۰
plusresetminus
عضو اتاق بازرگانی در خصوص مسئله سوئیفت گفت: طرف مقابل ما بانک‌های بزرگی هستند که از ترس آمریکا با ایران معامله نمی‌کنند و در واقع آمریکا با اعمال دستور و فشارهای گوناگون از معامله این کشورها با ایران جلوگیری می کند، این همان چیزی است که در صحبت‌های رئیس جمهور اتریش هم قابل لمس بود.
وجود بیش از 7 میلیون بیکار در کشور/ دست‌های ذی‌نفع می‌خواهد کشور در شرایط رکود باقی بماند/ بانک های بزرگ دنیا از ترس آمریکا با ایران معامله ن
به گزارش جهانبین نیوز؛ یحیی آل‌اسحاق عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۵ به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: موفقیت اقتصاد مقاومتی جزء ضرورت‌های اساسی امروز نظام است و هر کسی با هر تفکری اگر نسبت به ایران دلسوز باشد می‌داند که مهم‌ترین کاری که باید امسال انجام بدهد پیاده کردن اقتصاد مقاومتی در تمام سطوح است.

وی افزود: ما ظرفیت‌ها و منابع بسیاری داریم که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها چالش‌های گوناگون اقتصاد را مرتفع کنیم. ما در حوزه‌ی اقتصاد مشکلات جدی داریم که به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنم هرچند پیش از این هم بارها این مشکلات گفته‌ شده‌اند.

وجود بیش از ۷ میلیون بیکار در کشور

عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور ما، بیکاری حدود ۷ تا ۸ میلیون نفر است که حدود ۵۰ درصد آن‌ها فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند، درآمد‌های مردم و با هزینه‌هایی که دارند بسیار متفاوت است، رکود بر جامعه حاکم است و کالاهایی که تولیدکنندگان ما تولید کرده‌اند در انبارها خاک می‌خورند ولی بازار ندارند، نظام بانکی ما مشکلات جدی دارد.

آل اسحاق با بیان اینکه ما اهداف بزرگی داریم که از جمله آن‌ها این است که می‌خواهیم حرف اول را در منطقه بزنیم عنوان کرد: از طرفی دشمنان ما می‌خواهند تا با ایجاد موانع مختلف از پیشرفت ایران جلوگیری کنند. در این شرایط حل مشکل اقتصاد مقاومتی جزء ضرورت‌های اولیه است و هرکسی فکر کند که از راهی غیر از این می‌توان به اقتصاد کشور سامان بخشید، دچار اشتباه شده است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی الگویی کامل است که تمام افراد با تفکرهای گوناگون آن را قبول دارند افزود: ما علاوه بر اینکه الگوی کاملی مانند اقتصاد مقاومتی داریم، امکانات مناسب اجرای آن را هم در اختیار داریم، هم نیروی انسانی کافی در کشور داریم، هم بازار مناسب داریم اما چرا تغییری احساس نمی‌شود به این دلیل است که ما اقدام و عمل نداریم.

دست‌های ذی‌نفعی که می‌خواهد کشور در همین شرایط باقی بماند

عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همیشه به درستی درد جامعه را تشخیص داده‌اند تصریح کرد: یک سری افراد ذی‌نفع در این مسائل وجود دارد که باقی ماندن کشور در شرایط موجود برای آن‌ها حکم حیات را دارد و این افراد در حوزه‌های مختلف مثل بخش خصوصی، بخش دولتی و... وجود دارند.

آل اسحاق ادامه داد: اینکه یک نفری سه هزار میلیارد را از کشور خارج می‌کند یا یک عده‌ای ۲۰ میلیارد دلار جنس قاچاق وارد کشور می‌کنند یا روابط پولی و بانکی به نفع یک عده‌ای است، نشان از قدرت این افراد ذی‌نفع دارد که باقی ماندن کشور در شرایط رکود برای آن‌ها حکم حیات را دارد.

وی گفت: در گام برای اجرای اقتصاد مقاومتی باید این ذی‌نفع‌ها شناسایی شوند و با آن‌ها برخوردهای قضایی مناسب صورت بگیرد.

عضو اتاق بازرگانی افزود: اقتصاد یک امری است که با واقعیت‌ها کار دارد و جنس اقتصاد با لفاظی سازگار نیست فلذا در گام دوم باید واقعیت‌های اقتصادی را قبول کنیم و با برنامه‌ریزی مناسب به این برنامه اقتصادی عمل کنیم نه اینکه فقط درباره‌ی آن صحبت کنیم.

شورای عالی امنیت در مسئله اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کند و برای آن خطوط قرمزی را تعیین کند

آل اسحاق اظهار داشت: پیشنهاد من این است که اقتصاد مقاومتی در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود و یک خطوط قرمزی برای آن ترسیم شود تا هیچ‌کس حق عبور از خطوط قرمز اقتصاد مقاومتی را نداشته باشد و اگر از این خطوط قرمز عبور کرد با آن برخورد صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه همدلی بین قوا از الزامات اجرای اقتصاد مقاومتی است افزود: مجلسی که برنامه ششم را می‌نویسد و دولتی که آن را ارئه می‌دهد باید در جای‌ جای برنامه ششم اقتصاد مقاومتی را در نظر بگیرد و بعد نظارت کند که این برنامه‌ها اجرا شوند.

عضو اتاق بارزگانی گفت: قوه قضاییه اگر می‌خواهد اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد و اجرایی شود باید با آن عوامل بازدارنده‌ای که پیش از این به آن اشاره کردیم با قوت برخورد کند کما اینکه در چند وقت اخیر به خوبی این کار را درباره‌ی برخی از افراد انجام داده است.

آل اسحاق با بیان اینکه برخی از تولیدات داخلی ما توان رقابت با مشابه‌های خارجی خود را ندارد عنوان کرد: واحدهای تولیدی باید جنسی را تولید کنند که از نظر قیمت، کیفیت، طرح و موضوعات گوناگون توان رقابت با کالاهای مشابه خارجی را داشته باشد، آن‌گاه ما خواهیم دید که مردم ما چطور نسبت به خرید محصولات داخلی غیرت نشان می‌دهند.

وی با اشاره به واردات یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری خودرو در سال گذشته خاطر نشان کرد: علت اینکه ما در این اوضاع بی‌پولی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار این است که کارخانه‌های ما یک پراید تولید می‌کند که بیشترین تلفات را در ایام عید می‌دهد یا یک ماشینی تولید می‌کنیم که دوبرابر خودروهای هم‌سطح خودش بنزین مصرف می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه بازار ما را محصولات چینی و غیرچینی پرکرده است گفت: برخی از اجناس داخلی ما با کمک‌های بانکی هم فروش نمی‌روند یعنی حتی وقتی وام‌ هم می‌دهیم مردم به دلیل کیفیت پایین برخی از محصولات به سراغ آن‌ها نمی‌روند.

آمریکا عامل عدم برقراری سوئیفت

آل اسحاق در خصوص مسئله سوئیفت اظهار داشت: سوئیفت مثل یک کانالی است که در آن یک عده‌ای باید بیایند و بروند و با هم مبادله کنند، که از این دوطرف یک طرفش آمادگی ندارد.

وی تصریح کرد: طرف مقابل ما بانک‌های بزرگی هستند که از ترس آمریکا با ایران معامله نمی‌کنند و در واقع آمریکا با اعمال دستور و فشارهای گوناگون از معامله این کشورها با ایران جلوگیری می کند، این همان چیزی است که در صحبت‌های رئیس جمهور اتریش هم قابل لمس بود.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۳۰:۴۷

27 Dec 2019