کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پزشکی و سلامت؛

زونا و سکته مغزی

4 بهمن 1394 ساعت 13:44

زونا تجربه‌ای بسیار دردآور است که اغلب با سوزش همراه است و محققان و متخصصان به این نکته اشاره کرده‌اند که زونا می‌تواند با سکته مغزی و حمله قلبی همراه باشد.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، تحقیقات نشان داده است که افراد مسن که از یک دوره تاول‌های آزار دهنده رنج می برند دو برابر بیشتر امکان دارد که در هفته اول آغاز حمله به سکته مغزی دچار شوند و همچنین بیشتر امکان دارد که حمله قلبی را تجربه کنند.

زونا که همچنین به آن هرپس زوستر می‌گویند، بر اثر آبله مرغان دوران کودکی بوجود می‌آید و هر دوی این بیماری‌ها با ویروسی مشابه بوجود می‌آیند اما هنگامی که موجب آبله مرغان می‌شود به آن آبله می‌گویند.

این ویروس مانند تمام ویروس‌های هرپس برای همیشه در بدن می‌ماند و در اعصاب به حرکت درمی‌آید. به طور معمول، سیستم ایمنی می‌تواند آن را بعد از اولین شیوع آبله مرغان کنترل کند اما همین طور که سن افراد افزایش می‌یابد یا به دلیل ابتلا به سرطان یا شرایط دیگری که باعث سرکوب و ضعیف کردن سیستم ایمنی می‌شود، این بیماری خود را به شکل تاول‌هایی نشان می‌دهد.

در تحقیقی مشاهده شده است که بیماری‌های قلبی عروقی در اولین هفته بعد از زونا افزایش می‌یابند و نشان داده شده است که به این علت سکته مغزی اسکمیک ۲.۴ برابر و حمله قلبی ۱.۷ برابر در هفته اول تشخیص زونا افزایش یافته است. علت این امر ممکن است تکثیر این ویروس در داخل دیواره عروق و قطع رسوب چربی و در نهایت حمله قلبی یا سکته مغزی شود. دلیل دیگر آن ممکن است، افزایش فشار خون بر اثر فشار و درد ناشی از زونا و در نتیجه حمله قلبی و مغزی باشد.

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 26977

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/26977/زونا-سکته-مغزی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir