۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
کد مطلب : ۲۶۵۵۱
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس اجرایی دولت افغانستان:

راه علاج مشکلات افغانستان اتحاد اقوام و وحدت مسئولان است/ عبدالله: قدردان حمایت‌های ارزشمند ایران هستیم

رهبر معظم انقلاب اسلامی با انتقاد از سیاست منزوی کردن مجاهدین افغانستان در سال های گذشته تأکید کردند: دیدیم که آمریکایی ها در افغانستان چقدر انسان ها را کشتند و ضررهای زیادی وارد کردند و هنوز نیز دست بر نمی‌دارند.
راه علاج مشکلات افغانستان اتحاد اقوام و وحدت مسئولان است/ عبدالله: قدردان حمایت‌های ارزشمند ایران هستیم
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری،‌ حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در دیدار آقای «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان، مسئله «اتحاد اقوام» در افغانستان را مهمترین راه علاج مشکلات این کشور خواندند و با اشاره به سوابق و ظرفیتهای فراوان همکاری ایران و افغانستان خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران «امنیت، آرامش و پیشرفت افغانستان» را «امنیت و پیشرفت» خود می‌داند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تحسین ابتکار تشکیل دولت وحدت ملی و اظهار امیدواری در خصوص حل مشکلات افغانستان افزودند: ان‌شاءالله دولت وحدت ملی شکل حقیقی و واقعی پیدا کند، زیرا راه علاج مشکلات افغانستان، ایجاد وحدت واقعی در میان اقوام و مسئولان است.

رهبر انقلاب با اشاره به سابقه همزیستی مسالمت‌آمیز شیعه و سنی و اقوام مختلف افغانستان گفتند: ما از قدیم مردم افغانستان را به عنوان مردمی صبور، قانع، سخت‌کوش و دیندار و برخوردار از ذوق ادبی می‌شناسیم اما اختلافات اقوام و زمینه‌های دوگانگی، هر ملتی را ضعیف می‌کند.

ایشان با یادآوری حمایتهای ایران از ملت افغانستان از جمله مخالفت منحصر به‌فرد جمهوری اسلامی با اشغالگری شوروی و حمایت از مجاهدان افغانستانی، افزودند: جمهوری اسلامی اکنون نیز در کنار افغانستان و میزبان حدود ۳ میلیون نفر از اتباع آن است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای حضور ۱۶ هزار دانشجو و فارغ التحصیل افغانستانی در ایران را فرصتی ارزشمند برای افغانستان برشمردند و خاطرنشان کردند: دولت افغانستان باید با تعیین مشوقهایی، این دانش آموختگان را برای بازگشت و خدمت به کشورشان ترغیب کند.

رهبر انقلاب، با اشاره به ظرفیتها و امکانات فراوان ایران در بخشهای علمی، فنی و اقتصادی، و همچنین وجود منابع طبیعی و انسانی غنی در افغانستان افزودند: افزایش سطح همکاریها به نفع هر دو طرف است و باید با صمیمیت و همکاری، برخی اختلافات نظیر مسئله آبهای مرزی حل شود.

ایشان با انتقاد از سیاست منزوی کردن مجاهدین افغانستان در سالهای گذشته تأکید کردند: منزوی کردن مجاهدین با عناوینی نظیر «جنگ‌سالاران» سیاست غلطی است و در کشوری که در معرض تهاجم نظامی و فتنه‌ای فراگیر قرار دارد خود مردم باید با روحیه مجاهدت آماده دفاع از کشورشان باشند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، قدرت نداشتن در دفاع از خود را زمینه‌ساز ورود و دخالت بیگانگان خواندند و افزودند: دیدیم که امریکاییها در افغانستان چقدر انسانها را کشتند و ضررهای زیادی وارد کردند و هنوز نیز دست بر نمی‌دارند.

رهبر انقلاب با تحسین روحیه مقاومت مردم افغانستان در مقابل اشغالگری و تجاوزات «انگلیس، شوروی و در سالهای اخیر امریکا»، گفتند: روحیه مقاومت و دینداری در مردم افغانستان بسیار عمیق و در تاریخ معروف است که هیچ اشغالگری نتوانسته در افغانستان دوام بیاورد.

در این دیدار که آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان با تشکر از حمایتهای ایران از دولت و ملت افغانستان، گفت: تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان نسخه خوبی بود و از مشکلات زیادی جلوگیری کرد.

رئیس اجرایی دولت افغانستان، مشکل اصلی این کشور را ناامنی و وجود گروههای تروریستی خواند و گفت: تلاش می‌کنیم با توکل به خداوند، وحدت و حمایتهای مردم و همچنین با همکاری و حمایت برادران و دوستان ایرانی که از دوران جهاد و مقاومت تاکنون همچنان ادامه داشته است، مشکلات را رفع و عدالت را در تمام بخشها تأمین کنیم.

آقای عبدالله با قدردانی از حمایتهای رهبر معظم انقلاب از ملت افغانستان و همچنین دستور اخیر ایشان برای تحصیل دانش آموزان افغانستانی، افزود: این حمایتهای ارزشمند جایگاه خاص و برجسته‌ای از ایران در میان ملت و دولت افغانستان ایجاد کرده است.

وی افزود: زمینه‌های خوبی برای همکاری ایران و افغانستان وجود دارد که در مذاکرات با مقامات ایرانی تلاش می‌کنیم راههای افزایش همکاری‌ها را بررسی و دنبال کنیم.



انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۰۵:۴۴

10 Jan 2020