:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> جهان بین - نگاهی به صنايع دستي استان چهارمحال و بختیاری - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به صنايع دستي استان چهارمحال و بختیاری

21 اسفند 1393 ساعت 7:56

استان چهارمحال و بختياري یکی ا ز مهم ترین مناطق در زمینه تولید بافته های داری و زیراندازهای سنتی است که عواملی چون حضور اقوام مختلف، طبیعت، اقلیم، اعتقادات و مذهب هنرمندان صاحب ذوق در این امر بسیار دخیل اند.


به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز صنایع دستی را در یک تعریف ساده در عین حال گویا می توان چنین توضیح داد صنایع دستی به مجموعه ای از(هنر – صنعت) اطلاق می شود که عمدتا با استفاده از مواد اولیه بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزاردستی موجب تهیه و ساخت محصولاتی می شود که در هر واحد آن ذوق هنری خلاقیت فکری صنعتگر سازنده به نحوه‌ی تجلی یافته و همین عامل وجه تمایز اصلی اینگونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی وکارخانه ای است.

تخمين تاريخچه و سرآغازي دقيق بر صنايع دستي استان چهارمحال و بختیاری، کار مشکلي است چرا که تقسيمات استاني در کشور پهناور ايران عمر طولاني نداشته، اما آنچه داراي اهميت است اين که، فرهنگ و ريشه ی تمدن اقوام ساکن در مناطقي که اينک تحت نام استان چهارمحال و بختياري معرفي گرديده، به رغم منابع باستان‌شناختي قدمتي به محدوده عصر پارينه سنگي و نوسنگي دارد.

کشف برخي ابزار سنگي از اين دوران در محدوده ی این استان، مناطق سکونت، تمدن شمال و جنوب اين استان را به هم پيوند مي‌زند و اينک مي‌توان در مورد محدوده زماني و قدمت صنايع دستي در اين استان به طور کلي هم زمان با قدمت سکونت انسان و تمدن‌‌هاي معرفي شده در دامنه زاگرس گمانه زني کرد و آن را تحت يک فرهنگ به حساب آورد.

استان چهارمحال و بختياري واقع در جنوب غربي کشور و در محدوده‌ي رشته کوه‌‌هاي زاگرس، یکی ا ز مهم ترین مناطق در زمینه تولید بافته های داری و زیراندازهای سنتی است. که عواملی همچون: حضور اقوام مختلف، طبیعت، اقلیم، اعتقادات و مذهب هنرمندان صاحب ذوق در این امر بسیار دخیل بوده و هستند.

حدود ۶۵ رشته متنوع صنایع دستی در این استان شناسایی شده که برخی از آن ها فعال و برخی در حال منسوخ شدن هستند. لذا جمع آوری و مکتوب نمودن این رشته ها به نحوی تلاش خستگی ناپذیر تاریخی مردمان این منطقه را جهت عدم فراموشی به منصه ی ظهور بنشاند و به آیندگان، هنرمندان و تولید کنندگان، جهت ابداع و نوآوری همراه با حفظ اصالت ها، منتقل شود.

صنایع دستی عشایری و روستایی استان چهارمحال وبختیاری :

خورجین بافی (هورژين) : خورجین یا برگویش محلی « هورژین » دستی عشایر است که در هنگام کوچ حکم مظروف و صندوقچه را دارد . بافت منحصر به فرد این دستبافت از سه تکنیک رندی ، مادبافی (گلیم بافی ) ، گندمی (قالی بافی) تشکیل شده است .

وریس : نواری به عرض ۲ الی ۱۰ سانتی متر است که با استفاده از الیاف پشمی و به عنوان آویز ، طناب ، و بارپیچ استفاده می شود .

سفره (سرفه) : برعکس نامش سفره بافته ای داری است با ابعاد ۷۰ ×۱۲۰ که خمیر نان را بر روی آن انجام می دهند . نخ پنبه ای و پشم از مواد اولیه تشکیل شده این نوع سفره است .

نمکدان (تي‌یر) : بافته ای عشایری است که به شکل کیسه با دهانه تنگ بافته می شود و نمک را برای احشام و مصرف در آن مار بزند توبره ، چنته ، موج ماشته ، شیردنگ ، خورج ، چوتا ، سیاه چادر ( بهون ) از سایر صنایع دستی زیبا و جزء هنرهای سنتی محسوب می گردد .

