۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۱۴۲۷۴
رئیس دانشگاه شهرکرد:

نگاه ما به تشکل‌های دانشجویی فارغ از دیدگاه‌های چپ و راست است/ فعالیت 293 عضو هیئت علمی در دانشگاه

رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: نگاه ما به تشکل های دانشجویی دیدگاه چپ و راست نیست؛ در همین راستا هر جمعیت و تشکلی که طبق اساسنامه تشکل های دانشجویی تشکیل و فعالیت کند آن را تایید و از آن حمایت می کنیم.
نگاه ما به تشکل‌های دانشجویی فارغ از دیدگاه‌های چپ و راست است/ فعالیت 293 عضو هیئت علمی در دانشگاه
جهانبین نیوز: هفته بزرگداشت مقام معلم و استاد بهانه خوبی برای معرفی اساتید دلسوز، ارزشی، متعهد و متخصص است، در این مسر چقدر حرکت کرده‌اید؟
اسدی: از رسالت های دانشگاه تربیت نیروی انسانی است و برهمین اساس خروجی دانشگاه نیز باید متناسب با همین تعریف باشد و این طراز اتفاق نمی افتد مگر اینکه معلمان و مدرسان خود متصف به این اوصاف باشند. انتخاب اساتید مقید و متعهد در این نظام می‎تواند ما را کمک کند تا به اهدافمان برسیم و در همین راستا هیئت های اجرایی جذب دانشگاه، 5 سال قبل فعال شده که هر شخصی که قرار است استخدام شود، وضعیت علمی و عمومی آن‌ها از این طریق بررسی و رصد می شود.
تلاش شده تا با این فرایند معلمان با اخلاق، متعهد و توانمند اجازه ورود به دانشگاه را پیدا کنند.

جهانبین نیوز: دانشگاه شهرکرد چه برنامه‌هایی در رابطه با ارتقای فرهنگی اساتید و تجلیل از اساتید نمونه دارد؟
اسدی: حضور در نماز جماعت و برنامه های فرهنگی، کارگاه های آموزشی، جلسات هم اندیشی، تفسیر قرآن پررنگ است و در همین راستا حرکت های خوبی انجام گرفته شده است.
در دانشگاه مجموعاً 290 نفر هیئت علمی مشغول فعالیت هستند که هم در هفته پژوهش و هم در هفته آموزش و بزرگداشت مقام معلم اساتید نمونه آموزشی و کسانی که ارتقا مرتبه پیدا کرده اند مورد تجلیل واقع می شوند.
در همین راستا در هفته گذشته 30 نفر از اساتید برتر آموزشی،
ایثارگری و برتر ارتقا یافته، تجلیل شدند.

جهانبین نیوز: اساتید برتر الگویی هستند برای دیگر اساتید و جامعه دانشگاهی، چه راهکارهای تشویقی برای ترغیب دیگر اساتید به این سمت وجود دارد؟
اسدی: اساتیدی که ارتقا رتبه پیدا می‌کنند با توجه به فرمول و معادله حقوق، دریافتی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و همچنین تعداد دانشجویانی که با اساتید برتر پایان‌نامه برمی دارند نیز بیشتر می شود و همین عامل می تواند بیشترین تاثیر را در تشویق و ترغیب سایر اساتید برای کمک به رشد کیفی خود و دانشگاه داشته باشد.

جهانبین نیوز: دغدغه اصلی مقام معظم رهبری که در شعار امسال نیز آمده اقتصاد و فرهنگ است، دانشگاه شهرکرد تا چه اندازه از ظرفیت‌های خود در این مسیر استفاده کرده و چه برنامه‌هایی برای عملیاتی شدن این شعار دارد؟
اسدی: علاوه‌بر مسائل اقتصادی، دغدغه های فرهنگی همواره یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری بوده وایشان بر آن بیش از سایر حوزه ها تاکید دارند. در همین رابطه ما در دانشگاه برنامه‌ریزی های گسترده و متنوعی را تدوین کرده ایم. در رابطه با مسائل فرهنگی تا جایی که در توان و ظرفیت دانشگاه بوده برنامه های مربوطه را تقویت کرده به طور مثال در اوایل سال جاری چند کرسی آزاداندیشی خوب و گسترده برگزار گردید که با استقبال پرشور دانشجویان مواجه شد.
این کرسی های آزاداندیشی بستری برای رفع شبهات و کمک به تعمیق ارزش‌های دینی و سیاسی دانشجویان است.
یکی دیگر از برنامه ها، تقویت تشکل های دانشجویی
است که به جد پیگیری می شود.
در بخش اساتید نیز همین وضعیت وجود دارد و ما هر دو هفته یک بار شاهد برگزاری جلسات تفسیر قرآن ویژه اساتید هستیم و یا چندین نوبت جلسات هم اندیشی با موضوعات فرهنگی در دانشگاه برگزار شده است.
برنامه های ما برای تحقق شعار در چند بخش تقسیم بندی شده است؛
دنبال کردن مدیریت جهادی: در حوزه فرهنگی تلاش شده تا با بازنگری بر تشکیلات اداری دانشگاه، این تشکیلات چابک تر شده و از بوروکراسی‌های موجود کاسته شود و در حوزه اقتصادی نیز تذکر و خواسته جدی از دانشکده ها و اساتید که پایان نامه های دانشجویی را به سمت پروژه های کاربردی سوق بدهند تا منجر به تولید علم شود و مشکلات جامعه را برطرف کند.

