۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۳۷۳۱۶
به بهانه سومين جشنواره انار روستاي دورک:

دورک سرزمين پرورش ميوه ي بهشتي

سومين جشنواره انار در روستاي دورک با همکاري دهياران دهستان مشايخ، فعالان فرهنگي و اهالي خونگرم و مهمان نواز روستاي دورک برگزار شد.
به گزارش جهانبین به نقل از کيار بيدار سومين جشنواره انار روستاي دورک به ميزباني اين روستا در حالي برگزار شد که غرفه هاي عرضه محصولات صنايع دستي، غرفه هاي توليد محصولات لبني ، غرفه ي عرضه انار و محصولات توليد شده از اين ميوه، اجراي موسيقي بختياري با صداي کورش اسد پور نيز اين جشنواره ي زيبا را پر از بارتر و زيبا تر از هميشه کرد.

دورک روستايي زيبا از توابع دهستان مشايخ، بخش ناغان، شهرستان کيار استان چهارمحال و بختياري است. نزديک ترين شهر به روستاي دورک ناغان مرکز بخش ناغان است که فاصله اي ۱۵کيلومتري با اين روستا دارد.

اگر مي خواهيد از شهرکرد به به دورک برسيد بايد مسير پر پيچ و خم شهرکرد ايذه را در پيش گيريد و پس نزديک به ۱۰۰کيلومتر رانندگي با گذر از شهرهاي کيان، طاقانک، شلمزار، گهرو و ناغان زيبايي هاي روستاي دورک را به تماشا بنشينيد.

يکي از قابليت هاي فوق العاده روستاي دورک اناري دارا بودن ۹۰ هکتار باغ انار است که آن را به مهم‌ترين مرکز توليد انار در چهارمحال و بختياري بدل نموده است.

انار ميوه اي بهشتي با خواص بيشمار است که نام آن در قرآن سه مرتبه در سوره‌هاي الرحمن(آيه ۶۸) و انعام(آيه‌هاي ۹۹ و ۱۴۱) ذکر شده است. قرآن از انار به عنوان ميوه‌‌اي ياد کرده است که در بهشت در دسترس مؤمنان قرار مي‌گيرد و اکنون روستاي زيباي دورک محل رشد و پرورش اين ميوه ي بهشتي است.

۸۵درصد انار آب و ۱۰ درصد آن را قندهاي ساده تشکيل مي‌دهد. ۵‌/‌۱ درصد پکتين دارد که حاوي چند نوع فيتواستروژن و براي دستگاه گوارش مفيد است. انار منبع خوبي از ويتامين‌هاي B۱، B۲، B۹ و ويتامين‌هاي C و K مي‌باشد.

انار منبع غني از آنتي‌اکسيدان‌هاي قوي است که نتايج تحقيقات اپيدميولوژيک نشان مي‌دهد مصرف ميوه انار و انگور قرمز و سبزيجات که حاوي پلي‌فنوليک هستند به ميزان قابل‌توجهي از ميزان مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي، سکته‌هاي مغزي و سرطان‌هاي مختلف مي‌کاهند.

به برکت رشد و نمو و پرورش انار در روستاي دورک اهالي دورک سه سال پياپي هنگام برداشت محصول باغ هاي انارشان و به شکرانه ي آنچه خداوند به واسطه ي باغات انار به سفره شان مي فرستد جش شکر گزار و جشنواره ي انار برگزار کردند.

دبير اجرايي اين جشنواره در خصوص هدف از برگزاري اين جشنواره به خبرنگار کيار بيدار گفت: روستاي دورک يکي از روستاهاي قديمي منطقه ي مشايخ است که ساليان سال با نام زيباي انار عجين شده و شهرت يافته است و لازم است براي اعتبار ربخشي و توجه بيش از پيش به اين قابليت در روستاي دورک برنامه ريزي هاي متعدد فرهنگي، هنري و زيرساختي صورت پذيرد.

جابري افزود: يکي از اقداماتي که مي تواند به کمترين هزينه بيشترين بهره وري را در راستاي معرفي محصول انار دورک انجام دهد جشنواره انار در اين روستا است که صرفا به دليل موقعيت جغرافيايي اش از ديدگان پنهان است و لازم است روستاي دورک اناري(شاهپوري) بارديگر و به واسطه انار توليد شده در اين خطه به همگان معرفي شود.

وي در خصوص آثار برگزاري اين جشنواره هم گفت: ايجاد وحدت و همدليْ ايجاد اميد در دل ساکنان اين روستاي زيبا، ايجاد بازار عرضه محصول و ....از جمله تاثيراتي است که برگزاري دو جشنواره گذشته در روستاي دورک به جاي گذاشته است و مي طلبد در اين زمينه سرمايه گذاري بيشتري صورت پذيرد.

به گزارش کيار بيدار اهالي و ساکنان روستاي دورک در کنار پرورش انار در باغات روستاي دورک فرآورده هاي ديگري همچون رب و شربت انار را نيز توليد و به بازار مصرف عرضه مي کنند.

انتهاي پيام/۵۸۰ک
  • 0
  • 1

    1

  • 3

    3

  • 4

    4

  • 5

    5

  • 6

    6

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳

ساعت:

۲۲:۰۵:۴۱

28 Mar 2024