۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
کد مطلب : ۲۴۷۳۹
در 6 ماهه سال جاری صورت گرفت:

واکسینه شدن 199 هزار راس دام در چهارمحال و بختیاری بر علیه بیماری تب برفکی

مدیر کل دامپزشکی استان از واکسینه کردن 199 هزار راس دام بر علیه بیماری تب برفکی خبر داد و گفت: از سال 92 تاکنون هیچ مورد تب برفکی در استان گزارش نشده است.
واکسینه شدن 199 هزار راس دام در چهارمحال و بختیاری بر علیه بیماری تب برفکی
به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به هفته دامپزشکی از 8 تا 14 مهر گفت: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی امنیت غذایی از مزرعه تا سفره است.

عبدالمحمد نجاتی با اشاره به اینکه بیش از 800 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد اظهار کرد: دامپزشکی از برخی با آزمایش و کشتار و برخی را با قرنطینه و واکسیناسیون جلوگیری می کند.

نجاتی با اشاره به برخی بیماری های مشترک بین دام و انسان تصریح کرد: بیماری تب مالت، سل، هاری، تب کریم کنگو، سل، از جمله این بیماری ها هستند که خوشبختانه تاکنون موردی در استان مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه تنها مرجعی که اجازه صادرات مواد خام دامی، دام زنده، گوشت و مرغ به سایر کشورها دامپزشکی است از فعالیت 12 کشتارگاه در سطح استان خبر داد.

نجاتی افزود: از این تعداد 1 کشتارگاه صنعتی در جونقان و 11 کشتارگاه سنتی است و همچنین 3 کشتارگاه طیور صنعتی، 5 واحد بسته بندی گوشت، ماهی و مرغ و 15 واحد جمع آوری شیر در استان فعالیت می کند.

مدیر کل دامپزشکی استان از فعالیت 42 مورد داروخانه دامی، 22 مرکز مایه کوبی دام، 5 واحد مایه کوبی طیور، 2 آزمایشگاه تشخیص دام، 400واحد پرورش ماهی در استان خبر داد.

وی با بیان اینکه 2/5 میلیون راس گاو و گوسفند در استان وجوددارد که 1 میلیون آن کوچ می کند، کوچ دام را باعث نقل و انتقال بیماری ها دانست.

نجاتی با اشاره به فعالیت 190 واحد مرغداری گوشتی و 5 واحد مرغداری تخم گذار و 2 واحد مزرعه مرغ مادر در استان استفاده از هر گونه مواد هورمونی در پرورش مرغ گوشتی در استان را تکذیب کرد.

وی از واکسینه کردن 199 هزار راس دام بر علیه بیماری تب برفکی خبر داد و گفت: از سال 92 تاکنون هیچ مورد تب برفکی در استان گزارش نشده است و این ناشی از همکاری خوب دامداران در زمینه واکسیناسیون دام و شرایط خوب کشور بوده است.

نجاتی از واکسینه شدن 8652 غلاده سگ بر علیه بیماری هاری خبر داد.

وی از جمع آوری 14 هزار تن مواد خام مشکل دار و معرفی 62 نفر متخلف در این خصوص به مراجع قضایی خبر داد.

نجاتی گفت: برای اولین بار در استان 400 نمونه مرغ بعد از کشتار تست و مورد آزمایش قرار گرفت که مشکل خاصی نداشتند.

وی رفع مشکل و معضل فروش مرغ زنده در لردگان، توزیع 600 لیتر سم رایگان و شربت ضد انگل بین دامداران، توزیع مواد ضد عفونی کننده بین شیلات داران و پرداخت 1 میلیارد و 400 میلیون تومان به صاحبان مراکز پرورش ماهی که از بیماری وی اچ اس خسارت دیده بودند را از دیگر اقدامات این اداره کل عنوان کرد.


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۱۳:۱۰

26 Dec 2019