۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۲۶۷۹۲
مسئول هماهنگ کننده تیم پیوند اعضا درچهارمحال و بختیاری:

چهارمحال و بختیاری جز سه رتبه نخست اهدا عضو در کشور است

مسئول هماهنگ کننده تیم پیوند اعضا درچهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر گفت: تاکنون اعضای بیش از 150 بیمار مرگ مغزی به نیازمندان اهدا شده است.
چهارمحال و بختیاری جز سه رتبه نخست اهدا عضو در کشور است
به گزارش جهانبین نیوز، در حال حاضر پیوند عضو یکی از مهم‌ترین روش‌های پزشکی است که برای بیماران لاعلاج و درمان ناپذیر به کار برده می‌شود؛ بیمارانی که به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی نظیر نارسایی کلیه، نارسایی کبد و یا نیاز به پیوند قلب و ریه راهی درمانی جز پیوند اعضای سالم دیگری به جای عضو ناسالم خود ندارند.

زمان اهدای عضو از ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از مرگ مغزی است و سن، عدم وجود بیماری‌های پایه‌ای و مزمن مانند دیابت و سرطان از اهمیت بالایی در اهدای عضو برخوردار است، همچنین سن فرد اهداکننده عضو نباید بیشتر از ۶۵ سال باشد.

پیوند عضو اقدامی حیات بخش به مبتلایان نارسایی پیشرفته اعضا بوده و از نشانه‌های مهم ارتقاء سطح دانش پزشکی و توانمندی‌های علمی و فنی مراکز پزشکی تلقی می‌شود.

پیوند اعضا برای بعضی تنها روش جایگزین عضو نارساست و برای بعضی دیگر روش جایگزینی دیالیز وجود دارد که البته پیوند از لحاظ کیفیت زندگی ارجح بوده و علاوه بر آن از نظر اقتصادی باصرفه‌تر است.

اعضاء قابل اهداء قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده و کلیه‌ها هستند و علاوه بر این اعضاء برخی از بافت‌های بدن نیز قابل پیوندند. با اهدای قرنیه می‌توان بینایی را به فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده بازگرداند.

تاندون و غضروف باعث بازسازی اعضای آسیب دیده مربوطه می‌شود.

پیوند استخوان می‌تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود، دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه‌ای و بزرگسالان با دریچه آسیب دیده به کار می‌رود، پیوند پوست، نجات بخش بیماران با سوختگی شدید و پیوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان‌های خون است.

زهرا سیاح مسئول هماهنگ کننده تیم پیوند اعضا درچهارمحال و بختیاری در گفت و گو اختصاصی با جهانبین نیوز گفت: استان ما از نظر تعداد اهدا کنندگان عضو بیماران مرگ مغزی نسبت به جمعیت استان و با توجه به آمار مرگ مغزی، جز سه رتبه نخست در سطح کشور است.

سیاح تصریح کرد: در بسیاری از بیماران مزمن ریوی، کلیوی، کبدی و قلبی  بیمار وارد مرحله ای  از بیماری شده که دیگر اعضا پاسخ گو به بدن نبوده و نمی توانند عمکلرد خود را به خوبی داشته باشند.

وی افزود: برای نارسایی های کلیوی دستگاه همودیالیز وجود دارد که بیمار می تواند هفته ای سه بار مراجعه نموده و سموم از بدن آن ها دفع شود.

سیاح گفت: برای نارسایی های قلب، ریه، کبد هیچ دستگاهی شناخته و یا طراحی نشده است و تنها راه کمک به این بیماران اهدا عضو صورت است.

سیاح گفت: اهدای عضو از سال ۸۲ در چهارمحال و بختیاری آغاز شده و تاکنون اعضای بیش از 150 بیمار مرگ مغزی به نیازمندان اهدا شده است.

مسئول هماهنگ کننده تیم پیوند اعضا درچهارمحال و بختیاری میزان بالای رضایت خانواده ها برای اهدای عضو را دلیل آمار بالای این عمل خداپسندانه در چهارمحال وبختیاری عنوان کرد و گفت: در این استان ۶۵ درصد خانواده بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو آنان رضایت می دهند این آمار در دیگر استانها کمتر از این میزان و زیر ۵۰درصد است.

وی فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو، همکاری صداوسیما، رسانه ها، مطبوعات و خبرگزاری ها در انعکاس اثربخش اخبار اهدای عضو، معرفی خانواده های بیماران اهدا کننده عضو و برگزاری جشن های نفس و تجلیل از خانواده این بیماران را از عواملی دانست که در تقویت فرهنگ اهدای عضو در استان نقش بسزایی داشته است.

مسئول هماهنگ کننده تیم پیوند اعضا درچهارمحال و بختیاری به آمار مطلوب اهدا عضو استان در سطح کشور اشاره کرد و گفت: چهارمحال بختیاری با همکاری خوب ارگانها و  سازمانها و فرهنگ سازی صحیح توانسته است همیشه جز سه رتبه نخست کشوری در اهدا عضو باشد.

سیاح فرهنگ سازی را موثر ترین روش برای جلب رضایت خانواده ها در اهدا عضو خواند و گفت: در استان بیش از 15000نفر دارای کارت اهدا عضو بوده که 500نفر از آنان در سال های اخیر بوده است.

وی ضمن تشکر از فعالیت های همه ارگانها خاطر نشان کرد: بسیاری از خانواده های اهداکننده عضو وضعیت معیشت مناسبی نداشته و ممکن است سرپرست خانواده اهداکننده باشد که می طلبد نهادی مرتبط همکاری های خود را افزایش داده و در این امر خداپسندانه سهیم باشند.

سیاح به مشارکت استان با استان فارس و اصفهان اشاره کرد و گفت: تیم اهدا عضو در این سه استان با مشارکت همدیگر صورت گرفته و در حال حاضر پیوند کلیه در استان و پیوند کبد و سایر ارگانها در شیراز صورت می گیرد.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۳۷:۱۰

2 Feb 2020