کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ویژه فرهنگیان؛

كارگاه آموزشي قلب سالم ايراني در اردل برگزار شد

29 دی 1394 ساعت 11:29

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردل گفت: استان چهارمحال و بختياري از نظر مصرف ناكافي ميوه و سبزي رتبه اول كشور را داشته و برای رفع این مساله، معلمان و فرهنگیان این شهرستان در کارگاه دو روزه پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی شرکت کردند.


به گزارش جهانبین نیوز، مهندس اسماعيل اميدي سرپرست شبكه بهداشت و درمان شهرستان اردل در حاشيه اين همايش در گفت و گو با خبر نگار هفت چشمه گفت : اين كارگاه آموزشي دو روزه در راستاي اجراي برنامه هاي مدون كمپين قلب سالم ايراني است كه از اوايل مهرماه در استان و شهرستان اردل آغاز شده است .

اميدي اظهار کرد: هدف كلي اين طرح كاهش بار بيماري هاي غير واگير و بويژه بيماريهاي قلبي عروقي CVD در شهرستان مي باشد كه با شعار " مصرف حداقل ۵ بار ميوه و سبزي در روز " اجرا مي شود .

وي با اشاره به تدوين سند ملي پيشگيري و كنترل بيماري هاي غير واگير در سطح وزارت افزود: با توجه به اينكه بيماريهاي غير واگير و مزمن ( NCD ) اصلي ترين عوامل مرگ و مير و ناتواني در دنياي امروز به شمار مي روند و طيف وسيعي از بيماريها را نيز شامل مي شوند لذا اهميت توجه به اين بيماريها دو چندان مي شود.

وی تصریح کرد: مجموعه اي از خبرگان نظام سلامت كشور سند ملي پيشگيري و كنترل بيماريهاي غير واگير و عوامل خطر مرتبط را تدوين و تنظيم كردند تا طي يك برنامه زماني ۱۰ ساله ( ۱۳۹۴ لغايت ۱۴۰۴ ) به كاهش حداقل ۲۵ درصد ازبيماريهاي غير واگير دست يابيم .

اميدي افزود: مطابق اين سند شايعترين بيماريهاي غير واگير بيماريهاي قلبي عروقي، انواع سرطانها، ديابت و بيماريهاي مزمن تنفسي است كه چهار عامل خطر رژيم غذايي نامناسب، كم تحركي ،مصرف دخانيات و مصرف الكل عامل اصلي اين ۴ بيماري است که با توجه به اين عوامل خطر و اصلاح سبك زندگي ميتوان تا حدود ۶۰% از ابتلا به اين بيماريها پيشگيري كرد .

وي بيان کرد: با توجه به اينكه استان چهارمحال و بختياري از نظر مصرف ناكافي ميوه و سبزي رتبه اول كشور را دارد لذا امسال واحد پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي مركز بهداشت استان توجه خود را به عامل خطر تغذيه ناسالم و ترويج مصرف ميوه و سبزي به ميزان حداقل ۵ بار در طول روز معطوف كرده است و برنامه كمپين قلب سالم ايراني را طراحي و تدوين نموده است

مهندس اسماعيل اميدي در پايان ضمن قدرداني از آموزش و پرورش شهرستان گفت : اين كارگاه دو روزه جهت آشنايي قشر فرهنگي و معلمان عزيز با كليات بيماريهاي قبلي و عروقي و شناسايي عوامل خطر و اصول صحيح تغذيه اي برگزار شده كه مدرسين اين كارگاه مهندس محمود شجاعي كارشناس بيماريهاي غير واگير استان و خانم مهندس پرستو زرنگ كارشناس ارشد تغذيه شبكه بهداشت و درمان اردل بوده اند.

انتهاي پيام1020ج /۵۷۰ه


کد مطلب: 26855

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/26855/كارگاه-آموزشي-قلب-سالم-ايراني-اردل-برگزار

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir