۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۲۳۰۳۳

کشت برنج در شاليزارهای اردل

کشت برنج در بيش از ۴۰۰ هکتار از شاليزار هاي شهرستان اردل آغاز شده است و تا ۱۰ ارديبهشت ادامه دارد.
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از هفت چشمه، برنج، مشهورترين محصول شهرستان اردل است و در سرتاسر اين خطه مي‌توان شاليزارهاي بسياري را زير كشت اين محصول ديد.

يكي از مهم‌ترين كارهاي مردان و زنان بختياري در اين ديار، نشاء و برداشت برنج است. نشاء برنج كه در اواسط خرداد ماه‌ آغاز مي‌شود، از سخت‌ترين و طاقت‌فرساترين كارهاي كشاورزي به حساب مي‌آيد و مردان و زنان بختياري بايد پا در آب، دانه دانه نشاء‌هاي برنج را در خاك فرو كنند.

در شاليزاري هر قطعه زمين کشاورزي با مرزبندي‌هايي از زمين کناري مشخص مي‌شود اين مرزها از گِل فشرده ساخته مي‌شوند و حدود ۳۰ سانتي‌متر ارتفاع دارند، ماهيت اين مرزها علاوه بر متمايز کردن آن بخش از زمين، اين است که در ابتداي زمان کاشت برنج، بتوانند آب مورد نياز شاليزارها را حفظ کنند، چرا که پاي گياه برنج بايد پر از آب باشد تا بوته‌ها به خوبي به بار بنشينند. وقتي بوته برنج شروع به رسيدن و زرد شدن کرد، آب را مي‌بندند تا زمين خشک شود تا براي برداشت برنج‌ بتوانند وارد شاليزار شوند.

نکته قابل توجه اين است كه تمام كارهاي مربوط به كاشت و برداشت برنج، به صورت گروهي انجام مي‌شود و همسايگان با ياري و مساعدت يكديگر، كار را به سامان مي‌رسانند.


انتهاي پيام/۱۰۲۴ج/۵۷۰ه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

ساعت:

۱۵:۵۵:۲۰

23 Apr 2024