۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۴
کد مطلب : ۱۴۹۱۲

آمریکا: همزمان با مذاکرات هسته‌ای به حمایت از حقوق اساسی ایرانی‌ها ادامه می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن همزمان با مذاکرات هسته‌ای به پیگیری حقوق اساسی ایرانی‌ها ادامه می‌دهد.
آمریکا: همزمان با مذاکرات هسته‌ای به حمایت از حقوق اساسی ایرانی‌ها ادامه می‌دهیم
به گزارش جهانبین نیوز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما همچنان نگران شمار زیاد اعدامها درپی محاکمات مغایر با دادرسی عادلانه در ایران هستیم.

وی افزود: حتی وقتی احتمال راه حل دیپلماتیک برای مسئله اتمی را می آزماییم، حمایتمان از آزادی‌ها و حقوق اساسی همه ایرانیان ادامه دارد.

خانم ساکی ادامه داد: آزمون کلیدی دیگر برای بازورود ایران به جمع جهانی این است که آیا در احترام برای تعهداتش درمورد حقوق جهانی بشر و قانون اساسی خود پیشرفت دارد.

وی مدعی شد: ما همچنان از ایران می خواهیم تا در تطابق با تعهدات جهانیش به همه زندانیان حق کامل برخورداری از دادرسی عادلانه رابدهد.

با طالبان فقط درباره نظامی آمریکایی گفتگو کردیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه موضوع پیگیری آزادی زندانی آمریکایی در افغانستان یک همکاری بین سازمانی را به همراه داشت، اعلام کرد: با طالبان از طریق قطر فقط درباره "بوو برگدال"، زندانی آمریکایی گفتگو کردیم.

وی در خصوص اینکه آیا مقامات آمریکایی مستقیما با اعضای طالبان وارد گفتگو شدند، گفت که جزییات بیشتری در اختیار ندارد، اما افزود: ما امیدواریم که این فتح بابی باشد. اما تضمینی برای آن وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: خبر جدیدی درباره اینکه برگدال کی به آمریکا برمی‌گردد وجود ندارد، او در اختیار مقامات آمریکایی است، تمرکز الان بر این است که وی به خانواده‌اش بازگردانده شود.

برگدال آخرین سرباز آمریکایی بود که از ۵ سال پیش تاکنون در بازداشت نیروهای طالبان به سر می برد و روز شنبه در ازای آزادی ۵ عضو طالبان از زندان گوانتانامو آزاد شده است.

برخی منابع آمریکایی بر این باورند که در پشت پرده آزادی تعجب برانگیز"بوو برگدال" از سوی طالبان مذاکرات محرمانه ای وجود داشته که از ۳ سال پیش آغاز شده است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، پدر بوو برگدال نیز در این باره گفت: ما هنوز با او صحبت نکرده ایم. "بوو" روز گذشته به یک بیمارستان نظامی آمریکایی در آلمان منتقل شده است. برخی منابع آمریکایی آزادی این سرباز را نتیجه ۳ سال تلاش دیپلماتیک مخفیانه آمریکا ارزیابی کرده اند. "بوو" در ۳۰ ژوئن ۲۰۰۹ میلاید اسیر شد. نخستین نشست و دیدار مقام های آمریکایی و اعضای طالبان برای آزادی این سرباز بیش از یک سال پس از اسیر شدن وی در نوامبر ۲۰۱۰ در شهر مونیخ آلمان بوده است. طالبان در این دیدار خواستار آزادی ۶ عضو خود از زندان گوانتانامو شده است. پس از تصویب قانون کنگره مبنی بر سخت تر شدن آزادی زندانیان گوانتانامو روند مذاکرات دو طرف با چالش روبرو شد.

مذاکرات مستقیم دو طرف اوایل ۲۰۱۲ میلادی به پایان رسید ولی دو طرف از طریق میانجیگران بین المللی به خصوص دولت قطر با یکدیگر در تماس بودند. مذاکرات غیر مستقیم منجر به افتتاح دفتر طالبان در شهر دوحه قطر طی سال گذشته شد و حمایت آمریکا از این اقدام آزادی "بوو" را تضمین کرد.

البته دفتر طالبان در دوحه پس از مخالفت کرزی بسته شد. در ماه سپتامبر طالبان پیام مخفیانه ای را از طریق دولت قطر برای دولت اوباما فرستاد و تمایل خود را برای از سرگیری مذاکرات در خصوص مبادله اسرا اعلام کرد.دولت آمریکا در پاسخ از طالبان خواست تا ثابت کند "بوو" هنوز زنده است. طالبان از طریق قطر فیلم ویدئویی را از "بوو" برای مقام های آمریکایی ارسال کرد.

انتهای پیام/خ ز/
مرجع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۳۹:۰۳

11 Jan 2020