اتکا به ظرفیت های درونی:همچنین ما تلاش می کنیم تا دانشجویان برای انجام امور آزمایشگاهی و تحقیقاتی خود حتی المقدور از امکانات و تجهیزات داخلی استفاده کنند تا با نگاه به ظرفیت های درونی دانشگاه گام مهمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی برداریم.

صرفه جویی واصلاح الگوی مصرف:توجه به صرفه جویی و جلوگیری از اسراف و تبذیر و ترویج اصلاح الگوی مصرف از دیگر برنامه های ما برای تحقق این مهم است.

جهانبین نیوز: در حال حاضر دانشگاه شهرکرد دارای چند تشکل دانشجویی فعال است؟
اسدی: در شرایط حاضر 3 تشکل دانشجویی بسیج دانشجویی، انجمن مستقل دانشجویان و جامعه اسلامی به جد در حال فعالیت است. دو تشکل درخواست اخذ مجوز ارائه داده اند و دو مجوز نیز در حال تدوین و ارائه است.

جهانبین نیوز: نحوه حمایت شما از تشکل‌های دانشجویی چگونه است؟
اسدی: نگاه ما به تشکل های دانشجویی نگاه چپ و راست نیست. در همین راستا هر جمعیت و تشکلی که طبق اساسنامه
تشکل های دانشجویی تشکیل و فعالیت کند آن را تایید و از آن حمایت می کنیم. اگر تشکلی خارج از اساسنامه و برخلاف قوانین تشکل‌ها شکل بگیرد چون بر خلاف قانون و مقررات است با آن برخورد می شود.

جهانبین نیوز: درباره موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر در دانشگاه شهرکرد حاصل شده بگویید؟
اسدی: دانشگاه شهرکرد در چند سال اخیر از یک دانشگاه معمولی به یک دانشگاه با طراز خوب تبدیل شده است.
در حال حاضر 100 رشته تحصیلی در مقطع تحصیلات تکمیلی و 40 رشته در مقطع کارشناسی در این دانشگاه در حال تدریس است.
این دانشگاه دارای 293 نفر هیئت علمی است که 93 درصد آن استادیار و بالاتر هستند و در حالی که تا چند سال قبل این دانشگاه استاد تمام نداشت اما امروز دارای 10 استاد تمام و 5 دانشیار نیز در شرف استاد تمامی هستند.
جمعیت دانشجویی دانشگاه نیز از 4 هزار نفر در سال 88 به 7500 نفر افزایش پیدا کرده که 30 درصد این جمعیت در حال حاضر در مقطع تحصیلات تکمیلی است.

جهانبین نیوز: نگاه دولت یازدهم و استاندار را به حوزه‌های علمی و آموزشی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اسدی: اگر کاری بنیاد آن بر پایه علم و دانش نباشد آن کار به ثمر نمی نشیند و در استان نیز چالش‌هایی وجود دارد که اگر مطابق بر اصول علمی به آن ها رسیدگی شود بی شک به زودی برطرف می شوند.

یکی از این چالش ها مسئله انتقال بین حوضه ای آب است که اگر مسئولان استان های همجوار در انتقال آب، اصول کارشناسی و علمی را رعایت کنند بی شک مشکلی در این رابطه متوجه استان ما و استان های خودشان نمی شود.

با گذشت چند ماه از عمر این دولت و انتصاب استاندار جدید به نظر می رسد مسئولان یک نگاه علمی به مسائل و موضوعات مختلف دانشگاه داشته دارند.

انتهای پیام/خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۰۱:۲۲

26 Dec 2019