صنایع دستی شهری و روستایی استان :
قفل ساز : قفل سازی به عنوان مهمترین صنایع دستی شهری استان محسوب می گردد که سابقه ۵۰۰ ساله دارد . خواستگاه این هنر صنعت که در چالشتر ( یکی از محلات شهرکرد ) است که از قدیم الایام مرکز صنایع دستی فلزی استان است که اسلحه سازی ، آهنگری ، فرفورژه و ساخت ادوات قالی بافی و .... بوده است .

حجاری : سنگ تراشی ، حکاکی روی سنگ ، احجام سنگی و .... از هنرهای سنتی وبومی استان است که مرکزیت آن در هفشجان و شهرکرد است . انواع صنایع دستی و هنری متظرفه که چند دهه گذشته به صورت استاد شاگردی و آموزشهای کاربردی وارد استان شده است می توان به نگارگری ، تذهیب ، قلمکارسازی ، قلمزنی برروی فلزات ، معرق چوب ، منبت چوب ، ملیله کاری ، ساخت طلا و جواهر ، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ، سرمه دوزی و .... که خوشبختانه توانسته اند مخاطبان خوب را دارا باشد .

سرمه دوزی : هنری است از زیرگروه رو دوزی های سنتی که به شکل استاد شاگردی در مناطق کیار ، اردل ، شهرکرد ، بسیار گسترده فعالیت می شود .

هنرهای چوبی : خاتمکاری ، مشبک چوب ، نازک کاری ، معرق ، منبت و .... از هنرهای دستی استان است . در شهرهای شهرکرد و بروجن فعالیت دارند .

گیوه دوزی : گیوه دوزی که در گذشته شامل ۴ رشته نخت کشی ، رویه بافی ، دوال کشی ، گیودوزی ( مونتاژ ) می شود . امروزه به علت عدم استقبال از این پاپوش تا حد زیادی به فراموشی سپرده شده و تنها معدود کارگاه ها و هنرمندان در شهرکرد و بروجن هستند که هنوز فعالیت نسبی ادامه دارد .

بافته های داری : کلیه زیر اندازهای سنتی شامل گلیم یک رو ، گلیم دو رو ، گلیم عشایری ، گلیم رندی ، گلیم گبه و ... در سطح استان رواج خاصی دارد و گلیم بافی بعنوان دومین رشته از صنایع دستی مطرح استان پس از قالی است .

بافتنی های سنتی (قلاب بافی ) : این رشته از هنرهای سنتی وصنایع دستی استان در تمامی نقاط شهری و روستایی رواج داشته است که اکنون با وجود دستگاه های برقی بافت و ژاکارد اینگونه بافتنیها محدودتر شده است .

محصولات چرم : سراجی (چرم سازی ) یکی از رشته های قدیمی وبا سابقه استان است که اغلب محصولات نظیر زین سازی ، چرم و یراق الات را در برداشت که امروز کیف و البسه بعنوان جایگزین محصولات چرم فعالیت دارد .

ساخت جواهر آلات سنتی : ساخت طلا و نقره ، ملیله کاری ، سکه سازی ، نقره کاری و ..... از هنرهایی است که در شهرکرد وبروجن فعالیت دارند .

نمد مالی : نمدمالی وکلاه مالی از هنرهای صناعی و بومی است که قدمت چند دهه فعالیت در منطقه را دارد . با توجه به عدم کاربرد محصولات نمدی در دهه های گذشته هنرمندان و صنعتگران این رشته را به آن داشت که با استفاده از طراحی جدید و به کارگیری تمهیدات لازم دراین محصول سنتی تغییرات ایجاد نماید و کاربردهای ان را به تمام اقشار جامعه تعمیم دهد و اکنون بعنوان یکی از اقلام صادراتی مهم استان محسوب می شود .

جایگاه صنایع دستی استان در عرصه های بین المللی و جهانی :

استان چهارمحال وبختیاری با درا ختیار داشتن ۱۲ نشان استاندارد مهر اصالت ایران و سازمان جهانی یونسکو در زمینه صنایع دستی استان رتبه قابل قبولي در کشور را دارا می باشد که خوشبختانه هنرمندان و صنعتگران در برهه های مختلف در عرصه های بین المللی و جهانی حضور موفق دارند .


انتهای خبر/1020ج


کد مطلب: 21365

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/21365/نگاهی-صنايع-دستي-استان-چهارمحال-بختیاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir