۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۲۶۲۹۲
عشرت شايق در گفت‌وگوي تفصيلي با پايگاه خبري مشکات برين عنوان کرد:

نه دي حماسه ماندني در تاريخ ايران

راهپيمايي عظيم نهم دي به يک حماسه ماندني در تاريخ ايران تبديل شد.
نه دي حماسه ماندني در تاريخ ايران
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مشکات برين، ۹ دي روز حرکت خودجوش ملت ايران و اعلام خشم مردم در برابر بي‌حرمتي عده‌اي نادان و يا گماشته شده به بيگانگان در روز عاشوراي حسيني است. روز نهم دي روز بيعت مجدد مردم با آرمان‌هاي والاي حضرت امام خميني (ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامي است. مردم در اين روز، حرف آخر را به سران فتنه زدند و روياي شوم فتنه‌گران نقش برآب کردند.

"مردم عزيز ما در روز نهم دي، آنچنان عظمتي از خود نشان دادند که دنيا را خيره کرد." فرازي از فرمايشات مقام معظم رهبري (مدظله العالي)

در آستانه ۹ دي، پايگاه خبري تحليلي مشکات برين گفت‌وگويي تفصيلي را با دكترعشرت شايق نماينده مجلس هفتم، کارشناسي ارشد روابط بين‌الملل و عضو شوراي مرکزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي به مناسبت سالگرد حماسه ۹ دي انجام داده است که متن آن به شرح زير است:

مشکات برين: وقتي اصطلاح و عنوان "نهم دي يا ۹دي" را مي شنويد چه حسي به شما دست مي دهد؟

عشرت شايق: در تاريخ هر ملتي روزهاي باشكوهي وجود دارند كه در آن‌ها رويدادهاي بزرگ و سرنوشت‌سازي بوقوع پيوسته و تحت عنوان روز حماسه به ثبت رسيده است. رويدادهايي مانند مقاومت جانانه و نابرابر توام با ايثار و فداكاري براي پايدار نمودن عقيده و يا حفظ سرزمين، روز بيرون رانده شدن دشمنان و استعمارگران، روز به دست آوردن استقلال، خنثي كردن توطئه‌اي بزرگ عليه ملت در اثر فداكاري كم نظير فردي يا جمعي، دستيابي به موفقيت‌هايي عظيم كه ظاهرا دست نيافتني به نظر مي‌رسيدند و... به عنوان حماسه، مورد تكريم ملت‌ها قرار گرفته‌اند.

سرزمين بزرگ ايران نيز در طول تاريخ كهن خود شاهد بسياري از اين حوادث و رويدادهاي حماسي بوده است. حوادثي كه گاهي با موجوديت كشور گره خورده و گاهي با عقيده و ارزش‌هاي ديني و ملي آن. ملت ايران در كنار تجليل از پديدآورندگان اين حماسه‌ها، از باب درس‌آموزي و الگو گيري به بزرگداشت اين رويدادها پرداخته و سعي در انتقال پيام فرهنگي، اجتماعي و سياسي اين حوادث به نسل‌هاي بعدي داشته است.

بدون شك يكي از اين حوادث و روزهاي تاريخي، راهپيمايي سراسري ۹ دي‌ماه سال ۱۳۸۸ است. روزي كه در آن، ملتي مومن و انقلابي با آگاهي از عمق توطئه دشمنان و مشاهده اعمال ننگين عناصر وابسته به بيگانگان، در حركتي خودجوش و كاملا مردمي به حركت درآمده و با راهپيمايي عظيم و حماسي خود، بساط فتنه و فتنه‌گران را در هم پيچيد. فتنه‌اي كه حاصل برنامه‌ريزي چندين ساله‌ دشمنان براي وارد ساختن ضربه نهايي به انقلاب اسلامي بود.

عوامل به وجود آورنده فتنه ۸۸ چه بود و چه کساني مسبب آن شدند؟

عشرت شايق: دشمنان ملت ايران از ماه‌ها قبل از برگزاري انتخابات با هجمه‌ گسترده عليه شخصيت‌ها و نهادهاي قانوني سعي در آشفتگي و غبارآلود کردن فضاي سياسي کشور براي شکل‌گيري انقلاب مخملي در ايران داشتند و در اين راستا بسياري از مراحل را نيز طي کرده بودند.

کشورهاي سلطه‌جو و دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامي که براي به زانو درآوردن ملت ايران، همزمان در سه جبهه جنگ رواني، اقتصادي و مقابله با پيشرفت و اقتدار علمي ايران وارد جنگ شدند و در اين راه از تمام امکانات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري خود بهره بردند که عمق اين تهاجمات در ماه‌هاي منتهي به انتخابات سال ۸۸ و حوادث بعد از آن بخوبي قابل مشاهده است.

ايام انتخابات دهم رياست جمهوري و روزهاي پس از آن اوج عمليات رواني دشمنان بود که سعي داشتند ضمن مرعوب کردن مسئولان، شخصيت‌هاي سياسي و نخبگان کشور، اراده عمومي مردم را نيز تضعيف کرده و مانع درک صحيح واقعيت‌هاي موجود شوند.

ترويج شايعات مختلف سياسي و اقتصادي، دامن زدن به اختلافات مذهبي، قومي و جناحي از ديگر اقدامات و توطئه‌هاي دشمنان در جريان فتنه سال ۸۸ بود که اين اهداف از طريق بهره‌گيري از گروه‌ها، شخصيت‌ها و جريانات سياسي صورت گرفت و برخي از خواص و گروه‌هاي سياسي در دام دشمن افتاده و با موضع‌گيري‌هاي غلط خود زمينه سوء‌استفاده دشمنان را فراهم کردند و آسيب‌هاي وارده از اين ناحيه را افزايش دادند.

البته فتنه‌ سال ۸۸ تنها آن چيزى نبود كه در کف خيابان‌ها به وسيله‌ تعدادى افراد وابسته به نمايش گذاشته شد، اين توطئه بسيار عميق‌تر و ريشه‌دارتر از نمود ظاهري خود بود. طراحان اين فتنه، بواسطه داشتن اهداف بزرگ آن، زمينه‌ها و مقدمات فراوانى را برايش چيده و كارهاى بزرگ و هدف هاى بسيار خطرناكى را دنبال مي‌كردند.

مشکات برین: 9 دي چگونه بوجود آمد؟

عشرت شايق: دشمنان تصور مي‌كردند كه پشتيباني مالي و تبليغاتي آنان از عناصر فتنه و حركت غيرقانوني برخاسته از جهل و عناد آنها، بهترين و كم‌هزينه‌ترين راه براي رسيدن به اهداف شوم و پليدشان است و تا حدود زيادي نيز به موفقيت اين توطئه اميدوار بودند. به ميدان آمدن رئيس جمهور آمريكا و ديگر مقامات آن كشور به همراه برخي از مقامات اروپاي در حمايت علني از آشوبگران دليل روشني بر اطمينان آنان از نتيجه «فتنه سبز» بود. آنها اگر درصد اندكي هم به شكست فتنه فكر مي‌كردند هيچ‌گاه ته مانده آبروي خود را پاي آن نمي‌گذاشتند.

پايبندي مردم به مسائل دينى و ارزش‌هاى معنوى و وفاداري آنان به اصول و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و عهد و پيماني كه با شهدا و امام شهدا بسته‌اند، حلقه مشتركي بود كه خيل عظيم راهپيمايي‌كنندگان نهم دي را به هم پيوند داد تا با خلق حماسه‌اي كم‌نظير، دشمنان ملت ايران را بار ديگر منكوب و سرافكنده سازند.

آنچه در خلق اين حماسه بيش از همه جلب توجه مي‌نمود همانا روح ديانت حاكم بر دل‌هاي مردم و توجه به فرهنگ عاشورا بود همان خصوصيتي كه پايه‌گذار ديگر حماسه‌هاي بزرگ ملت ايران در سده اخير بوده و راهپيمايى عظيم ۹ دى با اتکا به اين فرهنگ شكل گرفت و به يك حماسه ماندنى در تاريخ ايران تبديل شد.

مشکات برین: پيام‌هاي ۹دي چيست؟

عشرت شايق: تفكر و آگاهي مردم ايران بسيار بالاتر از آن چيزي بود كه توطئه‌گران پيش‌بيني نموده بودند. بعد از آشكار شدن باطن فتنه‌گران در روز عاشورا و مشخص شدن عمق خواسته‌هاي شيطاني آنان، مردم عزادار و عاشق امام حسين (ع) به هر طريق ممكن وارد صحنه شده و حماسه‌ ۹ دى را خلق كردند. اين حضور بموقع نشان داد كه مردم ايران نسبت به سرنوشت انقلاب و كشور خود بسيار حساس‌تر از قبل شده‌اند. اگر در فتنه سال ۷۸ مردم پنج روز به آشوب‌گران فرصت دادند، در فتنه ۸۸ تنها دو روز بعد از حرمت‌شكني روز عاشورا، طومار فتنه و حاميان آن توسط مردم درهم پيچيده شد و اين، هنر مردم ايران بود كه در دفاع از انقلاب اسلامي و آرمان‌هاي آن دچار شك و ترديد نشدند.

اجتماعات عظيم ۹ دي در سراسر كشور و بويژه تهران، نشان داد كه ترفندها و تبليغات دشمنان و گستاخي مزدوران داخلي آنان در حرمت‌شكني از مقدسات ديني بخصوص اهانت به ساحت مقدس سرور آزادگان جهان، حضرت اباعبدالله (ع) در روز عاشوراى سال ۸۸ نه تنها در افكار و احساسات مردم مسلمان ايران تاثير منفي نداشته بلكه باعث عميق‌تر شدن معرفت ديني و تندتر شدن احساسات آنان نيز شده است.

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰م
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۱۸:۵۵

27 Dec 2019