموزش و همکاري متقابل بين توليد کنندگان زباله و پرسنل خدمات شهري در افزايش راندمان عمليات بسيار مؤثر است.
 
توليد کنندگان زباله بايد آگاهي کافي از اينکه زباله ها را در ظروف مناسب از لحاظ جنس و ظرفيت (حجم) و زمان تحويل به کارگران خدمات شهرداري داشته باشند.
 
درهنگام نگهداري زباله‌ها در منازل و محل توليد از ظروف پلاستيکي درب دار يا فلزي ضد زنگ با مقطح دايره اي و نيز استفاده از کيسه پلاستيکي زباله براي حفظ نظافت محيط زيست استفاده شود.
 
بهترين روش جمع آوري زباله ها بطور روزانه است که در کنترل و جلوگيري از رشد و پرورش مگس مؤثر ميباشد و بهترين زمان جمع آوري درساعاتي از شبانه روز که شهر خلوت بوده و ترافيکي وجود ندارد صورت گيرد

حال انتظار مي رود که مردم شهر چلگرد نسبت به سلامت همشهريان خود کمي بيشتر کمک کنند و شهرداري را در اين امر مهم با به موقع گذاشتن زباله در درب منزل کمک کنند.
 
انتهاي پيام1026ج /610ک
 
 


کد مطلب: 28744

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/28744/شهرداري-شهروندان-مقصر-زباله-هاي-شهر-چلگرد-کيست

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir