۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۱۵۴۱۱

۹۶درصد مادران باردار تحت پوشش خدمات واحد سلامت دهان و دندان استان قرار گرفتند

رئيس مركز بهداشت چهارمحال و بختياري، ازبهره مندي ۹۶درصد مادران باردار از خدمات آموزشي، ‌دندانپزشكي واحدهاي بهداشت دهان و دندان مراكز بهداشتي و درماني سطح استان در سال گذشته خبر داد.
۹۶درصد مادران باردار تحت پوشش خدمات واحد سلامت دهان و دندان استان قرار گرفتند
دكتر علي ضامن صالحي فرد در گفت‌و‌گو با خبرنگار جهانبین نیوز افزود: سال گذشته ۶۸هزار و ۸۷ نفر جمعيت زير ۶ سال،‌ ۷۷ هزار و ۴۸۰ نفر جمعيت در گروه سني ۱۲-۶ سال و ۹هزار و ۶۵۴ زن باردار از خدمات واحد سلامت دهان و دندان مركز بهداشت استان بهره مند شده اند.

وي، خدمات ارائه شده واحد بهداشت دهان و دندان در اين مدت را شامل: ‌انجام هفت هزار و ۸۴۶مورد ترميم دندان، يك هزار و ۳۴۵ مورد جرم گيري ،‌ دوهزار و ۲۶۵ مورد فلورايدتراپي ، ‌۵۸هزار و ۲۷۳ معاينه،‌۸۲ هزارو ۹۱۵ مورد كشيدن و دوهزار و ۳۸۰ فيشورسيلانت برشمرد.

صالحی فرد، تعداد دندانپزشكان را ۳۲ نفر و‌تعداد بهداشتكاران و كاردان هاي دهان و دندان را به ترتيب يك و ده نفر اعلام كرد.

به گفته وي، هم اكنون ۶۲مركز بهداشتي درماني استان داراي واحد دندانپزشكي است كه از اين تعداد ۱۹ مورد فعال، ‌۲۷مورد نيمه فعال و مابقي غير فعال مي باشد.

دكتر صالحي فرد خاطر نشان كرد: با توجه به هزينه هاي بالاي دندانپزشكي و محروميت استان نياز به نيروي دندانپزشك و تجهيزات جديدتر مي باشد و تعداد زيادي از يونيت ها و تجهيزات به دليل استفاده طولاني مدت فرسوده شده و هر روز دچار خرابي مي شوند كه تعمير آنها ديگر مقرون به صرفه نيست.

وي اضافه كرد: با توجه به وضعيت كنوني بهداشت دهان و دندان ايجاد مراكز دندانپزشكي سيار و تقويت نيرويهاي آموزشي در روستا و ترويج فرهنگ پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي دهان و دندان مي تواند در بهبود اين وضعيت موثر واقع شود.

رئيس مركز بهداشت استان با اشاره به برخي شاخص هاي بهداشتي دهان و دندان افزود: dmft كودكان ۶ ساله در استان حدود ۷ درصد و در كشور ۵ درصد مي باشد همچنين وضعيت DMFT اين كودكان در استان ۴۶درصد و در كشور ۲ درصد مي باشد.

دكتر صالحي فرد، وضعيت اين شاخص ها در ساير گروه هاي سني ۹،‌۱۲ و ۱۵ ساله در استان را نيز بالاتر از نرم كشوري دانست .

وي، با اشاره بر لزوم آموزش افراد در سنين كودكي و انجام مراقبت هاي پيشگيرانه از ابتداي رويش دندان ها افزود: در همين راستا آموزش دانش آموزان مدارس ابتداييو‌ معلمان و مربيان بهداشت مدارس، توزيع CD هاي آموزشي و پوستر و اعزام تيم هاي دندانپزشكي به مناطق محروم توسط كارشناسان اين واحد در طول سال استمرار مي يابد.

انتهای پیام/خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۱۰:۰۶

30 Dec 2019