کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادداشت

ام البنین(س) واسطه فیض الهی

25 فروردين 1393 ساعت 10:10

گويند همان روز كه پاى در خانه مولا عليه السلام گذاشت ، حسنين عليه السلام هر دو مريض بوده و در بستر افتاده بودند. امافاطمه بنی کلاب به محض آنكه وارد خانه شد خود را به بالين آن دو عزيز عالم وجود رسانيد و همچون مادرى مهربان به دلجويى و پرستارى آنان پرداخت.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سامان ما، نکاتی چند در رابطه با زندگانی حضرت ام البنین (علیه السلام) در ادامه آمده است.

۱-اینکه اسم اصلی ام البنین ، فاطمه است اما ایشان را ام البنین می خوانند به این دلیل که : گويند همان روز كه پاى در خانه مولا عليه السلام گذاشت ، حسنين عليه السلام هر دو مريض بوده و در بستر افتاده بودند. امافاطمه بنی کلاب به محض آنكه وارد خانه شد خود را به بالين آن دو عزيز عالم وجود رسانيد و همچون مادرى مهربان به دلجويى و پرستارى آنان پرداخت. چنانكه گفته مى شود خود نيز پس از چندى به مولا پيشنهاد داد كه به جاى فاطمه ، كه اسم قبلى و اصلى وى بوده ، او را ام البنين صدا زند، تا حسنين عليه السلام از ذكر نام اصلى او توسط مولا عليه السلام به ياد مادر خويش ، فاطمه زهرا سلام الله عليه ، نيفتاده و در نتيجه خاطرات تلخ گذشته در ذهنشان تداعى نگردد و رنج بى مادرى آنها را آزار ندهد... و در آینده هم خداوند چند فرزند به او عنایت کرد و ام البنین یعنی مادرچند فرزند ( مادر چهار فرزند )

۲-اینکه نسل این بانو ، ادامه پیدا کرد و بسیار شد و خاموش نشد و مردم قم ، یک امامزاده ای را در بلوار ۱۵ خرداد قم دارند به نام امامزاده شاه سید علی که از نوادگان اقا ابالفضل العباس بوده است و فرزندان ام البنين (س) .همگى در زمين كربلا شهيد شدند و نسل ام البنين عليه السلام از طريق عبيدالله بن قمر بنى هاشم بسيار مى باشند. .. چقدر خوب است و خالی از لطف نیست که قبر این نوه ابالفضل العباس را در سفر به قم و جمکران ، زیارتی داشته باشیم

۳- اینکه جناب حضرت ام البنین (ع) غرق و ذوب در ولایت بودند و خود و فرزندان خود را چنان تربیت کرد ندکه لحظه ای از این خاندان ، جدا نشوند و غافل نشوند و خدمتگزار این خاندان باشندو این خاندان را محترم بشمارید !

نمونه اول : چون بشير به فرمان امام زين العابدين عليه السلام وارد مدينه شد تا مردم را از ماجراى كربلا و بازگشت اسراى آل الله با خبر سازد در راه ام البنين سلام الله عليه او را ملاقات كرد و فرمود: اى بشير، از امام حسين عليه السلام چه خبر دارى ؟ بشير گفت : اى ام البنين ، خداى تعالى ترا صبر دهد كه عباس ‍ تو كشته گرديد. ام البنين سلام الله عليه فرمود: از حسين سلام الله عليه مرا خبر ده . بدينگونه ، بشير خبر قتل يك يك فرزندانش را به او خبر داد اما ام البنين پياپى از امام حسين عليه السلام خبر مى گرفت وى گفت : فرزندان من و آنچه در زير آسمان است ، فداى حسينم باد!(اینجا اوج ارادت جناب ام البنین نسبت به مساله ولایت است ) و چون بشير خبر قتل آن حضرت را به او داد صيحه اى كشيد و گفت : اى بشير، رگ قلبم را پاره كردى ! و صدا به ناله و شيون بلند كرد.

***عالم رجالي، مامقاني در کتاب خود، تنقيح المقال، ولايت فاطمه کلابيه را اين چنين به تصوير مي کشد:
فَاِنّ علَقَتها بالحسين(عليه السلام) ليس اِلاّ لاِمامته. «همانا علاقه ام البنين به حسين بن علي(ع)به خاطر امامت حضرت است.»

نمونه دوم : به فرزندان خودش فرمود : هیچ وقت حسن و حسین علیهما السلام را داداش و برادر صدا نزنید و به همین دلیل وجود نازنین قمر منیر بنی هاشم ، همیشه اباعبدالله را به سیدی و مولای من صدا می زدند...

۴- ام‏ البنين عليهاالسلام ، واسطه فيض الهي

***آيت الله العظمي حاج سيد محمد حسيني شيرازي مي‌فرمود: شخصي در عالم مکاشفه، حضرت ابالفضل العباس را ديد و عرض کرد: آقا جان! حاجتي دارم و نمي‌دانم براي روا شدن آن به چه کسي متوسل شوم؟ قمر بني‌هاشم فرموده بود: به مادرم ام البنين (ستاره درخشان مدینه حضرت ام البنین(س) ، ص ۱۴۲. )

***از مرحوم آيت الله العظمى آقاى حاج سيد محمود حسينى شاهرودى (متوفى ۱۷ شعبان ۱۳۹۴ هجرى قمرى ) نقل است که فرموده بود: من در مشکلات ، صد مرتبه صلوات براى مادر حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام ، ام البنين عليه السلام ، مى فرستم و حاجت مى گيرم.( چهره درخشان قمر بنى هاشم ابوالفضل العباس علیه السلام ، ج ۱ ص ۴۶۴

*به تجربه رسيده است که نذر براى ام البنين و اطعام مستمندان به نام حضرت اباالفضل العباس عليه السلام ، براى بر آورده شدن حاجات موثر است...

۵-عروج وغروب عرشی و ملکوتی مادر قمر و مهتاب :

او، بعد از زينب کبري عليهاالسلام دار فاني را وداع گفت، ولي تاريخ‏نگاران سال ارتحال او را متفاوت نگاشته‏ اند، به طوري که عده‏اي آن را سال ۷۰ هجري قمري بيان کرده‏ اند و عده ديگري تاريخ وفات آن مادر فداکار را، سيزدهم جمادي الثاني سال ۶۴ هجري قمري دانسته ‏اند که نظر دوم از شهرت بيشتري برخوردار است. او در قبرستان بقيع در کنار سبط رسول خدا، امام حسن(علیه السلام)، و فاطمه بنت اسد و ديگر چهره هاي درخشان شريعت محمدي(صلي الله عليه و آله) به خاک سپرده شد. ( ( (.....محدثات شیعه، دکتر شهلا غروی نایینی، ص ۵۳. )

حجت الاسلام سید عیسی علویان کرانی


کد مطلب: 13742

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/13742/ام-البنین-س-واسطه-فیض-الهی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir